Gå til innhold

Kadmium-krabber fanget utenfor oppdrettsanlegget til Lisbeth Berg-Hansen


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

Brukes det virkelig tungmetall i for? Som gis til oppdrettslaksen? Som slaktes, for å bli til mat vi spiser?

Naturen rundt oppdrettsanleggene blir forgiftet og syk og på sikt vil vi bli det også. Dette kan da umulig være det de kaller bærekraftig utvikling.

Jeg har vært skeptisk til oppdrettsnæringen som dreper villaksen vår. Jeg blir ikke mindre skeptisk når jeg blir servert sider ved oppdrettsnæringen som vist her.

Hvor lenge skal vi velge politikere som bare lar denne utviklingen fortsette?

Jeg føler at vi tilhører den "tilfredse majoritet". Så lenge vi ikke blir direkte berørt selv, så lar vi det bare fortsette. Vi kan jo bare dra til Kola, Island ,eller New Zealand og fiske der. Men, hvor lenge har vi råd til å dra dit?

Jeg er skeptisk, og tror det er på tide å begynne å rydde opp mens vi ennå har natur verdier som kan bevares.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å forstå hva kadmium og evt. andre tungmetaller/ giftstoffer har å gjøre i fór til laks. Det er flott at det er sterkt fokus på hva som skjer i oppdrettsindustrien og i deres nærmiljø. Det gjør det mye lettere å ta gode/ informerte valg.

Jeg tviler på at slik manipulering med fór/ tilsetting av tungmetaller og giftstoffer utelukkende er et problem innen lakseoppdrett. Uten at man trenger å være spesielt konspiratorisk anlagt eller paranoid frykter jeg vi kan finne igjen lignende strategier i andre sektorer innen matvareindustrien også, uten at jeg i farten tør peke på spesifikke sektorer eller aktører. Jeg håper selvfølgelig at jeg tar riv ruskende feil her og at det finnes i alle fall et minimum av etisk bevissthet hos aktørene i matvareindustrien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av kommentarene på den Kanadiske dokumentaren om folk som ville sjekke sykdom på oppdrettslaksen var Hvis de ikke har noe å skjule ville det være naturlig å si kom inn å se på det flotte anlegget vårt. Når mattilsynet ikke vil gjøre noe så enkelt som å ta prøver må det være noen som har snakket sammen.

Litt på samme måte som med vedtaket om å innføre Belgiske humler til Norge. "Norgesglasset" tok opp saken, men kun personer som var kritiske ville snakke. Mattilsynet som hadde gitt sitt JA til import ville ikke stille opp. Er det fordi de ikke har noe å skjule? Her er det mye grums og kameraderi.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.regjeringen.no/templates/RedaksjonellArtikkel.aspx?id=524658&epslanguage=NO

Hvis du ikke har noe å skjule så informerer du med åpent sinn og  inviterer du folk inn. Det er nativt å tro at alt er på "stell" i Norge, i alle fall der det er sterke økonomiske interesser involvert.

Oppdrettsnæring og kraftproduksjon synes å være litt for "lukkede" områder. Mye tyder på at det er som sarepta påpeker "grums og kameraderi". Er det slik vi vil ha det i et demokrati?

Det minner meg om hva Erik Bye så fortreffelig uttrykkte det:

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette bare er et problem for oppdrettsnæringen, vet jeg ikke.

I Permakem-saken fra 2005 ble det avdekket en forladning med kadmium-verdier på 11-17 mg/kg.

En del av dette foret skulle også til landbruket. Noe av fòret ble også brukt, men ingen vet hvor mye.

Uansett ble kadmium-grensen i oppdrettsfòr hevet fra 0,5 mg til 1 mg i 2005, etter press fra norske myndigheter.

Akkumuleringsverdiene av kadmium for oppdrettslaks ble fra VKM og NIFES sin side senket fra 2-6% til 1-5%, uten at det forelå noen faglig grunn til det.

http://www.abcnyheter.no/debatt/kommentar/060320/kan-vi-stole-pa-mattilsynet

http://touch.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/060622/norske-forskere-gambler-med-folks-helse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med grenseverdier for ulike tungmetaller og giftstoffer vi eksponeres for er ikke et svart-hvitt tema. Ikke nytter det å bli veganer for å unngå f.eks. kadmium som her diskuteres heller.

http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/miljogifter/senker_grensen_for_tolerabelt_inntak_av_kadmium

Det største problemet for oss forbrukere er at tilliten til myndighetene og Mattilsynet svinner hen når vi ikke får klare svar - svar som kanskje ikke finnes. Det at grenseverdier halveres eller dobles over natten uten at gode forklaringer og henv. til uavhengig forskning gis, bidrar til mye støy og usikkerhet.

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som foregår? Da jeg gikk inn på innlegget til NILS - FISKERN (innlegg nr 8) klokken 10.08.13 nå kl. 1630, får jeg opp teksten: DENNE VIDEOEN FINNES IKKE. BEKLAGER.

Er det noen som føler seg tråkket tærne montro, eller skal ikke den gemene hop ha tilgang til det som man ikke sfår sett i det det blir publisert. Begynner faktisk å bli enda mer skeptisk. Går ut fra at det er dette som ble sendt på TV2 forleden, men som jeg ikke hadde anledning til å få sett.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av linkene virker ikke, men ble oppmerksom på denne. Den er ikke direkte relatert til oppdrettsnæringen men olje leting.

Sremmende å høre hva fiskeren forteller. Vi ser det samme gå igjen i oppdrettsnæring og kraftutbygging. Flott lovverk gjelder ikke der hvor det er store penger å hente. Jeg forstår at vi trenger statsinnetekter, men trenger vi å kutte livsgrunnlaget for våre etterkommere? I dag vet vi hva som er i ferd med å skje i området det dreier seg om her.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som videoene er fjernet fra youtube. Kan jo ha noe med opphavsrett å gjøre.

Uansett har jeg videoene på data og mobil.

Når det gjelder alvorlighetsgrad, tror jeg denne saken slår i takbjella så det holder.

Hvis, og det er det etter min mening veldig stor sannsynlighet for, kadmiumet som ble funnet i krabbene viser seg å stamme fra oppdrettsanlegget, er det sannsynlig at denne forurensingen er tilsvarende rundt alle lakseoppdrettsanlegg i Norge, Chile, Skottland, Canada og Irland. Altså en internasjonal miljø- og matskandale, som vil få store konsekvenser for norsk akvakultur og krabbeeksport. For ikke å snakke om kystbefolkningen i disse landene som ikke kan høste og spise selvfangede krabber lenger.

Det er sjokkerende at Mattilsynet ikke har villet kontrollere krabbene til Per Allan. De har heller ikke planlagt noen videre tiltak. Her må politikerne på banen, i sær Lisbeth Berg-Hansen som er vår Kyst- og Fiskeriminister.

Bare minner henne på det, i tilfelle hun leser dette! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at Hurtigruta ønsker å koble merkevaren sin til oppdrettsnæringen, men folk i USA og Canada er nok langt mer skeptiske til oppdrettslaks enn mange vet.

Blant annet er oppdrettslaksen utestengt av en av Canada og USA sin største matleverandør:

http://www.greenpeace.org/canada/en/recent/Canadian-retailer-gets-green-rating-by-Greenpeace-stops-selling-farmed-salmon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...