Gå til innhold

ørretelv for kanotur


knutis

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ei elv å kombinere to store lidenskaper. Ørretfiske og kanotur. Den ideelle elva er omtrent slik: Lang nok(minst 3 mil, gjerne lengre), nok vann til å padle, variert med stryk og stille uten for mange bæringer, bra fiskebestand (ørret, men harr er også ok), et/få fiskekort for hele strekningen. Bør ligge i sørnorge. Har tenkt på øvre namsen. Noen som vet noe om den? Noen som har tips til andre elver?

Har tidligere padlet Tinnelva, Begna, Røa og deler av Trysilelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å ta en titt på kartet over Tovdals elva, som renner ut ved Kristiansand.... Langt oppe i elva finner du en padle elv du skal lete lenge etter. Det er en meget ofte annbefalt elv for padling. Det skal også være godt ørretfiske i elva. Tror det er mindre med harr der... Jeg anskaffet meg kano i sommer og tenker at jeg skal ta ett par dager til sommeren i nettopp denne elva. Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovdalselva er en flott elv å padle ja. Kan ha litt liten vannføring midt på sommeren, men går gjennom utrolig naturskjønne områder. Bra ørretfiske, de er gjennomsnittlig ganske små men det skulle ikke være noe problem å holde seg med fisk til middag. Harr finnes det ikke her, men enkelte deler av elva holder endel bekkerøye.

 

Kan kanskje også nevne Nidelva som renner ut ved Arendal. Nidelva er også en fantastisk elv å padle i flotte områder (særlig øverst) men er storfisk et av primærmålene finner du bedre elver lenger nord i landet.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sidelva til Namsen' date=' Tunnsjøelva, være et alternativ med kano hvis man første drar til området?[/quote'] Nei, da blir du nødt til å bære mer enn du padler :D Liten vannføring og mange stryk/fosser. Det er ikke rare strekningen å dra på kanotur til heller...

 

Hva med øvre deler av G-lågen/otta da? Mange gode plasser der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

G.laagen oevre deler er ikke spesielt bra egnet da farten paa elven er liten og sommer vannstand er ofte ekstrem lav. Du skremmer lett fisken og du er ikke akkurat i villmarka. Ikke saerlig fin naturopplevelse med traktorer som kjoerer forbi og stoevlegger elva flere ganger pr time heller. Hvorfor ikke prove aa padle i Rorosomraadet eller Femunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kongetur med utrolige mange flott strek å padle. Stein P Aasheim har kalt dette for norges siste villmark. Padlet strekket for 3 år siden. Og har veldig lyst til å padle den igjen. Fisket er så som så, med mye småfisk. Man kan leie oppblåsbare kanoer på Evje, som egner seg ganske bra til denne turen. Enkelte strekk er det gode raftingmuligheter.

 

Turen starter i Mjåvatnet og går videre til Straumsfjorden. Derfra er det litt paddling på vann siden Straumsfjorden er ganske stor. Herfra går turen til Hellevatn. Dette er et lite vann som man fort padler over. Etter dette kommer Kilsvatn. Før Kilsvatn er det fantastisk elveparti som man skal lete lenge etter for å finne maken. Turen går videre til Vånarosen og Kjætebuvatn. Så kommer Topsæ. Dette er det største vannet på turen og det sies at fisket skal være ganske fra i innløpet til Topsæ. I endene av dette vannet begynner rafting mulighetene virkelig å ta seg opp. Første del av utløpet bør ikke padles da dette ar ganske kraftig. Litt bæring og så kan man ta årene fatt igjen. Etter noen kilometer er det slutt. Ihverfall får vår del. Det går en vei her som man kan bruke til å komme seg ut. Denne veien ender opp i Åraksbø.

Det er vel ca 6-7 bæringer tilsammen men disse er ganske korte

 

Spørsmål? Send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røa er nok ett godt alternativ ja, har ikke padlet denne selv, men jeg har gått opp og ned denne elva flere ganger på norsk side. Etter det jeg har fått info om er det ca to km bæring på svensk side, ved kjeringvolden (tror det er det det heter). Er enkelte plasser du må bære kanoen men ikke over lengre avstander.

Ps. bruk god tid i øvre deler!

Finner du dette treet så har du muligheter for pen fisk, lenge siden dette men tror ikke det er flere i dette området nå enn da, er jævlig langt å gå.. :shock:

Men padler du er du her etter noen timer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...