Gå til innhold

Flue tvinner fortom


Tor457

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bundet fluer nå i ca ett år og begynner å få god dreis på det. Men et av de større problemene jeg har er når jeg skal bruke adams/black gnat/elk hair caddis etc. fluer som har hackle bundet rundt kroken. Når jeg kaster dem blir deler av fortommen tvunnet opp og legger seg i "tvinneklumper"(for mangel på bedre ord) på vannet.

Så jeg lurer da på om det er noe feil med fluen eller er det kastet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe feil med fortomstykkelsen din. fluer som du beskriver er rene fortomstvinnere, pga mye hackle rundt kroken. gå opp i tykkelse, så blir det borte :)

Det som er dritt med det er at da får du også mindre fisk.

Mitt råd er kaste med litt større bukter og roligere,og å bytte fortom/spiss ofte nok.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

det er noe feil med fortomstykkelsen din. fluer som du beskriver er rene fortomstvinnere, pga mye hackle rundt kroken. gå opp i tykkelse, så blir det borte :)

Det som er dritt med det er at da får du også mindre fisk.

Mitt råd er kaste med litt større bukter og roligere,og å bytte fortom/spiss ofte nok.

Tom.

Dette er teori.

Gjør som Igor skriver...  Bruk gjerne "mud" om det er stilleflytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overdreiv kanskje bittelitt, men alikavæl så finner jeg sjelden suksess i å gå opp til nulltjue når forholda sier maksimum nullfemten. Mud eller ei. Men hey, så lenge sluttresultatet er tvinnfri fortom og fisk på kroken så spiller det liten rolle.. :) Dessuten kan man jo kjøre fisken beinhardt med nulltjue da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mener dere virkelig at man bare burde gå fra 0,12-15 og opp til "anti-tvinn" på 0,22-25, istedenfor å justere små bindetekniske detaljer i fluemønsteret? :)

4X  eller 3x er nok...  Altså 0,18- 0,20  Det har du sikkert ikke prøvd på mange år, men det funker FINT !  <<l

Husk mud...

EDIT:

Legg merke til fluene som beskrives... Det er fortomstvinnere ! Just som Igor skriver.....

OG....  Dermed er det ikke feil det Olav mener, bruk andre fluer...... Jeg styrer i alle fall unna fortomstvinnerne selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar  <<l

Bruker normalt sett 4x og 5x fortom.

Ser det ikke er helt enighet, så jeg får prøve litt forskjellig av disse tipsene og se hva som funker best.

Har gjort som deg Fredrik, og styrt unna dem, kanskje jeg bare bør fortsette å holde meg til parachute  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tusen takk for mange gode svar  <<l

Bruker normalt sett 4x og 5x fortom.

Ser det ikke er helt enighet, så jeg får prøve litt forskjellig av disse tipsene og se hva som funker best.

Har gjort som deg Fredrik, og styrt unna dem, kanskje jeg bare bør fortsette å holde meg til parachute  ;D

Parachute er magisk mann, magisk....  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinnefluer får en tidlig død i min flueboks. Med unntak av E12.  Må bare akseptere at man ikke kan kaste for mange blindkast med en vingeflue, dersom den er god.  Sikkert mange her som ikke liker E12, siden den representerer et klassisk og utgått mønster, men who cares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tvinnefluer får en tidlig død i min flueboks. Med unntak av E12.  Må bare akseptere at man ikke kan kaste for mange blindkast med en vingeflue, dersom den er god.  Sikkert mange her som ikke liker E12, siden den representerer et klassisk og utgått mønster, men who cares.

E12 er flua for den store som står i en stille bakevje og man får ett kast... Da tar jeg  fram E12'an    ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ganske ofte fluer med vertikalt bundet hackle på både mygg, stankelbein, vårflue, steinflue og ikke minst døgnfluemønstre. Jeg mener at det finnes noen situasjoner der disse er markant mer effektive enn parachutes. For eksempel er min erfaring at fluer med vertikalt hacklel ofte fisker svært godt når fisken vil ha døgnflueduns som står veldig høyt på vannet. Har flere ganger opplved dette ved døgnflueklekkinger i en spritklar fjellelv jeg frekventerer fra tid til annen: fisken refuserer mine parachutes, men når det kommer en knusktørr, litt bustete dun med vertikalt hackle seilende tar den tvert. Og i litt vind på et fjellvann er det lite som slår en rufsete tørrflue med brunt vertikalt hackle som står høyt på vannflata. Litt bevegelse så att den såvidt skater litt på bølgene - bang!

Jeg er ikke plaget med propellering selv om jeg bruker 0,15. Tror problemet ligger i genetisk hackle, som blir alt for stivt og "barberkost-aktig". Jeg bruker stort sett bare indisk hackle til fluer med vertikalt hackle, og da blir hackelet akkurat passe rufsete - busta peker litt alle veier. Fordi indisk hackle er litt mykere kutter ikke fibrene vannflata på samme måten heller, hacklefibrene bøyer seg istedet for å skjære igjennom og flua hviler på vannflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe feil med fortomstykkelsen din. fluer som du beskriver er rene fortomstvinnere, pga mye hackle rundt kroken. gå opp i tykkelse, så blir det borte :)

Det som er dritt med det er at da får du også mindre fisk.

Mitt råd er kaste med litt større bukter og roligere,og å bytte fortom/spiss ofte nok.

Tom.

Dette er teori.

Gjør som Igor skriver...  Bruk gjerne "mud" om det er stilleflytende.

Nei,det er ikke teori,det er hva jeg opplever og erfarer.Det er en haug med fluer som ikke kan brukes med Mud

fordi de vil bli dratt under.Den tynne spissen er der for bedre og friere bevegelse.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tom, en Goddard sedge eksempelvis, for tynn fortom og den ødelegger fortommen på første luftkastet.  Da er det bare 0,18-0,20 somhjelper.. Og gjerne med mud for å skjule den relativt tykke spissen.

(fortommen blir ødelagt. Det er som regel ikke bare å tvinne den tilbake...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Fredrik.Det er ikke tilfelle.Da må du lage en kortere spiss og ikke blindslenge frem og tilbake.

Kun et opptrekk og rett ut.Og så må du bytte spiss,men det er jo ikke noe problem egentlig.

En Daddy Long Leg som fisker godt,fisker godt,men fisker ikke godt hvis fortommen ødelegger.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ganske ofte fluer med vertikalt bundet hackle på både mygg, stankelbein, vårflue, steinflue og ikke minst døgnfluemønstre. Jeg mener at det finnes noen situasjoner der disse er markant mer effektive enn parachutes. For eksempel er min erfaring at fluer med vertikalt hacklel ofte fisker svært godt når fisken vil ha døgnflueduns som står veldig høyt på vannet. Har flere ganger opplved dette ved døgnflueklekkinger i en spritklar fjellelv jeg frekventerer fra tid til annen: fisken refuserer mine parachutes, men når det kommer en knusktørr, litt bustete dun med vertikalt hackle seilende tar den tvert. Og i litt vind på et fjellvann er det lite som slår en rufsete tørrflue med brunt vertikalt hackle som står høyt på vannflata. Litt bevegelse så att den såvidt skater litt på bølgene - bang!

Jeg er ikke plaget med propellering selv om jeg bruker 0,15. Tror problemet ligger i genetisk hackle, som blir alt for stivt og "barberkost-aktig". Jeg bruker stort sett bare indisk hackle til fluer med vertikalt hackle, og da blir hackelet akkurat passe rufsete - busta peker litt alle veier. Fordi indisk hackle er litt mykere kutter ikke fibrene vannflata på samme måten heller, hacklefibrene bøyer seg istedet for å skjære igjennom og flua hviler på vannflata.

<<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ganske ofte fluer med vertikalt bundet hackle på både mygg, stankelbein, vårflue, steinflue og ikke minst døgnfluemønstre. Jeg mener at det finnes noen situasjoner der disse er markant mer effektive enn parachutes. For eksempel er min erfaring at fluer med vertikalt hacklel ofte fisker svært godt når fisken vil ha døgnflueduns som står veldig høyt på vannet. Har flere ganger opplved dette ved døgnflueklekkinger i en spritklar fjellelv jeg frekventerer fra tid til annen: fisken refuserer mine parachutes, men når det kommer en knusktørr, litt bustete dun med vertikalt hackle seilende tar den tvert. Og i litt vind på et fjellvann er det lite som slår en rufsete tørrflue med brunt vertikalt hackle som står høyt på vannflata. Litt bevegelse så att den såvidt skater litt på bølgene - bang!

Jeg er ikke plaget med propellering selv om jeg bruker 0,15. Tror problemet ligger i genetisk hackle, som blir alt for stivt og "barberkost-aktig". Jeg bruker stort sett bare indisk hackle til fluer med vertikalt hackle, og da blir hackelet akkurat passe rufsete - busta peker litt alle veier. Fordi indisk hackle er litt mykere kutter ikke fibrene vannflata på samme måten heller, hacklefibrene bøyer seg istedet for å skjære igjennom og flua hviler på vannflata.

<<l

Ja, Håvard har et godt poeng her; mykere hackle bøyer lettere av, når man binder vertikalt.

Problemet er ofte at på en indisk nakke så er det så alt for få av de små hacklene - men til gjengjeld er de billige så man kan kjøpe flere  <<l

Det snakkes ofte om at tørrfluene våre flyter, men de gjør jo ikke det. De hviler på overflatespenninga  :)

Derimot: Foam flyter. Luftfylte ting flyter. Hackle derimot hviler på overflatespenninga, akkurat som impregnert dubbing  :) Et mykt hackle bundet vertikalt bøyer fint av, og hviler på overflata. Som et genetisk hackle også gjør når det er bundet vertikalt. Og det er kun de fibrene som peker nedover som bryter overflatehinna da også. Akkurat samme "stucked" effekten som gjør f.eks. en Elk Hair Caddis effektiv. Så enig, men man skal heller ikke undervurdere effekten av at noen fibre stikker under overflata, for å skape inntrykket ovenfor fisken av at "oi, her er det et insekt som sitter litt fast - det er lett å ta"  ;) Mye tanker og mye vas her nå, men håper dere skjønner hva jeg mener  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger som jeg egentlig aldri har tenkt på Andy !

<<l Fredrik - godt vi er flere som synes det er interessant. Dette er ting jeg ligger å tenker på hver kveld før jeg sovner om natta, men jeg våger ikke å fortelle det til noen at jeg ligger å tenker på slike ting  ;D

Håper du får noen fine dager oppi dalen, Fredrik  <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Gode poenger som jeg egentlig aldri har tenkt på Andy !

<<l Fredrik - godt vi er flere som synes det er interessant. Dette er ting jeg ligger å tenker på hver kveld før jeg sovner om natta, men jeg våger ikke å fortelle det til noen at jeg ligger å tenker på slike ting  ;D

Håper du får noen fine dager oppi dalen, Fredrik  <<l 

Takk skal du ha !

Jeg tror ikke du er alene om å tenke på dette Andrè... Flere av oss er mentale i denne sammenhengen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvinn er no herk, så slik  har jeg løst problemet.

Istedet for å feste hakkelet på den tradisjonelle måten (i bakkant av kroppen og surre en gang frem), så fester jeg hakkelet foran ved hodet. Surr hakkelet 3-4 vide tørn bakover og fest med bindetråden. Før tråden frem igjen eller bind av og fest bindetråden foran igjen, og surr hakkelet 3-4 vide tørn frem igjen (samme surreretning så det krysser seg selv)  Da danner hakkelet to "skruer" som motvirker hverandre, og du kan bruke tynn spiss på fortommen.

Håper det ikke var for klønete forklart.    Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...