Gå til innhold

Bare en tanke om fremtidens fluestenger.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Du har sikkert prøvd det du også,det å kaste med bare stanga uten snelle.

Kastet oppleves veldig anderledes da.

Tom.

Du har vært inne på dette flere ganger. I går prøvde jeg uten snelle og det var slitsomt. Fikk fort på snella.

Spørsmål til alle <<l

Hvis du har en # 5 stang, Fluvis 5, som er god med både 5, 6 og 7 line. Er det da riktig å bruke tyngre snelle med # 7 lina for å få større motvekt til den tyngre lina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært inne på dette flere ganger. I går prøvde jeg uten snelle og det var slitsomt. Fikk fort på snella.

Bra.Kult at du prøvde.Når du sier "slitsomt" mener du tungt (topptungt) eller mener du ubehagelig,

eller kanskje bare rett og slett uvant,og føltes det tyngre å kaste uten snelle?

Jeg tenker litt på det der med at hvis du har bestemt deg for at dette kan ikke være riktig,så

ender det ofte med at du prøver i 2-3 minutter og finner ut at dette er feil?

Spørsmål til alle <<l

Hvis du har en # 5 stang, Fluvis 5, som er god med både 5, 6 og 7 line. Er det da riktig å bruke tyngre snelle med # 7 lina for å få større motvekt til den tyngre lina?

Her velger jeg selv å ikke svare,(for du vet allerede hva jeg mener),men det skal bli interessant å se

hva andre svarer. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener tung(topptung). Mener: Hvis det er tungt for underarmen i 2-3 minutter vil det fortsette.

Snellefot som noen leverer er vel ment for å bedre balansen/motvekt på stanga?

Det finnes stenger som ikke er topptunge uten snelle,i allfall så godt jeg kan føle det. ;D

Jeg har aldri skjønt den greia med at man må putte på ekstra vekt for at stanga skal føles OK.

Da ville jeg personlig heller ha begynt å lete etter stenger som jeg ikke trenger å gjøre det på

for at det skal føles OK. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes stenger som ikke er topptunge uten snelle,i allfall så godt jeg kan føle det. ;D

Stå å holde stanga går ok. Det er da en har 13 meter +\- line i lufta en merker at det er "tyngre" uten snelle.

Får prøve med andre stenger å liner for å se om du har rett eller tar feil ;D vet svaret, jeg har bestandig rett :)

Prøvde det på en ERN 5,8 stang med #7 line. (Aner ikke noe om ERN men mener tmags har nevnt at Fluvius 5 har ERN 5,8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvem det nå blir,så fant jeg noen data for Helios serien.

Helios 2 TipFlex:               Helios TipFlex:

Vekt=68,9gram                Vekt=70,9gram

ERN=6,13 (121gram)         ERN=6,82 (133,8gram)

AA=70                             AA=70

Helios 2 MidFlex:               Helios MidFlex:

Vekt=69,8gram                 Vekt=71,3gram

ERN=5,83 (115,8gram)       ERN=6,84 (134,1gram)

AA=65                             AA=65

Å klare 40% vektreduksjon vil nok i all hovedsak handle om hva som skjer i bunndelen av stanga. ;D

Tom.

                     

Siden du nevner denne stanga..... Har planer om å kjøpe en Helios #7. Er det stor forskjell på Helios og Helios 2, når det gjelder aksjon, og er TipFlex MYE raskere enn MidFlex?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...