Gå til innhold

Stenger for det norske ørretfisket


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Med et fiske som foregår fra belly, på fjellet i vind, i små og mellomstore elver og vann, og med fluer som varierer fra krok 28 til 2, så stiller dette krav til litt forskjellig utstyr. Hvilke stenger bør man ha for å kunne møte de ulike forholdene her på berget? Skal det være en 5# og 3#, eller 6# og 4#, flerdelt for transport, eller kansje flere stenger?? Litt nysgjerrig på hva andre mener om dette...

 

Thigt lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit favorittopplegg er:

 

#3: Liten og følsom 7,6fot for fiske i små vann og bekker.

 

#4: Universalen, 9fot medium rask til ganske rask. Brukes til alt tørrflue og mesteparten av nymfefisket.

 

#6: Streamer og tunge nymfer, flyt- og hurtigsynkline. 9 fot lang.

 

Jeg har 5'er stenger også, men synes at de er hverken det ene eller det andre. For veik til store streamere og for lite følsom i forhold til 4'ern til tørrfluefiske. Alle mine stenger er 3 eller 4 delte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg har 5'er stenger også' date=' men synes at de er hverken det ene eller det andre. For veik til store streamere og for lite følsom i forhold til 4'ern til tørrfluefiske. Alle mine stenger er 3 eller 4 delte.[/quote']Tja, det kommer vel litt an på hva slags forhold man fisker under.(?) Jeg bruker 5'ern til det meste og trives godt med det da jeg som regel ikke gidder å vente på at vinden skal gi seg. :)

 

Jeg har en liten haug med stenger, men det er som regel de samme som er med hver gang. Så her er mine helt subjektive meninger om saken:

 

#3 - 8ft dekker fiske i små bekker og elver, lav vannstand, blankt vann og småtjern.

 

#5 - 9ft dekker fra vanlige til store elver og normalt store tjern. Takler også mer vind. Fortomslengden justeres etter forhold og spisstykkelse. Stanga takler også synkesnører i samme klasse. Dessverre ikke optimal for bellyboat, men likevel en "potetstang".

 

#6 - 9,6ft (spenstig) dekker fiske i større vann eller rufsete forhold og store fluer. Synkesnører fungerer ofte best fra #6 og oppover og en slik stang takler ofte 7'er snører også. Stanga kan med fordel være 10ft ved båtfiske, men blir ofte noe upresis ved annet fiske da det er vanskelig å kaste teknisk riktig hver gang.

 

+ #3/4 - 9,6/10ft til bellyboat, french style, tsjekkisk og annen moro.

 

Jeg kan ikke se at det er noen bakdel med 4-delte stenger i dag (det var verre før). Likevel vil jeg ikke ha den siste stanga i mer enn 2 deler da det ofte går ut over følsomheten ved nymfefisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
beklager at jeg sporer litt av' date=' men hva menes med "french style" ?[/quote']En litt mer avansert form for tsjekkisk med et større bruksområde, lengre fortom, lengre kast og større fluespekter. Skremmende effektiv og en typisk konkurranseteknikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av hvor og vind

 

#3 7,6 fot mid flex (2 delt) til små elver og tjern på vindstille dager

#5 8,5 fot tip flex (4 delt) til elv og vann eller der fisken står utenfor rekkevidden til #3 stanga (noe den ofte gjør)

#5 8,6 for full flex (2 delt) til vann ved vindstille og late dager

#6 9 fot tip flex (4delt)innlands når det blåser

#8 9 fot rask (3 delt) til laks og sø

 

Har som ofstes 2 stenger med på tur som bør dekke forholdene den dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikkje få huset fyllt av stenger, ser eg det som opptimalt med 3 stk.

 

Ei#3, ei#5 og ei #7 til SØ fiske.

Då har ein ein vidt nok spekter av stenger til den normale fluefisker.

 

 

(Det er litt lettere å ha ei røys med stenger vist ein er sponsa av div merker med tanke på økonomien...... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ørretfiske har jeg følgende stenger:

 

#2, 8 fot; finfiske i vann og små elver/bekker

#4, 9 fot; brukes til det normale tørrfluefiske, vil tippe jeg bruker denne 75% av tiden.

#6, 10 fot; ny av året, skal ta over for den gamle ni foteren til streamer og tungt nymfefiske samt på dagene med mye vind.

 

Siden jeg ikke driver veldig spesialisert fiske (tsjekkisk, belly ol.) kunne jeg nok fint ha greid meg med en stang (#4, fisker ikke så mye på fjellet) Men det er jo gøy med utstyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har det vel stort sett blitt til at 5'er stanga har blitt allroundstanga ...desverre #-o ..og det skyldes nok mye det at den er forholdsvis dyp rolig og ikke noen "kastepøk"..men at den hånterer alle situasjoner gjør den selvfølgelig ikke.Dessuten har jeg altid lagt mere vekt på det å finne/tilpasse flere snører til den enkelte stang slik at den kan brukes feks.i vind ..selv om den skulle være litt veik.Blåser det mye , er det som regel ikke aktuelt og fiske tørt med flytesnøre allikevel....så da funker det som regel greit med interm./synk klump/ wf.

Men selvfølgelig så er det vel dårlig utvalg i slike snører i de letteste klassene.:-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg mener man klarer seg utmerket med en 9 fot klasse 4, ørret skal man vel fiske med tørrflue og vind og tørrflue ekke så moro :)

 

Og ei klasse 4 tåler en del vind om man absolutt må, det syns nå jeg i alle fall, og er vinden for ille så er det ikke no trivelig å fiske overhode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...