Gå til innhold

Orvis Helios II V.S Hardy Zenit, med et hint av Method.


Anbefalte innlegg

Takk for hyggelige tilbakemeldinger på denne høyst personlige testen, gutter.

Andre: En god vannkaster(deg for eksempel) kommer til å ha stor glede av Zenit. Den har en relativt dyp og følsom aksjon, men du dæven, når den får lade ut...

Fredrik: Vi snakker veldig mye av samme språket, når det gjelder stenger. Du er godt skodd, det vet jeg. Men samtidig, er du sugen på å prøve nye ting. Zenit er jeg helt sikker på kommer til å sitte som et skudd i natta til ditt bruk ;)

Geir: Opplevde Helios og Zenit veldig gode begge to, men jeg er enig med deg i at Zenit er litt lettere og time.

Ofte, er det slik at krevende stenger ofte gir mer, når man får de til. Derfor, er jeg glad for at IKKE Zenit`n er slik. Den er lettkastet, og har uendelig med krefter. Gulle god i denne lineklassen.

Enig med deg i det du nevner om Orvis 5èrn. Testet denne med Eikre Evolo LB i #5 og dette oppsettet er muligens det beste jeg har testet i klasse 5. <<l

Herlig med en stangtråd, som vi kan syntes, mene, føle og tro noe i, uten noen form for debatt.

Og nok en gang, takk til Gero og gutta der, for fantastisk service. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

;D ;D

Skimter vi gode gamle FFS her ??

Et sted der man kan slenge udokumenterte påstander rundtomkring uten å bli idiotforklart...

Et sted man kan diskutere VM i fluefiske uten å bli beskyldt for global oppvarming og et altfor omfattende ozonlag ??

Jeg ønsker det velkommen tilbake !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Luggens.

Jeg er nok ikke helt den, som skal ta på meg noen oppdrag i slike sammenhenger, men detter jeg innpå noe spennende, så se ikke bort fra at jeg kan finne på å synse litt igjen jeg. Faktisk, så har vi vert flere som har testet disse stengene opp mot hverandre, og tross at vi har testet hver for oss, og at vi kaster veldig forskjellig, så har vi samme resultatene.

Dette viser bare til at forskjellene nok ikke er så enormt store, som man skulle tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt har jeg begge disse stengene i klasse 5, og jeg har omtrent samme oppfatning som deg. Zeniten er nok ofte førstevalget, men jeg synes Orvisen på en måte er mer en "kosestang". Klarer ikke å forklare det helt.  Før du bestemmer deg ville jeg anbefalt deg å teste en Sage Method også. Har blitt en av favorittstengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillevann.

Method`n, står nok på testlista ja.

Den er vel straks tilgjengelig har jeg forstått, så det blir å prøve, så fort den er tilgjengelig. Hvordan opplever du den i forhold til di andre du har?

Førsteinntrykket er at den er stivere, men man trenger litt tid til å venne seg til den. Nå oppfatter jeg den som veldig responderende. Vet ikke om det er et presist nok uttrykk, men med det mener jeg at den adlyder mine bevegelser direkte og forutsigbart, slik at jeg kan styre snøre og bukter veldig presist og kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk, så har vi vert flere som har testet disse stengene opp mot hverandre, og tross at vi har testet hver for oss, og at vi kaster veldig forskjellig, så har vi samme resultatene.

Dette viser bare til at forskjellene nok ikke er så enormt store, som man skulle tro....

Forstår det slik at resultatene er lengde/opplevelser og ikke store forskjeller er på de forskjellige stenger dere testet.

Tar vanligvis ikke lang tid før jeg tilpasser kasterytmen og begynner å like en stang som i starten ikke stemte.

Med det så tror jeg at jo lengre tid du prøvekaster jo mer vil du like stanga. Tror også dagsformen spiller inn, ikke bare line, vær, fiskesituasjon etc. Kanskje litt som å kjøre bil. Den ene dagen kruser en i 80 og synes alle som kjører forbi er "tullinger" og neste dag ligger en oppi rumpa på de som kjører i 80 og lurer på hvorfor de kjører så f.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hansjr.

Av den beskrevne årsaken, er testen på disse stengene utført over flere økter. I og med at jeg har lyst på ny #4 stang, så har jeg sjekket en delstenger. De jeg har likt best, har fått være med videre.

Avslutningsvis, ble de modellene jeg likte best, testet opp mot ting jeg eier, og kjenner fra før, som en liten siste sjekk.

Stengene jeg forholder meg til i siste testen, er nå benyttet med flere forskjellige liner, og jeg har kastet med stengene om hverandre, nettopp, for ikke å bli for dus med noen av de. Hele poenget, er at de fleste av oss, som har kastet en del, vil tilpasse oss nye stenger ganske fort, om vi prøver.

Jeg har vel strengt tatt ikke prøvd å tilpasse meg noen av de testede stengene. Dette for å få et mest mulig nøytralt inntrykk. Kanskje nettopp derfor jeg mest sannsynlig, ender oppmed noe helt annet enn det jeg først trodde :)

Det jeg har lagt vekt på i mine helt personlige vurderinger i denne testen, har vert kasteegenskaper på korte hold, mellomdistanse og de litt lengre kastene. Lange kast med en #4 stang slik jeg har opplevd det under fisking, er 20 -24 meter. Og da handler det absolutt ikke om å komme frem, men å kunne presentere på denne avstanden.

Kan noen ha glede og nytte av denne, som tidligere nevnt, helt personlige oppfattelsen jeg beskriver etter denne testen, så er ingenting bedre enn det.

Men som du helt riktig bemerker, desto mer man bruker utstyret sitt i praksis, desto bedre lærer man det og kjenne. I denne testen, gjaldt det først og fremst Mid flex fra Orvis, og Zenit fra Hardy, og uansett hvilken av disse stengene jeg hadde endt opp med, ville jeg blitt knall fornøyd. Kan lett lære meg og bruke begge fult ut til mitt fiske. Men jeg likte Zenit`n best <<l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hansjr.

Av den beskrevne årsaken, er testen på disse stengene utført over flere økter. I og med at jeg har lyst på ny #4 stang, så har jeg sjekket ...

Bra beskrevet og sikkert mange med meg som er imponert over din grundighet.

Er grundig selv, på noen områder, men ved kjøp av stenger litt for rask.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag, fikk jeg melding fra "Robban" på GERO. " Method`n står klar med snelle og snøre i butikken ;)"

Det bar rett i bilen, og styre snuten i retning av testing.

Stakk litt i øynene, denne rødfargede klinga, sånn med en gang, men den er spennende og lekker.

Stanga i 9"#4 ble rigget med High Water, så bar det ut i bakgården.

Avduket umiddelbart, at dette ikke kan sammenliknes med Sage sin One modell. Method jobber dypere ned i klinga, og er mer følsom. Den er for all del langt fra dyyyp, men likevel en motsetning til One. ;)

Jeg fikk rett og slett ganske straks godfølelsen, og likte den svært godt.

Følsom i tuppen, relativt lett timet, og med perverse resurser..

Minnet mye om en annen stang jeg har testet i høst  ;)

Jeg testet stanga med lite, mer og mye line, og det er ikke tvil om at stanga leverer best på mellom distanse og på laange kast, med denne 4`er lina. Men fungerte også tilfreds stillende på korte kast.

På de korteste kastene, fra 0 til 6 - 7 meter, ville den nok likt ei 5`er line bedre, men derfra og ut fungerte lina jeg prøvde aldeles utmerket.

Med en gang jeg presset den litt, og gav den litt mer line, var responsen umiddelbar, og jeg kunne sette omtrent de buktene jeg ville, uten videre problem.

Jeg, har testet noen gode stenger i høst, og har lov priset Hardy Zenit som favoritten så langt.

Holder nok kanskje fortsatt den som den stanga som passer meg best, men det blir ingen handel, før jeg har fått testet disse to opp mot hverandre! Altså Zenit vs. Method.

I tørrtest opp mot hverandre, fikk jeg bekreftet inntrykket mitt. Zenit stanga er litt dypere i aksjonen. Ikke mye, men litt dypere enn Method. De kjennes faktis så like ut i "tørrtest", at de er vanskelig å skille fra hverandre. Men dog, så kjennes Method noe mindre dyp ut. Dette er nok årsaken til at jeg personlig opplever Method bitte litt mer var på timingen, enn Zenit`n, men absolutt ikke et problem.

Kort oppsumert:

Method er en sterk kandidat, som jeg må få prøvd en gang til, helst samtidig opp mot Zenit, før jeg klarer å ta et valg. Inntrykket så langt, er likevel, at Zenit`n nok er førstevalget, til bruk av liner i klasse 4 for meg og min kaste teknikk, men jeg er neiggu ikke helt sikker....... 8)

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen, var å testet Method 9"#4 stanga i dag.

Han var mer enn begeistret, og beskrev stanga med så godt som samme ordlag som jeg har gjort over.

Personlig, tror jeg dette blir en ny "klassiker" fra Sage, som kommer til å henge med i mange år fremover.

Litt den "nye SP" modellen vil jeg tippe ;)

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekompisen, var å testet Method 9"#4 stanga i dag.

Han var mer enn begeistret, og beskrev stanga med så godt som samme ordlag som jeg har gjort over.

Personlig, tror jeg dette blir en ny "klassiker" fra Sage, som kommer til å henge med i mange år fremover.

Litt den "nye SP" modellen vil jeg tippe ;)

Ronny

Tenkte du ville like Method'en siden du likte Zenit'en.  Jeg liker den veldig godt, og kommer til å bruke femmer'n på sø-fiske gjennom vinteren.  Litt perler for svin for slikt fiske, men den er krutt med en slank og vindsterk synk-3 line - det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et "stalltips" det der Lillevann. :)

Er nok litt i samme stanggate vi, tror jeg ;)

Skal prøve å få til en test mellom de to, før jeg tar noen endelige valg. Tror kanskje jeg fortsatt er litt på Zenit siden. Opplever denne litt mer 4`er enn Methoden, enn så lenge. Zenitèn stortrivdes med en "tung" 4`er line, og fungerte tilfredsstillende på alle avstanden jeg prøvde den på. Methoden, kunne nok med fordel vert ladet med en 5`er line til de korteste fiskekastene. Men Method har en følelse, som jeg nok ikke opplevde på Zenit. Uhyre følsom/delikat og gir umiddelbare tilbakemeldinger. Den lille røde til Sage blir vanskelig å la være...

DILEMMA. Kan bli uhorvelig vanskelig å ta et valg mellom disse to.

Igjen, Lillevann, takk for tipset <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter i overkant mye testing av stenger, for å stabilisere en usikker sjel, har det endelig kommet til et vendepunkt. :)

Valget er tatt, bestilt og ligger på Gero og venter <<l

Skal bli godt, å få det grå delikate instrumentet, med 2014 mod. snellefeste med tre innlegg hjem  :)

Vil få takke for alle innspill og argumenter underveis i denne prosessen, det har vært spennende og lærerikt.

Vil også takke Robert på Gero for tålmodigheten og magisk service <<l

Jo, også en ting til. Det ble en Hardy Zenit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den tilbakemeldingen Ronny. Jeg skal ikke late som jeg ikke leser denne tråden, for det gjør jeg.

Nå skal jeg ikke skrive så mye, for det ender alltid i vas og dilldall, men en meget interresant sak var dette for meg også.

Sjelden jeg har testet så grundig selv, og på en så rettferdig måte som "jeg" føler det kan få blitt.

Ganske morsomt egentlig da vi kaster så vidt forskjellig begge to, men allikavel likt  :).

At noen får låne med seg stang hjem , må jeg presisere at ikke er dagligdags, men du kan stå så lenge du vil på Lillestrøms største gressplen så lenge du vil, bare ikke trå på gresset  ;D Da blir banemestern sint ;D

Slapp av vi er kompiser nå <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...