Gå til innhold

Fluefiske i stille vann


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Det er jeg nesten enig i hvis man da ikke er meget godt kjent i vannet.

I et par av vannene hvor jeg fisker har jeg faktisk kartlagt grunnen med ekkolodd.

Etter den turen skjønnte jeg godt hvorfor jeg fant storfisken på noen bestemte plasser.

 

 

Jøss.. Skanne bunnen med ekkolodd var da litt drastisk spør du meg.. ;) Må da ha noe av sjarmen ved fisket igjen da' date=' et vann er for meg mer "mystisk" enn en elv, nettopp fordi du ofte ikke kan se bunnen. Bare et enslig vak på en blank, svart overflate.

Ellers drar jeg heller til en elv en et stille vann når fiskesesongen er fullt i gang, men siden det er en del vann hvor jeg bor blir det fisking de også..[/quote']

 

Det høres nok drastisk ut men jeg må tillegge at vi var på utkikk etter gytegrunner for røya og plasser for å sette garn for prøvefiske.

Vannet er forholdsvis stort og like "ulendt" som Anna Nicole Smith!!

 

Greit med litt facts til vitenskaplige forsøk...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nok drastisk ut men jeg må tillegge at vi var på utkikk etter gytegrunner for røya og plasser for å sette garn for prøvefiske.

Vannet er forholdsvis stort og like "ulendt" som Anna Nicole Smith!!

 

Greit med litt facts til vitenskaplige forsøk...

 

mvh

Rune

 

Forsøk i vitenskapens navn kan jo forsvares, det kan jeg være den første til å si. Jeg tolket det dithen at dere gjorde det bare for moro. Det blir jo noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AR!

 

 

Å basere fisket på mystikk blir litt for romantisk for meg' date=' jeg vil ha facts og

ser ikke noe galt med det.

 

mvh

Rune[/quote']

 

Jo kanskje det.. Likevel synes jeg det blir rart å skanne bunnen og så vite akkurat hvordan bunnen er osv. Men det er kanskje bare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det vanskelige å lokalisere fisken, og jeg mener det er sjelden fisken er steady på stille vann, jeg liker elve fisket best, fordi det gir rom for mer variasjon. fisket på stille vann krever også en ting jeg ikke har (Tålmodighet)

 

Ellers vil jeg si at jeg ikke liker Belly, eller ekkolodd, men det er bare min mening folkens, dette blir litt for Amerikansk for min del, sorry gutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det vanskelige å lokalisere fisken' date=' og jeg mener det er sjelden fisken er steady på stille vann, jeg liker elve fisket best, fordi det gir rom for mer variasjon. fisket på stille vann krever også en ting jeg ikke har (Tålmodighet)

 

Ellers vil jeg si at jeg ikke liker Belly, eller ekkolodd, men det er bare min mening folkens, dette blir litt for Amerikansk for min del, sorry gutter :)[/quote']

 

Du er kanskje en sånn en som fisker med Tweed og lårings også du da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morning`s

 

Personlig så får jeg mere og større fisk i stille vann enn i elv. Jeg er ikke spes god til og kaste. Man slepper jo striping, mellomstrømmer og annet f...skap. Også har du god tid. ;)

 

mvh

Mr J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tide å snakke litt om stille vann igjen? Denne diskusjonen har jo vært død en stund nå :)

 

Selv fisker jeg mest i Nordland, på stille vann i høyfjellet. Fiskekompisene mine fisker med vanlig haspelutstyr, og dunker ut spesial 43 sluker med godt resultat. Det har vist seg at denne sluken er en skikkelig storørretkiller. Men!!! Jeg vil fange storørreten på fluefiskeutstyret mitt, det er jo ingen tvil om at fluefisket er det artigste. Problemet er bare at jeg synes det er innmari vanskelig å fiske med flue på stille vann i høyfjellet (400-750 moh). Er det noen der ute som har gode erfaringer med dette her nord i landet? Hvilke fluer bør jeg bruke? Hvordan skal disse presenteres/fiskes? Hvilken tid på døgnet bør jeg fiske? Jeg trenger ellers alle gode råd som finns... Hjeeelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå på fjellet og konkurrere mot spinner-fiskere blir stort sett frustrerende. En kompis kjøpte i forkant av en fjelltur en ultra-lett haspelstang, og i herlig naiv stil gadd han ikke skifte snøret på haspelen. Etter å ha kastet fluesnøret mitt i sterk sidevind i noen timer kommer haspelfiskeren mot meg våt som ei kråke og en kilosørret i hånda. Snøret røk og han kasta seg i vannet :smt023 Sånn jeg ser det er rekkevidden ved fluefiske i vann det største problemet. Det er vanskeligere å avfiske systematisk. Og som en nevnte tidligere; man blir til stadighet minnet om at fortommen ikke strekker seg skikkelig. Men hvor mye det har å si i det praktiske fisket vet jeg ikke, jeg fikk fisk etter noen dager som fersk fluefisker, med fortommen i en haug :roll: . Å se himmelen speile seg i vannet kun forstyrret av et -SLURP- og noen bobler der flua lå er minneverdig! Jeg stemmer for å gjøre seg like habil som fluefisker enten det er vann eller elv. Man vil i løpet av livet som fisker bli utfordret av begge deler...regner jeg med... :smt117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...