Gå til innhold

Grønn kraft.


nils49

Anbefalte innlegg

Så når en næring skaffer arbeid, så skaper dette en legitimitet for å ødelegge dyrelivet og faunaen i elvene våre?

Det skaffer i alle deg en mulighet til å angripe andres synspunkter med en utrolig barnslig retorikk!

Ro deg ned litt så det går an å diskutere. Klart det er bra at ting som blir bestemt skaffer arbeid i det minste.

Jeg skrev at om ikke annet så blir det i alle arbeid ut av det. Jeg skrev ikke at dette er bra for det skaffer arbeid.

Denne kraften kommer i fra otra som er totalt utbygd i fra før. Jeg synes det er topp at de oppgraderer dette.

De kommer ikke til å sprenge dammene og slutte ojle boring og sende oss tilbake til tiden med hest og kjærre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig retorikk?

Det var jo en interessant tolkning av et legitimt spørsmål.

;D

Det blir litt for enten eller. Enten så er man helt imot grønn kraft eller så er det greit at alt og alle dør.

Jeg synes virkelig det er fint at folk engasjerer seg i så viktige ting. Men når man argumenterer i nabotråden (oppdrettslaks) om det er jo bare gå på nav for folk som lever av dette så dette jeg litt av lasset. Det gjorde ikke du, bare så det er sagt.

Dere må tåle litt bedre at folk kansje har en annen innfallsvinkel til enkelte ellementer og en litt annen overbevisning.

Vi må leve av noe i dette landet selv om vi har nav. Hvor kommer penge til nav i fra mon tro?

Uten kraften hadde vi nok slitt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på kraften er jeg håper de tyner mest mulig ut av det de har og ikke bygger ut mer. I alle fall ikke uten en skikkelig utredning som ikke bare er bestillt for syns skyld. Og det er bedre at anleggene i store elvene som er bygget ut blir utnyttet helt til bristepunktet og heller la småelvene være i fred.

Dette er politikk. Hvem skal man stemme på egentlig? Å stemme på noe radikalt miljøparti som mener man fint klarer seg uten bil stemmer ikke helt med det livet man lever utenom fisketurene. Jeg må ha en sikker jobb. Det er første pri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at elvene kommer til å bli kjørt opp og ned. Jeg kan egentlig bare snakke for Rena sin del, for det er den jeg kjenner. Men det er sikkert det samme med en god del andre elver. Rena kan faktisk forandre seg 70 cm. på et døgn og det er drastisk. Det har forsvunnet 2 meter av strandlinjen de siste 40 årene, dette er også drastisk.

Håper at de som kommer etter oss, er flinkere til å ta vare på naturen. Hvis det er noe igjen å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at elvene kommer til å bli kjørt opp og ned. Jeg kan egentlig bare snakke for Rena sin del, for det er den jeg kjenner. Men det er sikkert det samme med en god del andre elver. Rena kan faktisk forandre seg 70 cm. på et døgn og det er drastisk. Det har forsvunnet 2 meter av strandlinjen de siste 40 årene, dette er også drastisk.

Håper at de som kommer etter oss, er flinkere til å ta vare på naturen. Hvis det er noe igjen å ta vare på.

Ja det der er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske for oppdrettsnæringen, er at de driver i lukkede anlegg. Jeg går ut i fra at dette vil skape en del arbeidsplasser. Jeg har ikke noe ønske om å legge ned oppdrettsnæringen, men at de driver på en måte som ikke ruinerer villaks- og sjøørretbestandene våre, og den marine faunaen.

Når det gjelder elver, forstår jeg ikke helt hva du mener med at store elver skal utnyttes til bristepunktet.

Hva er bristepunktet for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens teknologi kan de få mere ut av gamle eksisterende kraftverk tenker jeg Ruffen mener nå.

Men jeg lurer litt på om det er ulike aktører inne i bilde,ikke sikker.

Men grunneiere kan kjappt lokkes av dette her :

www.smaakraft.no/hvorfor-smakraft/

Så synes jeg att NVE snart burde korte ned behandlingstiden på miljørevisjoner av eksisterende kraftverk før de bygger nye.

Man ser tydelig att nye prioriteres framfor og pimpe opp de gamle.

Trist iallfall att det skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske for oppdrettsnæringen, er at de driver i lukkede anlegg. Jeg går ut i fra at dette vil skape en del arbeidsplasser. Jeg har ikke noe ønske om å legge ned oppdrettsnæringen, men at de driver på en måte som ikke ruinerer villaks- og sjøørretbestandene våre, og den marine faunaen.

Når det gjelder elver, forstår jeg ikke helt hva du mener med at store elver skal utnyttes til bristepunktet.

Hva er bristepunktet for deg?

Anngående oppdrett synes jeg det du sier høres veldig fornuftig ut.

Bristepunktet er vel litt dårlig beskrivelsemja. Ta setesdalen med all den kraften. Effektkjøring med varrierende vannstand hurtig tror jeg ikke er noe problem. Tror! Det er jo nesten ikke noe igjen av elven uansett. De har bygget terskler hele veien for å holde et vannspeil. Jeg håper de tyner ut så mye de kan av dette som allerede er ødelagt fremfor å bygge ut nye småkraftverk. Det er bare slik jeg tenker. Ofte er det mange faktorer inne i bildet man ikke er klar over.

Jeg kjenner noen som bygde mini-kraftverk. Mener det var 2007. I dag lever han og sønnen av dette. De invisterte 11 millioner. Jeg har forståelse for dette frister folk.

Jeg tror det eneste som kan redde norsk natur på lang sikt er opplysning og velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens teknologi kan de få mere ut av gamle eksisterende kraftverk tenker jeg Ruffen mener nå.

Men jeg lurer litt på om det er ulike aktører inne i bilde,ikke sikker.

Men grunneiere kan kjappt lokkes av dette her :

www.smaakraft.no/hvorfor-smakraft/

Så synes jeg att NVE snart burde korte ned behandlingstiden på miljørevisjoner av eksisterende kraftverk før de bygger nye.

Man ser tydelig att nye prioriteres framfor og pimpe opp de gamle.

Trist iallfall att det skal være slik.

Har jobbet litt inne på kraftverk. Det er jo eldgammelt ??? Skulle tro de kunne tyne ut mer effekt med nyere utstyr?

Tror de har oppgradert en del i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens teknologi kan de få mere ut av gamle eksisterende kraftverk tenker jeg Ruffen mener nå.

Men jeg lurer litt på om det er ulike aktører inne i bilde,ikke sikker.

Men grunneiere kan kjappt lokkes av dette her :

www.smaakraft.no/hvorfor-smakraft/

Så synes jeg att NVE snart burde korte ned behandlingstiden på miljørevisjoner av eksisterende kraftverk før de bygger nye.

Man ser tydelig att nye prioriteres framfor og pimpe opp de gamle.

Trist iallfall att det skal være slik.

Har jobbet litt inne på kraftverk. Det er jo eldgammelt ??? Skulle tro de kunne tyne ut mer effekt med nyere utstyr?

Tror de har oppgradert en del i det siste.

Ja de begynner og bli gamle, 60 tallet mye av dette begynte og ble bygget.

Så de kunne lett tynet ut mere strøm  tilsvarende noen små elvekraftverk tenker jeg .

De er jo også nedbetalt for lenge siden.

Men det har sin pris disse små elvekraftverkene tilsammen :

www.abcnyheter.no/nyheter/2012/04/27/klimatiltak-er-na-stoerre-trussel-naturen-enn-klimaendringer

Her ligger det søknader om elvekraftverk i samtlige sideelver til G.lågen.

Har 2 store fra før, 2 til i hovedelva er også planlagt.

Og høringsuttalelsene går ut i stillhet...

Skal man ikke gå glipp av dem må man henge inne på NVEs nettsider.

Det gjør ikke hvermansen vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bry seg om.

Blir snart fisketomt i elvene våres, i alle fall for større fisk. Men, satsingen går jo til et godt formål, det må alle være enige om.  Det blir snart fisketomt likevel, der det var bra før. Dessuten er det alltfor mye småfisk og det er kjedelig. Det er jo ikke noe å vise frem heller.

Ingenting å ta på vei for. Våre politikere har full kontroll og vet hva de gjør. Flott å kunne høste noen rosende ord fra en kollega i Europa og smile selvannerkjennende tilbake.

Må vel se å få solgt fiskeutstyret snart, mens en ennå får litt for det....

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsvinnende lite som skal til for og stoppe slike utbygginger.

Er ikke lenge siden ett ble stoppet pga mosegreier som vokste på noen trær like ved elva.

Men man må vite hva man skal lete etter.

Men det har jo NVE satt en stopper for når de setter max sum på biologiske undersøkelser.

Men småfisk er en indikasjon på god rekruttering da Bjorni . :)

Men man skulle helt klart jobbet mere med bekkerestaurering og sørge for att det finnes en liten bestand av fisk i slike småbekker.

Man leser jo stadig om småbekker som renner over og forårsaker store ødeleggelser.

I ettertid blir disse flomsikret og kanalisert og ødelegger gyteforholdene i elva,så det skulle helt klart vært mere fokus på att de i ettertid legger til rette for att fisken også etterpå kan leve der.

Det kan fort ende med ett småkraftverk i ettertid om man ikke passer på mens de flomsikrer i ettertid.

Nok med noen store steiner og litt gytegrus det . Billig investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et paradoks at det skal være en motsetning mellom naturvern og klimavern. På sett og vis to sider av samme sak, men hvis ingen seriøst drastiske tiltak iverksettes, det ser ikke lyst ut, er varierende vannføring i enkelte elver vår minste bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et paradoks at det skal være en motsetning mellom naturvern og klimavern. På sett og vis to sider av samme sak, men hvis ingen seriøst drastiske tiltak iverksettes, det ser ikke lyst ut, er varierende vannføring i enkelte elver vår minste bekymring.

Ja det innlegget setter kansje tingen litt i mer realistisk perspektiv for hele samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2012 eksporterte Norge ca. 22 TWh og importerte ca. 4 TWh. Samtidig var forbruket i Danmark, Tyskland, Nederland og England, hvor vi i hovedsak eksporterer strøm, 1080,6 TWh (hvis jeg leser rapporten til International Energy Agency riktig). Det betyr at vår eksport utgjør ca.2% av energiforbruket i disse landene og ennå er ikke bilparken elektrifisert slik Bellona og Zero gjerne ønsker seg. Vår eksport vil i så fall med en elektrifisert bilpark utgjøre promiller av behovet. Norge som Europas batteri er et piss i havet!

2%!

http://www.iea.org/stats/surveys/mes.pdf

Joda. Norge og Sverige har inngått samarbeidsavtale fram mot 2020 om å kjøre igang nye prosjekter som skal bringe 26 TWh inn i markedet. Og mange prosjekter realiserers nå. Likefullt - et piss i havet!

Jeg kan ikke forstå annet enn at vi aldri vil redde klimaet selv om vi bygger ut og bygger ned alt av elver og vann. Sur nedbør satte økologien i mange av våre vassdrag ut av balanse. Grønne sertifikater med effektkjøring er nådestøtet!

Edit: Og ja, man kan bli mørkredd av å lese de store tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...