Gå til innhold
  • 0

Fortom


fumigatus

Spørsmål

Har testa flere forskjellige liner, ferdige fortommer og litt diverse denne våren/forsommeren. Når det gjelder fortommer er den soleklart beste jeg har endt opp med til tørrfluefiske etter ørret flyalfs egenbundet: 2,2 m 0,40 + 0,8 m 0,25 + en meter tippet (5x eller 6x). Funker helt utmerket. Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Her må det være kulturkræsj, fisker mot kaster....  En myk fortom er ikke best egnet til pene presentasjoner. En myk fortom kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her må det være kulturkræsj, fisker mot kaster....  En myk fortom er ikke best egnet til pene presentasjoner. En myk fortom kollapser.

Du verden er det mulig?Hvor har du dette fra?

Forklar meg hvorfor en myk fortom kollapser på grunn av sin mykhet.

Hvis du klarer det så kan jeg kankje begynne å tro på det du sier.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Her må det være kulturkræsj, fisker mot kaster....  En myk fortom er ikke best egnet til pene presentasjoner. En myk fortom kollapser.

Du verden er det mulig?Hvor har du dette fra?

Forklar meg hvorfor en myk fortom kollapser på grunn av sin mykhet.

Hvis du klarer det så kan jeg kankje begynne å tro på det du sier.

Tom.

Er det mulig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Hvis du ikke har noe bedre å komme med så la vær å si noe.

Argumentasjonen din blir bare tragisk Fredrik,prøv heller å bli litt konstruktiv.

Tom.

Du er et forumtroll og jeg gidder ikke diskutere på det planet.

Edit:

Og diskusjon på det planet får vi ta face to face.      

Se på din egen kommunikasjonsform gjennom to tusen inlegg før du kaller meg tragisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Du er et forumtroll og jeg gidder ikke diskutere på det planet.

Du er ikke noe særlig feig heller da.

Du klarer ikke å forklare det,og det er lett å se for alle.

Hvis du ikke gidder å backe opp dine egne påstander,så har vel det mer å gjøre med at

du ikke klarer det enn det at du gidder det?

Sorry,det er bare det inntrykket jeg får,så du får ha din hemmlighet for deg selv om

myke fortommer og kollaps.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Du er et forumtroll og jeg gidder ikke diskutere på det planet.

Du er ikke noe særlig feig heller da.

Du klarer ikke å forklare det,og det er lett å se for alle.

Hvis du ikke gidder å backe opp dine egne påstander,så har vel det mer å gjøre med at

du ikke klarer det enn det at du gidder det?

Sorry,det er bare det inntrykket jeg får,så du får ha din hemmlighet for deg selv om

myke fortommer og kollaps.

Tom.

se min edit lenger opp, vedrørende min feighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Og, jeg skal til og med gi EN forklaring som jeg ikke kverulerer videre om, for det er jo det du vil.

Har du merket at myke fortommer ikke fortsetter snørebukten, men bare flyr rett fram fra snøretippen.

Dette fenomenet er langt fra det samme med en stivere fortom.

Dette er MIN mening.

Hvorfor bruker vi ikke levelfortom om stivheten ikke er relevant..... (Det er ikke et spørsmål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fredrik.

Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier at myke fortommer ikke fortsetter snørebukten?

Ikke bland Kalmar opp i dette her.Og når det er sagt,så lurer jeg på om det er noen som har kastet så mye sammen

med Sven som jeg har gjort.Jeg vet akkurat hva Sven mener om dette.

Sven mener at en myk fortom er bedre.Hvis det er noen som burde ringe så er det jo du.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Fredrik.

Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier at myke fortommer ikke fortsetter snørebukten?

Ikke bland Kalmar opp i dette her.Og når det er sagt,så lurer jeg på om det er noen som har kastet så mye sammen

med Sven som jeg har gjort.Jeg vet akkurat hva Sven mener om dette.

Sven mener at en myk fortom er bedre.Hvis det er noen som burde ringe så er det jo du.

Tom.

Tom nå holder det.

No hard feelings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Egenvekten på PVDF (fluorcarbon) er endel høyere enn PA (nylon). Tror FC har ca 50% høyere egenvekt enn nylon. Tatt sånn litt etter hukommelsen her, så har ikke helt nøyaktige tall. Men 0,60 nylon vil fortsatt veie endel mer enn 0,40 fc. Men i samme tykkelse vil jo FC veie endel mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Det jeg forsøkte å få frem var at stiv fortom (butt) er en fordel, OG at .40mm FC KAN være stivere enn .60mm mono. Altså et motargument til Toms påstand om at myk mono/fortom alltid er best. (Hvilket jeg mener er feil, og at man må ta hensyn til flere faktorer enn mykhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er mye fortom jeg ikke har forsøkt! Jeg vil derfor ikke uttale meg om andre sine valg. Camoe fortommen er jeg derimot svært nysgjerrig på - mulig jeg bør forsøke den på ettersommeren. I høysesongen benytter jeg derimot det jeg vet jeg liker. Ettersom ingen har nevnt denne, så hiver jeg den på her.

Jeg benyttet tidligere GL sin 11 fots ferdigfortom, da jeg var tilkyttet dem. De senere årene har jeg benyttet deres 12 foter. jeg er meget .. MEGET. Fornøyd med den. Jeg benytter en mono her med spiss på 2X (tror jeg - hater det der X systemet). Iallefall er spissen på ca. 0.22. Der skjøter jeg på et par fot med 0.18 fluorocarbon og en passende spiss som Andre nevnte på 0.15. Skal jeg tynnere enn det på myggen om våren, skjøter jeg den på 0.15 (som da er en halvmeter.

Hvis jeg skal benytte 0,18 fc, er det av betydning at monospissen ikke er tynnere enn 0,22.

Den gangen jeg benyttet 11 foterne følte jeg det var viktig å kappe litt av fronten på denne før FC. Dette trengs ikke på 12 foteren. Det skades ikke å ta vekk noen cm for de som vil ha mere energi til å rulle over en lengre spiss (eller om våren med 0.12).

Av FC benytter jeg GL sin EGOR. Her har jeg prøvd to-tre andre merker, men konkludert med at det er denne jeg stoler aller mest på, og som har de egenskapene jeg setter størst pris på.

FC i hele fortommen har jeg hatt uheldige erfaringer med. På stille vann under tørrfluefiske har jeg erfart at buttdelen her har synket for raskt pga av FC sin større egenvekt. oe som har ødelagt for krokingen min. Nevner det iog med at dette ble dratt inn. Hvis jeg ikke husjer helt feil var det Pål som nevnte FC i hele fortommen. I og med at Pål er langt over gjennomsnittet erfaren fisker, hadde det vært artig og hørt om andre erfaringer med slike fortommer..??.

Derimot har jeg noen ganger benyttet en ekstra halvmeters FC buttdel i 0.50 før ferdigfortommen når jeg har vært på stremerfiske. Dette gir en butt som ladder mye energi utover fortommen. Noe som gjør at man kan fiske større og tyngre fluer med lang fortom, samt at det har hjulpet til og fått hele fortommen med flue under bølgene (mye bedre å hive med enn en fortynget flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mykhet er en ting. Det er massen som er hele poenget. Man kan ikke få en fortom til å rulle videre og overføre restenergi på grunnlag av mykhet. Det er det en nedtapering av masse som gjør. Det er derfor en ferdigfortom alltid vil fungere bedre enn hjemmelaget mnytt fortom (med samme vektfordeling). Man kan aldri rulle ut ett tau.

Apropos mykhet. Enig i myk butt. Personlig liker jeg derimot litt stivere spiss (høres rett og slett litt tvilsom ut den setningen her hehe ) Jeg synes disse spissene forhindrer "fanituller" mere enn en myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kranglefanter :rolleyes:

Det er nettopp kollapsen jeg opplevde, med fortommer knytt av mykeste mono. Intuitivt virker det logisk med litt stivere butt, uten å spekulere på fysisk årsak. Kanskje fortommen da blir litt mere tilgivende for rufsete teknikk?

På sjøfiske forleden opplevde jeg at litt tyngre flue strekker fortommen bra også ;)

Uansett, nå sitter jeg med Hends Camoe i hånda også. Blir spennende å teste de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min opplevelse av Hends Camoe er heller dårlig. :(

Den har etter min oppfatning for kort tapering og for lang spiss for å kunne slå

godt over.Ta til sammenligning en fortom som desverre ikke lengre produseres,nemlig

en Lutra Tørrfluefortom 13ft6.Den absolutt beste ferdigtaperte fortom jeg noensinne har kastet med.

Taperingen er helt anderledes og selv om buttdelen er tykkere så er den også mykere.

Å strekke den fortommen er bare en drøm,et strekk og den er snorrett. <<l

Her er tankegangen helt andeledes og mer i min gate.Mykere og groverere butt,lengre tapering,

og kortere spiss.

Hvis vi ser på en Lutra 6X fortom så har den for det første en buttdel på 1,10m/0,60,den har en tapering

på 2,25m og en spiss (0,12) på 0,80m.

Ikke så mye å lure på når det gjelder strekk i fortom egentlig.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Min opplevelse av Hends Camoe er heller dårlig. :(

Den har etter min oppfatning for kort tapering og for lang spiss for å kunne slå

godt over.Ta til sammenligning en fortom som desverre ikke lengre produseres,nemlig

en Lutra Tørrfluefortom 13ft6.Den absolutt beste ferdigtaperte fortom jeg noensinne har kastet med.

Taperingen er helt anderledes og selv om buttdelen er tykkere så er den også mykere.

Å strekke den fortommen er bare en drøm,et strekk og den er snorrett. <<l

Her er tankegangen helt andeledes og mer i min gate.Mykere og groverere butt,lengre tapering,

og kortere spiss.

Hvis vi ser på en Lutra 6X fortom så har den for det første en buttdel på 1,10m/0,60,den har en tapering

på 2,25m og en spiss (0,12) på 0,80m.

Ikke så mye å lure på egentlig når det gjelder det med hvordan fortommen strekker seg. ;D

Tom.

Katalogvisdom... Uslåelig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Min opplevelse av Hends Camoe er heller dårlig. :(

Den har etter min oppfatning for kort tapering og for lang spiss for å kunne slå

godt over.Ta til sammenligning en fortom som desverre ikke lengre produseres,nemlig

en Lutra Tørrfluefortom 13ft6.Den absolutt beste ferdigtaperte fortom jeg noensinne har kastet med.

Taperingen er helt anderledes og selv om buttdelen er tykkere så er den også mykere.

Å strekke den fortommen er bare en drøm,et strekk og den er snorrett. <<l

Her er tankegangen helt andeledes og mer i min gate.Mykere og groverere butt,lengre tapering,

og kortere spiss.

Hvis vi ser på en Lutra 6X fortom så har den for det første en buttdel på 1,10m/0,60,den har en tapering

på 2,25m og en spiss (0,12) på 0,80m.

Ikke så mye å lure på egentlig når det gjelder det med hvordan fortommen strekker seg. ;D

Tom.

Katalogvisdom... Uslåelig  ;)

Hahaha touchè  ;D ;D ;D

Tom, skjønner du virkelig ikke hvorfor folk vil ha fortommer med lang spiss? Jeg bare spør  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Og dette tror du på FRedrik?

Prøv selv da vel i isteden for å gjette.

Hvis du mener det jeg sier er feil,så får backe opp det du sier da vet du.0

Hvor lenge skal du holde på dette her Fredrik.Det blir bare dummere og dummere

for hver gang. ;D ;D ;D

Tom.

Ja ikke sant  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tom, skjønner du virkelig ikke hvorfor folk vil ha fortommer med lang spiss? Jeg bare spør  ;D

Du kunne ikke tenke deg at det å forlenge spissen etter eget ønske ville forbedre presentasjonen da?

I stedenfor at noen andre skal lage spisslengden for deg?

Tom.

Har du noe data på presentasjonsforbedring?  ;D ;D ;D

Jeg har brukt camou i et par år nå, og jeg skjøter også i tillegg til spissen fra fabrikk, så ja det vet jeg nok godt fra før.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...