Gå til innhold

Fluefiskeprat for oss fluefiskere.


Kim W

Anbefalte innlegg

Hey hey, og hei på dere! ;D

Jeg savner litt fluefiskeprat her på forumet i disse dager så da drar jeg i gang denna tråden her uten egentlig å ha en plan eller ett mål. Trenger man egentlig det da? Nei. Det trur jeg ikke. ;D

Jaja.. snikk og snakk.

Jeg savner marka. Marka på den årstiden der fuglene kvitrer i full leksdrakt. Marka der du kjenner duften av skog, og ørretringene som brer seg utover vannet i ny og ne. Jeg savner det å bare sitte i skogen og være. Bare være der. Mange gjør dette om vinteren også, men jeg har der best når fisken vaker.

Vintertiden bruker jeg på å binde nye fluer til neste års terapi. Binder noen få som funka bra i fjor, og en hel haug med fluer som gudveithva vil skje i nedlegget. Sånn er jeg. Thats me. ;D

Gleder meg til å prøve ny stang med nye liner. Har mange formeninger om hvordan kombinasjonene kan bli, men blir ofte overrasket en eller annen vei enn utgangsgpunktets tro og mening.

På denne tiden av året sliter jeg alltid med stangvalg og teorier for kommende sessong. Hva vil jeg ha neste sesong? Rask eller rolig, kvast eller følsomt? Frustrasjonen bygger seg sakte opp mot en kommende vår. Det eneste som er sikkert er at ting blir som det blir, uannsett.

Fisken vaker på vannet og man må ta ett valg i flueboksen. Veien skilles her. Knyte på den bittelille kjipe myggen som du vet år etter år er hva fisken foretrekker, eller smelle på en ny feit ei med no gult i ett desperat håp om ett "take" i ren vulgatastil.

Jeg digger fluefiske. Jeg digger å fiske med flue. Alt som hører med. Binding av fluer. Nye ideer som krysses med gamle. Nye vann og elver. Nye folk man hilser på langs veien. Nye bekjentskap og ny inspirasjon. Fluefiske er knall, enkelt og greit.

Denne tråden her kan dere bruke til hva som helst fluefiskerelatert. Hvorfor? Fordi vi trenger å snakke litt fluefiske på ett forum som omhandler fluefiske. FLUEFISKE!! ;)

Hva tenker dere om deres eget fluefiske? Alle innspill er gode innspill. Marka og stillevannfiske med tålmodighet på boks er meg. Hva er deg og ditt fiske?

Jeg gir herved stafettpinnen videre til nestemann som mener noe om sitt fluefiske. ;)

Stor klem fra Kim W. :-*

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potensielt spennende tråd :-) Jeg er laksefisker på min hals, men for meg "var alt bedre før".. Både når det gjaldt bestand av laks, men også "mystikken" rundt det hele.. Husker jeg leste side opp og side ned av Hugh Falkus, Jan Jogansen, Jan Grynwald osv, og den følelsen det ga meg den gang, er ikke lenger like tilstedeværende.. Husker også de gamle katalogene fra Loop, med den tids "futuristiske sneller" og en mengde herlige Sage stenger som jeg siklet konstant etter og drømte om å ha råd til å kjøpe en dag.. Også her er noe av "magien" for meg blitt borte etter at jeg (iallefall oftere) har råd til å kjøpe "drømmeutstyret.

Nei, alt var mye bedre før.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner litt i det du sier, men da lønner det seg kanskje å grave langt inn i seg selv!? Ofte er det der den nye given ligger. Ikke vet jeg egentlig. Står ikke i samme bås som deg. :)

Jeg har egentlig ikke fiska så lenge med flue, eller bundet fluer i herrans år for den saks skyld. Har blitt seriøst de siste åra, men likevel føler jeg at hver sesong er en ny sesong der en hel masse frustrasjon og knot har falt på plass gjennom vinteren fra fjoråret via bøker, nettlesning, fluebinding og fornying av utstyr. Hiver ikke etter dyrt utstyr selv om stengene mine etterhvert har blitt hva mange vil kalle dyre. Jeg har klatret stigen med stenger egentlig. Solgt og oppgradert hvert år. Smaken endrer seg ofte fra sesong til sesong har jeg erfart. :)

Jeg har en mediumkjapp fullflexer i både klasse fire og fem. Elska den femmer siste sesong og kommer nok til å digge firern den kommende sesongen. Men. Nå på vinterstid med vind å det hele er fiskesituasjonen en hel annen enn den jeg er vant til. I full blæst står jeg med en superrask 9'6 #6 stang i grisekjip vind og denger ut line som ingenting. Hva skjer? Hva er detta for noe? Lurer på hvordan en sånn kraftig fanskap i klasse fire hadde funka på de dagene tørrfluebrisen krangler med kasteteknikken min. Det må jeg jo bare finne ut av.. Og vips er vi på stangsøk igjen... ;D

Mulig jeg ramla ut av innlegget ditt, Stinger, men det gjør vel sikket ikke noe... Jeg prater bare fluefiske fra mitt ståsted og håper flere slenger seg på og gjør det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å glemme at det finnes noe som heter fluefiske, så godt det lar seg gjøre, etter endt sesong og frem til jul. Både for å slippe til andre interesser, men mest for å ikke sitte som en hummer over stikka og lengte etter rennende vann og kaffe på kjele i alt for mange måneder.

De siste kveldene har jeg sittet og planlagt sesongens binding, sett videoer på nett, luktet og klappet på en splitter ny cree-nakke. Jeg har testet det som kommer til å bli årets stang-investering og jeg har sjekket at vadebuksene ligger der jeg så de sist. FFS frekventeres oftere og jeg syns det er leit at jeg ikke har funnet en Law-stikke på loppis i år heller.

Med andre ord: sesongen er i gang, på et vis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke LAW stikkene, men skitt fiske selger ut renzetti stikker til spottpris. Dem kan umulig tjene store kroner på de stikkene, er nok heller for å vise muskler ovenfor konkurrentene. Kjipt for utselger, topp for forbruker... ;)

Hva er så spesielt med LAW? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kombinasjon av at jeg liker utseende og at de er vanskelig å få tak i :-)

Jeg er godt dekket på stikke-fronten, så jeg ender nok opp med fulle bokser i 2014 også.

For første gang føler jeg at jeg har en ganske klar strategi for bindingen; ikke så mange mønster som i fjor, men større variasjon med tanke på materialer, farger, størrelser osv. - det tror jeg vil gjøre meg litt klokere i løpet av sesongen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med fuglekvitter og skog. Det første jeg som regel hører (utenom fuglene utenfor vinduet ved fuglebrettet) er fossekallen. Den har jo en litt, skal vi kalle det tynn melodi men uansett vakkert. Den er ofte litt ensom der ute på en Stein eller ved iskanten. Alt ettersom. Men koselig er den.

Men lukten av tørr løvskog og pors kan ta pusten i fra meg på denne årstiden. Tenoren trosten har renset strupen og gir det den kan på sitt aller vakreste. For en tid på året dette er er! Jeg elsker våren med all sin intensitet. Fuglene, de skarpe fargene, lydene og luktene. Og ikke minst alle vakene..... Det braker løs på alle kanter på en gang.

Det er bare to måneder til mars nå. Er vi litt heldige med mars er fisket i gang da. Jeg gleder meg veldig i år. Det ble for lite fisking på meg i fjor. Sånn ble det bare og sånn måtte det bare bli.

Har ikke fått bindt noe særlig fluer i vinter heller så jeg er sugen på å få kommet igang med det og. Må bare rydde bort ca 60 kg med verktøy i fra prompen. Det skal jeg gjøre i morgen etter at jeg brygget en dunk med pale ale. For det må man ha på lur utover vinteren. Vinteren blir liksom litt kortere med et glass med godt øl ved bindestikka.

Må innrømme utstyret betyr mindre og mindre. Ikke at jeg ikke setter pris på fint utstyr men det får alt for mye fokus etter min mening. Noen ganger på en så helt utrolig dustete og ufattelig teit måte. Ødleggende. Men folk må jo få lov å styre som de vil om de har aldri så mye agenda for det. Tror jeg skal prøve meg på å sette litt pris på det jeg har nå en stund. Men noe nytt blir det no alltid.

Det jeg gleder meg mest til i sommer er de første vakene. Myggfiske. Det er stort for meg. Så gleder jeg meg til å reise til Finnmark og sjekke ut noe nytt her sør jeg tror (vet faktisk) kan bli bra. Ja det er mye å glede seg til om ikke så lenge.

Skal og bli spennende å se hvordan Oskar liker seg på fisketur.

Denne sommeren blir bra! Det blir mye fisking denne sommeren. Som skal det bare bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut Ruff!

Men husk! Folk er forskjellige. Vi brenner for forskjellige ting. Når noen bruker sin energi på å omtale utstyr de virkelig har fått sansen for må du ikke glemme at det er veldig mange andre her på forumet som setter pris på rapport av dette selv om de ikke hiver seg på tråden. La folk styre seg og sitt uten at du bryr deg for mye om det. Sånt gjør bare at at folk trekker seg unna forumet og det er jo synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut Ruff!

Men husk! Folk er forskjellige. Vi brenner for forskjellige ting. Når noen bruker sin energi på å omtale utstyr de virkelig har fått sansen for må du ikke glemme at det er veldig mange andre her på forumet som setter pris på rapport av dette selv om de ikke hiver seg på tråden. La folk styre seg og sitt uten at du bryr deg for mye om det. Sånt gjør bare at at folk trekker seg unna forumet og det er jo synd.

Hvis du leser en gang til så ser du jeg skriver at folk får styre som de vil.

En rapport om utstyr er vel aldri feil. Det har aldri jeg hevdet.

Jeg har heller ikke vært her nok i det siste til at jeg kan ha skremt for mange bort i fra forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke noen motsetning å være opptatt av utstyr og opptatt av selve fisket - ikke at noen hevder det her altså - men jeg "starter" den kommende sesongen ved å evaluere den som har gått. Det gjelder i like stor grad generelt turutstyr som stenger og sneller, om ikke mer.

Når sant skal sies er det rimelig optimalisert nå, men når alt fungerer kan jeg glemme utstyret og forsvinne inn opplevelsen av å være på fisketur når jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi kjøre tråden inn på det sporet som omhandler hvert enkelts fluefiske igjen. Hva er en typisk vårstart for dere? Hvor begynne det hele hvert år?

For meg begynner de første turene til forskjellige vann i områdene her jeg bor. Det begynner som regel i de lavereliggende vannene der isen går først og det blir ofte mange bomturere i april. Få vak, vinternerver, line med vinterminne og en rusten kastearm kan til tider bli litt for mye for en forsiktig fisk. Når varmen blir litt mer stabil i mai kommer dansefluene frem og da søker jeg veien til en liten elv der disse svarte killerfluene jager mygg og annet spiselig i luften. Her vaker småfisken velvillig, og en sjelden gang i blant lurer jeg også opp en kraftigere plugg. De siste tre åra har jeg gått opp og ned i samme elva og fiska småørret i mai, og hvert år er det like koselig og endelig kunne gå i skauen i genser og nyte lys fra himmel til langt utpå kvelden. Er ikke så lenge igjen nå. Må være optimist. ;D:) :)

8032450776_44495d136e_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har en sykdom som gjør meg til en potensiell trafikkfare. Det rører seg ikke om en alt for tung høyrefot, men "vakus adictus", er et symptom om ofte innebærer konsentrasjonsvansker. Det innebærer at jeg umulig kan kjøre forbi et vann, en elv eller den minste lille vannpuss, uten å se etter vak. Særlig sen vår merker passasjerere i bilen min av symptomene. En av de beste turene jeg kan gjøre er opp til Rena. I det jeg kommer inn på mjøsastrekningen lener jeg meg over ratten for å få øye på Mjøsa så tidlig som mulig. I det momentet når jeg ser at Mjøsa ligger stille begynner mye å skje i kropp og hode. Da kjører dagens flueteorier igang. Blodet begynner å pumpe. ADHDn slår inn med full kraft. Høyrefoten blir veldig tung. Øyne hviler mer på vannet enn på veien. Ofte hyler jeg rett ut og skruver opp volumen i bilen til maks. Fra skjemt til pistol så er den første turen opp til Rena noe spesielt. Det er mye energi i kroppen og gleden har ingen grenser. En hel vinters forventinger, lengsel, planlegging og fluebinding skal ut ur et hardt skjell og bli virkelighet. Skuffelser finnes ikke. Kun muligheter, flotte vak og stor fisk.

Fra pistol til allvor så er faktisk vaking og bilkjøring et problem for meg. Jeg kan jammen ikke holde øyne fra et vann som jeg kjører forbi. Jeg spaner alltid etter vak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er det det heter, "vakus adictus"! ;D Godt å endelig få satt navn på syndromet. Jeg lider særdeles kraftig av dette selv!! De værste turene jeg vet om er når vi kjører til og fra vestlandet om sommeren og stort sett kjører langs vann og elv HELE veien. Alle de perlene jeg skulle ha stoppa på og hatt litt tid for meg selv.. ;D Og dem er det ikke få av på den strekka! :o

Ser sjeldent fluefiskere på mange av godplassene, og det er rart, men det gjør ingenting. ;D

Neste sommer har kjærringa lovet meg at vi skal stoppe her og der. Hu veit hvor stor lysta mi er etter 11 år med mas i bilen på vei over. Neste sommmer sender jeg kjærring og unger over med fly og så kjører jeg etter og bruker 2-3 dager. Der snakker vi drømmetur. Trenger ikke mer enn det. I tillegg kommer jo all fiskinga i fjellvannene når jeg kommer frem. Og så var det litt familietid dah... tror det blir på en onsdags formiddag mellom 09:00 og 10:15.. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Den strekningen inngår faktisk i en "cold turkey" prosess for oss som er tungt drabbet av "vakus adictus". Da kjører man vest-øst-vest-øst en hel sommer. Målet er at man skal bli så drittlei av å se på vann i optimale omgivelser at man kaster opp når man ser et perfekt vak. Tydeligvis en av de sikkreste måtene å bli kvitt syndromet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke LAW stikkene, men skitt fiske selger ut renzetti stikker til spottpris. Dem kan umulig tjene store kroner på de stikkene, er nok heller for å vise muskler ovenfor konkurrentene. Kjipt for utselger, topp for forbruker... ;)

Stemmer dette, da ?

For meg ser det ut til at Renzetti bindestikkene hos Skitt Fiske ligger omtrent på normalen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke LAW stikkene, men skitt fiske selger ut renzetti stikker til spottpris. Dem kan umulig tjene store kroner på de stikkene, er nok heller for å vise muskler ovenfor konkurrentene. Kjipt for utselger, topp for forbruker... ;)

Stemmer dette, da ?

For meg ser det ut til at Renzetti bindestikkene hos Skitt Fiske ligger omtrent på normalen ?

Er ikke mine ord dette. De koster mindre der nå enn de gjorde hos Jarle og Bjørnar (Tundra) på 90-tallet. Så hvordan kan dem da selge med fortjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det viktigste for dere å få med dere under en sesong?

For meg er det myggfiske. De sesongene jeg ikke har klart å få med meg det jeg drømmer om hele vinteren blir litt amputerte. Åffkårs er døgnisene dritkult men det er noe helt spessielt med myggfiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om jeg har noen favoritt når det kommer til fiske på døgnflue, mygg, vårflueklekkinger samt sverminger av andre insekter som er av interesse for fisken, faktisk.

Umiddelbart slår det meg jo at ei heftig aurivilli-klekking er toppen av kaka, men alt har sin egen sjarm.

Myggfiske på de første vakene etter isen har sluppet taket er ikke lett å toppe, det samme gjelder om man er så heldig å treffe på bibio-bonanza.

Selv har jeg kanskje opplevd det artigste fisket under spinnerfall av aurivilli, men samtidig er det lite som kan oppleves like frustrerende.

Nei, det jeg ønsker å få med meg i løpet av sesongen er følelsen av å være på rett sted til rett tid noen ganger. Det er ikke gitt at man opplever akkurat det, så jeg har lært å verdsette de gangene det skjer.

Og det må være ved ei elv . . . Stillevannsfiske kan aldri måle seg med elvefiske for min del, uansett hva som klekker og hvor stor fisk det måtte være  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på selve essensen her. Dette kan ikke måles og standariseres. Det er opplevelsene som setter arr i hjernebarken. Jeg tror grunnen til at jeg holder myggfiske så høyt er at det er da sesongen eksploderer.

Du har gjerne hatt litt sporadisk fiske på steinfluer men det eksploderer ikke før myggen vil opp å se verden.

Jeg kan finne like mye glede i stillevannsfiske som i elv hvis forholdene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author=-Lars- link=topic=31481.msg514450#msg514450 date=1388271466

Og det må være ved ei elv . . . Stillevannsfiske kan aldri måle seg med elvefiske for min del, uansett hva som klekker og hvor stor fisk det måtte være  :)

Helt enig med deg Lars! Fisker jo litt på stillevann, men det er noe "magisk"  med rennende vann.

Jeg foretrekker nok også døgnflue-fiske fremfor noe annet, det er noe spesielt med de vakre skapningene som kommer seilende med strømmen.

Riktignok kan vårfluefisket gjøre det lettere å kommei kontakt med de store fiskene, men det foregår stort sett, ihvertfall der jeg fisker mest, om kvelden/natta. Og jeg er ikke lenger så glad i å holde på i mørket. Men jeg gjør det jo allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...