Gå til innhold

Årskontigent for innlandsfiske


Flemming

Anbefalte innlegg

Ser nå at svenskene (sannsynligvis) går for å innføre en "fiskevårdavgift" for voksne på kr. 200,- pr år. Det er foreningene Sportsfiskarna, Yrkesfiskarna og Vattenägarna som er mest positive til dette.

 

Hvordan har det gått med lokale JFF etter at man kuttet ut den årlige "fisketrygden"? Noen som har erfaringer med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg og. Nå har jo dette vært diskutert en del tidligere, og det ble kritisert at midlene som kom inn ikke var øremerket.

 

Samtidig går det nå en liten diskusjon på www.fjellogfiske.no om felles innlandsfiskekort for hele landet koblet opp mot offentlig ansvar for oppsyn og kultivering.

 

Det kan vel også være en interessant innfallsvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det blir her i Finnmark etter at det nye regimet er på plass. Er jo ikke lengre staten som eier grunnen her. Frykter at sametinget får for mye makt :(
Er nok redd for det jeg og Polardego. Blir nok ikke lett for oss ikke-samer i Finnmark heller etter hvert (ikke noe vondt ment til noen...).

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk same :) Sjøsame, av den typen som tradisjonelt har levd av fiske og jordbruk på kysten. Opplever nå at områder som i generasjoner har vært brukt til utmarksnæring(innlandsfiske, beite, torv, utmarksbeite) av kystbefolkninga er helt under reindrifsamenes kontroll. Folket på kysten av Finnmark er veldig skeptisk til reindriftsnæringa. Reindriftsnæringa har forkjørsrett absolutt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk same :) Sjøsame' date=' av den typen som tradisjonelt har levd av fiske og jordbruk på kysten. Opplever nå at områder som i generasjoner har vært brukt til utmarksnæring(innlandsfiske, beite, torv, utmarksbeite) av kystbefolkninga er helt under reindrifsamenes kontroll. Folket på kysten av Finnmark er veldig skeptisk til reindriftsnæringa. Reindriftsnæringa har forkjørsrett absolutt over alt.[/quote']Må nok desverre si meg enig Polardego. Reindriftsnæringa skal styre det meste her, noe vi andre lider litt uder, og kommer til å lide mer under med denne loven...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg litt på tynn is ,men men . Dere som bor i finnmark , hvordan går det med faunaen med de store mengdene med reinsdyr å motorisert ferdsel .

Jeg som bor her i sør får jo bare litt å gjerne feil info .

Det jeg har hørt er at finnmarksvidda er på vei til å bli ørken ved at det nesten er komplett nedbeitet å nedkjørt ( om dette er sant så er det jo nermest en miljøkatastrofe).

Som sagt på tynn is med dette! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg litt på tynn is ' date='men men . Dere som bor i finnmark , hvordan går det med faunaen med de store mengdene med reinsdyr å motorisert ferdsel .

Jeg som bor her i sør får jo bare litt å gjerne feil info .

Det jeg har hørt er at finnmarksvidda er på vei til å bli ørken ved at det nesten er komplett nedbeitet å nedkjørt ( om dette er sant så er det jo nermest en miljøkatastrofe).

Som sagt på tynn is med dette! :oops:[/quote']Du er ikke på så veldig tynn is...

Mye av vidda er nedbeitet, og likner på en øreken. I tillegg har vi som du sier nedkjørte traseer ikke bare der det går veier...

 

Irriterer meg!!!

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...