Gå til innhold

Ny femmertest fra Yellowstone Angler!


Paul West

Anbefalte innlegg

Er enig med grunde her. Tydelig at flere er ute etter å skulle "ta" Tom S. La han nå få ha sine kjepphester, som forøvrig er noen meget gode kjepphester. Og om dere skulle være så veldig uenige, så kan man enkelt og greit la være å kommentere.

Ja, stakkars Tom, som bare er ute etter å skape god stemning og føre oss alle inn på den rette vei . . . Kan ikke begripe at noen kan irritere seg over måten han turer frem på  :rolleyes:

Er ikke synn på Tom, han er rimelig tykkhudet. Men man har ingen garanti for at alle andre er det.

Akkurat sånne kommentarer som denne kan dere godt spare dere for, de øker i alle fall ikke min lyst til å delta og bidra på ffs forumet...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Grunde har helt rett, denne drittslenginga (mobbinga) har gått alt for langt!

Når man begynner å diskutere person i stedet for sak, da forsøples tråden mye mer enn det en off topic kommentar gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Men tilbake til disse stangtestene;

En dyp og en toppaksjonert fluestang, er i utgangspunktet så forskjellige, at det er unaturlig å sammenligne dem, i hvert fall slik jeg ser det. De fleste erfarne fluefiskere vet vel hva slags aksjon de foretrekker. Hvis jeg skal handle meg en ny sjørøyestang, så skal den ha dyp aksjon. Når jeg skal vurdere hvilken stang jeg skal kjøpe, så prøver jeg dype stenger, og bare det!  ;)

Er det ikke da bedre å ha en test med dype stenger, en annen for stenger med halvaksjon, og en tredje med toppaksjonerte stenger? Bare lurer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til disse stangtestene;

En dyp og en toppaksjonert fluestang, er i utgangspunktet så forskjellige, at det er unaturlig å sammenligne dem, i hvert fall slik jeg ser det. De fleste erfarne fluefiskere vet vel hva slags aksjon de foretrekker. Hvis jeg skal handle meg en ny sjørøyestang, så skal den ha dyp aksjon. Når jeg skal vurdere hvilken stang jeg skal kjøpe, så prøver jeg dype stenger, og bare det!   ;)

Er det ikke da bedre å ha en test med dype stenger, en annen for stenger med halvaksjon, og en tredje med toppaksjonerte stenger? Bare lurer…

Det sier jeg selv, men synd det ikke blir praktisert slik da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at slike tester ikke fungerer. Johnny nevner en av dem, jeg nevnte litt over. En annen ting er kastestil. Hva slags kastestil de har vil vaere veldig avgjoerende for hva slags stenger de foretrekker. De fleste amerikanere (takket vaere Lefty etc) har en veldig "wristy" stil. Det brukes mye haandledd og underarm. De vil nesten alltod foretrekke en toppet/rask stang. Noe som kan forklare hvorfor Sage gjoer det saa bra "over there"...?  ;)

Skandinaver er flinkere til aa lade stanga dypere tildig i kastesekvensen. osv osv

sitter paa jobben saa raaket opp for tid til aa skrive mer...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt disse testene fra George Anderson / Yellowstone Angler med interesse de senere årene med en viss interesse og en påtegende "skepsis". Det som slår meg er at de ihvertfall ikke kan betraktes som "objektive", de er snarere en konsekvens av "subjektive" preferanser... dersom man deler interessen for en rask, toppaksjon-orientert aksjon etc så gir det sikkert mening. Men dersom man har litt andre preferanser, ja da drister jeg meg til å se på dette som en kuriositet som man ikke skal legge mye vekt på. Men at de tar det svært seriøst og er rimelig bombastiske - ja det er det ihvertfall liten tvil om. Kanskje dette kun er min forsvarstale da jeg har brukt altfor mye penger på noe som jeg er svært tilfreds med, men som ikke er funnet verdig til å finne plass på pallen, om listen i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det litt same shit, different wrapping, og det som blir litt plundrete er å kåre en vinner for alle. Det går jo ikke, for vi er jo spik forskjellige alle sammen. Det jeg ser etter når jeg leser slike tester, er jo hvordan stanga blir beskrevet. Vet hva jeg foretrekker, og utifra testen og beskrivelsen så går det an å snevre inn evt. søk etter ny stang litt kanskje. Forsto jeg testen rett når jeg leser at de ikke rakk å få med Cross stanga til Loop. Hadde vært artig å sett hva de skrev om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Svaret til Tore høres veldig riktig/plausibelt ut i mine ører,

og jeg hevet øyenbrynene et par hakk da jeg så den Yellowstone Angler-test-kaste-videoen.

Først da tror jeg at det gikk litt opp for meg hva de dreiv med - eller rettere sagt; hva de faktisk ikke dreiv med :)

Tester de seriøst stengene bare på gress?  ;D Jeg bare spør, for jeg ble skikkelig overrasket.

Ikke noe utvada prøving i elva, og ikke noe vannkast i tillegg til overhodekasting? Seriøst?

Det blir jo som å teste en 4-hjulstrekker kun på rett fin asfaltvei.

Det er jo helt meningsløst om man skal kjøre i terrenget. Sånn i overført betydning  :)

Hmm, da blir jeg skikkelig skeptisk kjenner jeg,

og klarer ikke helt å identifisere disse kara her med den samme typen fluefiske jeg bedriver.

Jeg kritiserer absolutt ikke, men blir av og til så forundra over at vi kan leve så i to totalt ulike verdener, når det tross alt dreier seg om fluefiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Svaret til Tore høres veldig riktig/plausibelt ut i mine ører,

og jeg hevet øyenbrynene et par hakk da jeg så den Yellowstone Angler-test-kaste-videoen.

Først da tror jeg at det gikk litt opp for meg hva de dreiv med - eller rettere sagt; hva de faktisk ikke dreiv med :)

Tester de seriøst stengene bare på gress?  ;D Jeg bare spør, for jeg ble skikkelig overrasket.

Ikke noe utvada prøving i elva, og ikke noe vannkast i tillegg til overhodekasting? Seriøst?

Det blir jo som å teste en 4-hjulstrekker kun på rett fin asfaltvei.

Det er jo helt meningsløst om man skal kjøre i terrenget. Sånn i overført betydning  :)

Hmm, da blir jeg skikkelig skeptisk kjenner jeg,

og klarer ikke helt å identifisere disse kara her med den samme typen fluefiske jeg bedriver.

Jeg kritiserer absolutt ikke, men blir av og til så forundra over at vi kan leve så i to totalt ulike verdener, når det tross alt dreier seg om fluefiske  ;D

1+  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt gøy med slike tester, enten de er gjort hos Yellowstone Angler eller i et eller annet fiskemagasin, er at man syntes det er litt stas om man selv eier stanga som kommer best ut, selv om man egentlig syntes slike tester utelukkende er tull & tøys  8)

Jeg sørger for å alltid ha noen toppstenger fra de fleste kjente produsenter, slik at jeg kan kjenne på denne gode følelsen hver gang en av mine utvalgte vinner  ;D

Skulle du mot formodning være eier av en testvinner som du selv syntes suger bever, så kan du trøste deg med at salgsverdien går rett til værs på fora som dette, hvor "ingen" bryr seg om slike tulletester  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...