Gå til innhold

Produsenter og dårlig markedsføring..


Kim W

Anbefalte innlegg

Så lenge jeg kan huske/vært med i gamet, så har fluestang-reklame vært glamoriserende, alltid nytenkende og vel-balansert. Og seff superduper bra, uansett hva fabrikken har plumpa ut av stenger  <<l Det er bare å begynne å bla i gamle fiskeblader så kan man få seg mang en god latter. Enkelte merker utmerker seg som mye teitere enn andre, som feks Kim´s Scierra eksempel...  ;D Egentlig et typisk utsagn under en nylansering av ei stang  ;D

Det blir som flere andre her nevner - reklamepoesi, akkurat som for mange andre(de fleste) produkter på markedet.

ps: Det gjelder å vite hva som er bra, som både Scott og Winston er gode eksempler på. Er man heldig så finner man fram til disse godbitene. Etter laaang tid i feks Sage-jungelen, så må det jo være fantastisk befriende å oppdage utstyr av det kaliberet  ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er fordi det ikke lønner seg rent økonomisk å bruke tid å penger på slik data.

Det er jeg enig med deg i,men det trenger heller ikke bli en altfor stor utgift hvis man legger det

litt til rette heller.Hvis vi gir hver stang 5 min ekstra,hva ville det medføre av utgifter?

Jeg vet ikke,men kanskje noen vet mer om det?

Pluss at det vil gi en negativ innvirkning på salget av fluestenger.

Det der tror jeg egentlig ikke på i det hele tatt.Jeg kan aldri tenke meg at noen

ville synes det er negativt med ytterligere opplysninger og data om stanga.

Og hva kalles det, tom? Dårlig markedsføring!

Nei,vet du hva jeg kaller det?Jeg kaller det å ta vare på kunden og å tilfredstille kunden,

og ikke minst å holde på kunden.

Og det er etter min mening god markedsføring.

Er vi enige nå?  <<l

Egentlig ikke.... ;D

Tom.

Jeg tror vi diskuterer to forskjellige ting her :P Jeg tenker på hva som lønner seg for produsentene, og det ser ut til at du her er helt opphengt i hva som er nyttig for forbrukerne. Tore nevnte det ;) "God markedsføring og god informasjon er som oftest to forskjellige ting. Ja, til og med ofte motstridende."

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, fluestenger lages ikke foerst og fremts med tanke paa slike folk som deg og meg. Saa CCS data ville ha null betydning for 99.99999% av maalgruppen. Skal du formidle noe saa maa du foerst forsikre deg om at du bruker riktig spraak. Selv her inne, paa et fluefiskeforum saa er det en minoritet som faktisk forstaar hva disse tallene egentlig betyr.

Selv de aller dyreste og mest "tekniske" stengene er utvilket for middels til daarlige kastere som fisker en haandfull ganger i aaret (= den stoerste kundegruppen i USA). De to stikkordene som selger best er "FAST" og "SAGE". Og saann har det vaert i mange aar naa.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg/markedsføring handler vel om å selge, og da handler det mer om følelser enn eksakte målinger. Disse målingene er for spesielt interesserte, og de skaffer seg de stengene de vil ha uansett. Og skulle de bruke fem minutter ekstra pr stang, så blir det for tusen stenger fem tusen timer, og det er jo litt i disse dager da alle kostnader skal kuttes og produksjon flyttes til Kina for å spare penger.

Selv kjøper jeg aldri en stang jeg ikke har prøvd, men har prøvd mange jeg ikke har kjøpt...

Men dette var bare synsing fra min side.  ;-)

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at hvorfor vil ikke de største stangprodusentene

ha et forhold til CCS?

Dette forundrer meg ikke det minste!

Stangprodusentene lurer oss, stengene blir stivere og stivere, fluesnørene tyngre og tyngre, en femmerstang er egentlig en syverstang og et femmersnøre blir snart et syversnøre. Endelig har vi forbrukere fått et våpen der vi kan ta de sleipe stangprodusentene. Slike ord ble gjerne brukt når man lanserte CCS og da forstår jeg godt at stangprodusentene lukket ørene.  ;D

I tillegg til dette var det også tvil om hvordan man skulle tolke de målingene som ble foretatt. ERN ble først lansert som stangas snøreklasse, og når dette ikke stemte, skulle ERN brukes til å sammenligne "stengers stivhet".

Men, momentet til fluestenger med samme ERN ble målt, og man fant ut at stengene var ikke like stive. F. eks, to 9 fots fluestenger har ERN=7, den ene har toppaksjon og den andre dyp aksjon. Målinger viser at stanga med toppaksjon har det høyeste momentet, og den toppaksjonerte stanga er selvfølgelig den stiveste! Dette med dyp vs toppaksjon merkes jo veldig godt når man kjører fisk, men det merkes også når man kaster. Man har jo også problematikken med lang vs kort stang.

Og til slutt, når erfarne fluefiskere kritiserte CCS-systemet ble de sett på som motstandere, i stedet for "samarbeidspartnere", dvs man skulle for enhver pris målbinde disse irriterende motstanderne, i stedet for å undersøke motargumentene. Men jeg tror nå fortsatt at CCS kan ha en framtid, men dette krever en del arbeid, og at man er lydhør for kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig man får vite det man trenger om fluestengene, produsentene oppgir jo lengde, vekt, aksjon og snøreklasse, skal man vite noe mer om stanga må man kaste litt med den. Fluesnørene er det verre med, man får riktignok en skisse av taperinga, men vekta på klumpen oppgis ikke. En av årsakene kan være at klumpvekta varierer altfor mye, på konkurranselina jeg bruker er klumpvekta alt fra 18 til 22 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stangselgerne skal "markedsføre" stenger så snakker de stort sett om nano og romfart, akkurat som om det hjelper oss noe. Stanga er ikke laget for å brukes i vektløs tilstand. Når det gjelder ccs ol. så er det beste å teste selv. Din følelse er det viktigste. Vi opplever samme stang helt forskjellig, så fin ut av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig man får vite det man trenger om fluestengene, produsentene oppgir jo lengde, vekt, aksjon og snøreklasse, skal man vite noe mer om stanga må man kaste litt med den. Fluesnørene er det verre med, man får riktignok en skisse av taperinga, men vekta på klumpen oppgis ikke. En av årsakene kan være at klumpvekta varierer altfor mye, på konkurranselina jeg bruker er klumpvekta alt fra 18 til 22 gram.

Å finne den beste kombinasjon line/stang i forskjellige situasjoner er utfordringen. Hadde vært fint om du oppga lengden på klumpene, eller er det slik at like lange klumper av samme line veier 18 til 22 gram?

22 % forskjell på samme lengde høres mye ut, men.... Litt for stor ekstruder for å få mye volum pr tidsenhet og store toleranser i kontrollen for å få lite vrak :rolleyes:

Noen oppgir klumpvekt på lina, men da må en se på esken i butikk/messe. Skal sjekke Guideline Experience sine klumper som er oppgitt til henholsvis #4 13 gram og #5 15 gram.

Er på messe hvert år å tester stenger på vann. Ville ikke klart å få de samme svar med å lese data i reklamekataloger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne den beste kombinasjon line/stang i forskjellige situasjoner er utfordringen. Hadde vært fint om du oppga lengden på klumpene, eller er det slik at like lange klumper av samme line veier 18 til 22 gram?

Det er pÅ SA ED #5 (oransje line) har vi målt disse forskjellene, og da veier vi lina på 21 meter. Om det er lengden på klumpen eller tykkelsen på lina som varierer er jeg usikker på, kanskje en kombinasjon av begge. Har ikke sett disse variasjonene på fiskeversjonen (grønn line).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening,eller kall det gjerne tro,er at i det lange løp,og i fremtiden vil data (målte verdier)

på stenger og snører tvinge seg selv frem.

Selfølgelig ville det jo da bli opp til enhver å ta hensyn til dem eller ikke.

Jeg får inntrykk av at noen tror at verdiene skal være der for å plukke ut stanga eller snøret for deg,

men det er jo egentlig ikke noe poeng,og har aldri vært meningen heller.

La oss tenke tanken,hvis det nå hadde blitt slik jeg tenker,hvor lang tid hadde det tatt før

omtrent alle hadde fått et forhold til verdiene?

1 år?  2år?.....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at noen tror at verdiene skal være der for å plukke ut stanga eller snøret for deg,

men det er jo egentlig ikke noe poeng,og har aldri vært meningen heller.

Hva er poenget da?

Å få vite hva du har å velge mellom uten å måtte kaste med alt som er av snører og stenger,selv om det

i seg selv hadde vært kult. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at noen tror at verdiene skal være der for å plukke ut stanga eller snøret for deg,

men det er jo egentlig ikke noe poeng,og har aldri vært meningen heller.

Hva er poenget da?

Å få vite hva du har å velge mellom uten å måtte kaste med alt som er av snører og stenger,selv om det

i seg selv hadde vært kult. <<l

Tom.

Du sa jo at poenget ikke var at verdiene skulle være der for å plukke ut stanga for deg, for i neste øyeblikk si at det er nettop det verdiene skal, ved at man skal slippe å kaste med alt av snører og stenger. Dette er et sirkelargument som bare går rundt og rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her falt jeg litt av Tom. Hva var det poenget med disse tallene var igjen?  ???

Jeg mener at de kan benyttes til å velge stang. Dersom jeg er på jakt etter en femmer som takler standard femmersnører godt, så vil jeg ikke ha en AFTM femmer som scorer 6,5 på ERN. Da får jeg trolig en stang som ikke lader spesielt godt med femmersnøre, og noe høyere enn snøreklasse fem går jeg sjeldent i vanlig ørretfiske. Hva om ikke det, skal jeg bruke tallene til? Skal jeg bruke stangen til vannkast vil jeg heller ikke ha en med altfor høye AA-verdier, snare en som ligger lavt på ERN og moderat på AA. Dersom MOI'n er brukbar, så er jeg på rett spor, ikke sant?  

Mulig mange ERN/AA/MOI-elskere (CCSere) ler seg skakk nå altså, men jeg tar sjansen på å være spørrende en gang imellom jeg også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker ccs verdier på ei bestemt stang så er sjansen absolutt til stede for at man vil finne ulike verdier der hvor flere har gjort målinger av samme stang, og det hele kan bli noe forvirrende for de som måtte ønske noe konkret å forholde seg til.

Jeg tror også at om man feks målte 10 stk Sage One i #5 , så ville ikke samtlige gi nøyaktig samme resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker ccs verdier på ei bestemt stang så er sjansen absolutt til stede for at man vil finne ulike verdier der hvor flere har gjort målinger av samme stang, og det hele kan bli noe forvirrende for de som måtte ønske noe konkret å forholde seg til.

Jeg tror også at om man feks målte 10 stk Sage One i #5 , så ville ikke samtlige gi nøyaktig samme resultater.

Bekymringsverdig, absolutt. Derfor er det best å måle selv, eller forholde seg til samme målemann, slik at eventuelle unøyaktigheter i utstyr og oppsett for måling utjevner seg, og man får fokus på relative forskjeller fremfor absolutte tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som ville vært enklest å forholde seg til var om man merket stengene på samme vis som slukstenger; anbefalt gramvekt. Dette krever jo at flueline-produsentene oppgir klumpvekt på sine snører på samme vis.

Fortsatt vil man kunne stusse over at enkelte snører vil kjennes mye tyngre/lettere enn oppgitt, alt ettersom hvordan vekta er fordelt på klumpen.

Nei, heldigvis er det ikke verre enn at man finner noe som passer sammen uten større problemer som det er i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB.

Jeg er enig med deg.Det jeg imiddlertid tenker på er den oppfatningen flere har om

at en femmerstang skal/må/bør ha en ERN = 5,5

Jeg for min del bruker favorittsnøret mitt (Vision ED #5) på stenger med ERN fra 4 - 9,5.

Det hadde kanskje ikke blitt slik hvis Bill Hanneman hadde droppet ERN og bare brukt

gramvekta?Det er ikke godt å si.

Hei Lars.

Jeg har sett de ulike verdiene for samme stangserie/modell som du kanskje tenker på.

Det er sikkert flere grunner til akkurat det.

Det hadde vært gøy så klart å fått anledning til å måle for eksempel 20 like blanks,

og ytterligere måle dem som ferdige stenger etterpå. :)

Tom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...deja vu!  :-\

Svakheten, eller en av dem, med CCS er nettopp at de referer til et system som er basert paa de foerste 30 fot av et fluesnoere (minus spiss...). De fleste av oss liker aa bruke hele klumpen. Saa ja, det hadde vaert bedre om Hanneman oppga gramvekt istedet for ERN vaerdier.

Tror det var Jim Bartschi som sa "the biggest problem with the Common Cents System is that it doesn't make sense..."

Hvis man skulle starte fra scratch og utvikle en standard for snoerer i dag saa hadde det aldri blitt gjort paa samme maaten.

Saamtidig maa vi huske at snoereklasser i praksis for de fleste av oss ikke kun handler om kastevekt. For meg saa refererer det mer til hva slags type fiske jeg skal bedrive. Presentasjon osv. I den forstand saa fungerer AFTM systemet. Og for aa vaere HELT aerlig saa har jeg aldri hatt problemer med aa matche snoere og stang. Det er ikke rare justeringen som skal til hvis det ikke stemmer helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt på stangen i gram er noe alle skulle hatt enig med du Lars <<l

Scierra samt en del andre har dette :)

Enig med en del argumenter her inne, men man må tenke på at ikke alle bor i by'n hellllllooooooo there :P

Så ikke alle kan "try before buy" men problemet eksisterer ikke for meg, Stenger Sage, snører Loop, Punktom ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...