Gå til innhold

Det glemte kastet . . .


-Lars-

Anbefalte innlegg

Det kanskje Stein mener er at når du har kastet lenge nok og begynner med vannkast

så vil det ofte ta over for vanlige OHK i mange situasjoner der det strengt tatt ikke er nødvendig.

Overhodekastet blir benyttet mindre og mindre på tross av at det er fullt mulig å bruke det.

Hvis jeg har misforstått,så for all del ha meg unnskyldt. :)

Tom.

Dette er vel enkel psykologi  :)

Et parallelleksempel: Om du vil selge inn en tørrflueartikkel, og skriver i ingressen (gud forby): "Det fæle nymfefiske har bredt alt for mye om seg, vi ser både tsjekkisk, polsk og franske teknikker. Men det vanlige tradisjonelle fine tørrfluefisket har også noe for seg, selv blant nymotens nymfeteknikker, se bare her, sånn ser ei tørrflue ut."  :)

(nå tror jeg man aldri kunne solgt inn en slik artikkel da, men bare for å overdrive det litt).

Jeg tror bruken av vannkast, som ett av mange typer kast, er helt 100% selvjusterende i forhold til hver enkelt fluefisker sin bruk av det. Funker det ikke for ens eget fiske, så minsker bruken av det. Funker det fint til sitt eget fiske, så fortsetter man å bruke det, nettopp fordi det funker og er lettvint.

Dette er vel ikke så mye å diskutere kanskje? Man bruker det som man selv synes funker, og som man får til.

At noen kaster seg på, og er negative til det ene eller andre kastet, sier vel ikke så mye om kastene egentlig.

Som jeg skrev; Stein er dyktig, og er mer klar over dette enn de fleste  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke løser problemet for de som har et kasteteknisk baksleng problem. Men det løser problemet greit hvis man står et sted uten mulighet for baksleng. Personlig så speyer jeg ikke hvis jeg mulighet for vanlig overhodekast.

Sendt

Oki Doki.

En ting som da er spessielt interessant er hvorfor "speyer" du ikke når du har mulighet for vanlig overhodekast?

Og der ligger vel essensen av Steins innlegg også?

Ja da,det blir mye bråk av det...... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke løser problemet for de som har et kasteteknisk baksleng problem. Men det løser problemet greit hvis man står et sted uten mulighet for baksleng. Personlig så speyer jeg ikke hvis jeg mulighet for vanlig overhodekast.

Sendt

Oki Doki.

En ting som da er spessielt interessant er hvorfor "speyer" du ikke når du har mulighet for vanlig overhodekast?

Og der ligger vel essensen av Steins innlegg også?

Ja da,det blir mye bråk av det...... ;D

Tom.

Blir vel ikke det? Synes det blir minimalt bråk av det jeg. For det er jo ikke noe å bråke om heller  :D

Det er jo ingen som gidder å slå inn allerede åpne dører her vel  <<l

Og ikke engang kastet bråker i farlig nærhet av ørreten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,egentlig ikke Andre.

Og jeg tror heller ikke at "bråket" er Steins poeng her,men heller selve kastingen?

At et vannkast bråker er det ikke det minste tvil om.Det bråker som et lite helvete spør du

meg,og i de tilfeller jeg kan unngå det,så gjør jeg det.(Fordi jeg i all hovedsak fisker i stille vann. :))

I en elv har det mindre betydning på grunn av støyen i seg selv.

I et vann er det noe helt annet etter min erfaring.

Men husk nå da,jeg kaster jo bare jeg, så detta har jeg ikke det minste peil på. ;D

Ikke fisker jeg heller...... ;D ;D ;D ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler får jeg vel si, om enn ikke samtidig. Står jeg i elva og har strømmen inn fra høyre side så ligger lina feil vei når kastet er utfisket for min del. Da blir det bare styr å utelukkende skulle praktisere overhodekast. En kjapp snap T, så et vannkast rett ut dit jeg vil ha flua er effektivt uavhengig av om man har plass bak eller ikke til overhodekast. Dersom man absolutt vil kan man jo bare gå rett over i overhodekast etter vannkastet. Bare et forslag fra min lille verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene man fisker med bittesmå tørrfluer som fisker som bare det( <<l)

er det vel verdt å tenke over akkurat dette.

Å legge inn en sånn flue i et vannkast er noe jeg for min egen del ungår for enhver pris.

Det er fullt mulig å bevege stangtuppen i alle retninger så lenge en tenker over

hva som skulle begrense muligheten for akkurat det.

Personlig ville jeg i det lengste ha benyttet alle muligheter for å unngå enhver kontakt

med vannet så lenge det er mulig og mest optimalt for å få flua ut dit jeg vil.

Jeg er veldig enig med Stein.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene man fisker med bittesmå tørrfluer som fisker som bare det( <<l)

er det vel verdt å tenke over akkurat dette.

Å legge inn en sånn flue i et vannkast er noe jeg for min egen del ungår for enhver pris.

Det er fullt mulig å bevege stangtuppen i alle retninger så lenge en tenker over

hva som skulle begrense muligheten for akkurat det.

Personlig ville jeg i det lengste ha benyttet alle muligheter for å unngå enhver kontakt

med vannet så lenge det er mulig og mest optimalt for å få flua ut dit jeg vil.

Jeg er veldig enig med Stein.

Tom.

[\quote]

Vi er helt på linje tror jeg Tom; jeg tenkte bare på muligheter i en verden som er litt større enn å fiske med bittesmå tørrfluer (hvis det er lov...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind.

Ikke bry deg om det Andre sier her,for det er ikke det det dreier seg om slik jeg

oppfatter denne tråden.

Hvis du har lyst og tid,ta deg en tur til Ekeberghallen på førstkommende Lørdag.

Det er en liten tråd om akkurat dette treffet på Facebook.

Sjekk ut Bent og Geirs fluekastertreff i Ekeberghallen 1 Feb.

Hvis du har tid og anledning så kunne du kankje vurdere å ta deg en tur?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...