Gå til innhold

Kilos ørret på 20 krok...hvor mye tar dere på små fluer..?


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

kom til elva på lørdag, helt håpløst pga av veldig liten vannstand sa alle..

Har likevel lyktes å få  opp (og uti igjen..) 3 stk med en snittvekt litt over kiloen...og da fisker jeg bare noen timer på kvelden.

Den siste tok jeg på en mygg på 20 krok(tok meg litt tid å kneke koden)...og det er ofte myggen som er redningen, dog på 16 og 18 krok..

Så det kunne vært interessant å vite om andres erfaringer med de minste fluene..? Og kanskje få noen tips om hva slags osv...?

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

F-Fly på en TMC 2488 (rett øye --> større praktisk krokgap enn 2487) er good shit  <<l

Små vårfluer? Litt DuPont finfibra lettspunnet gjennomskinnelig.

Små fjærmygg? Bindetråd og bindetrådribb til kropp i stedet

Små døgnflueklekkere? Samme F-Fly, men i riktig kroppsfarge. For eksempel den kroppsfargen jeg bruker på CdC & Sparkle i siste filmen.

Multiflue den her  :) Til duns synes jeg dog CdC & Sparkle fisker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Blue Charm og Andre.

Spennende det der med små kroker. <<l

Og små kroker er kanskje fra størrelse 20 og oppover?

Hvilken spisstykkelse bruker dere på på krok 20-22-24 osv...?

Jeg har har prøvd 6X-7X-8X.(7X og 8X er gjør meg rett og slett nervøs,

og 8X har jeg til og med klart å ryke bare ved å stå å kaste litt feil. :-[)

Når vi snakker om små kroker,så tror jeg at spissen er vel så viktig som

selve krokstørrelsen.

Hvis jeg ikke klarer å kroke fisken er det på grunn av feil tilslag,eller er det

fordi kroken er for liten?

Jeg har aldri fisket med ekstremt små kroker,og det å kroke en fisk med

krok i størrelse 32 eller 41 må da være særdeles vanskelig?

Jeg har selv aldri prøvd så små kroker,men er det noen som har prøvd det tro?

Jeg mener å huske at Mustad har en krokserie med betegnelsen 277F?

Størrelse 32?

Om størrelsen på kroken er 30 eller 40 er vel i stor grad avhengig av hva vi sammenligner med?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

for meg er det krok 20 og oppover. Har dog ikke noe mindre enn 22. Tror jeg skal kjøpe inn noe av det Andre foreslår... også filmen..

Hva gjelder fortom, så fikk jeg fisken jeg nevnte på 0,15, men da var det skumring og nesten mørkt..Tror ikke jeg vil gå under 0,12, fisken skal jo settes ut igjen og her jeg er nå svømmer det innimellm noen ubåter som også er insektspisere... ;D

Mener å ha lest et sted at Krogvold en gang hadde fisket med særdeles små fluer...Fisken tok som bare det, men krokingen ble vanskelig...

Spennende fiske er det.. ;D Hvis noen har forslag på elver/vann ikke alt for lang fra Oslo som egner seg til myggfiske er det bare å sende en PM... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under de store fjærmyggklekkingene i begynnelsen av sesongen går det veldig mye i div. fjærmyggimitasjoner på krok 18 og 20, rett og slett fordi fisken blir veldig selektiv under disse klekkingene, og ikke tar på større fluer. Ettersom jeg ofte følger iskanten oppover fjellet blir det en god del fiske med små fluer hvert år. Bruker dog svært sjelden mindre enn krok 22.

Ja, man mister litt flere fisk på sånne fluer, men disse små krokene kan også sitte svært godt noen ganger, spesielt på stor fisk, som er en god del seigere i kjeften enn småfisken.

Rett type krok er særlig viktig når man bruker sånt smårusk. Wide gape og relativt tykt gods har funket best for meg. Min erfaring er at i disse krokstørrelsene retter de letteste kroktypene seg ut tvert hvis man får på en større fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at små fluer kan sitte jævlig godt, da jeg klarte å kroke meg selv i fingeren under myggfiske tidlig i vår. Først etterpå oppdaget jeg "Stubøs Metode" for uttrekking av krok med mothake.. Brukte vel nesten en time på å få tvingt jævelen igjennom huden, så jeg kunne få den ut. Den satt godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...