Gå til innhold

Fluefiske i stille vann


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Hei alle folk

Er det ikke slik at fiske i stille vann er mer krevende enn fiske i elv, når man går i ei elv å denger en hel sommer så er jo 95 % steady fisk. Hvor vanskelig er det å få denne til å ta? Er jo bare å vade i posisjon og kaste ?

 

Når man da fisker i stille vann så veit man aldri hvor fisken dukker opp og fisken kan bli sykt selektiv. I elv så er vel flytet veldig viktig, ikke hvordan flua ser ut? Det sier seg vel igrunn selv, fisken har ikke så god tid til å se hvordan flua egentlig ser ut, noe den i stille vann har grymt god tid til.

 

Så folket som er sykt opptatt av kasteegenskaper og slikt spetakkel. Man har da ikke behov for å kaste så vanvittig langt i elv, man kan jo vade seg inntil fisken. Ved å dra noen heavy kast over til andre siden vil jo flua stripe uansett. Det er vel alltid sterkere strøm mitt i elva ? Nej folkes, elvefiske er ikke så vanskelig som enkelte fluefiskere vil ha det til å være. Når vi snakker om tørrfluefiske i stille vann, det er da vi fluefiskere får brukt for vår kunnskap, er det ikke ?

 

Elvefiske er moro engang i mellom men så lite utfordrende. Hvorfor? jo vade i posisjon, kaste oppstrøms eller nedstrøms og løfte stanga for å gi tilslag. Hva er spennende med dette ? er det å finne vakende fisk? eller å fortelle nybegynneren hvor vanskelig det er selvom det er styggenkelt?

 

Hilsen Hermansen som både får fisk i stille vann og i elver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!!! :)

 

Har inntrykk av at fiske i stille vann til tider kan være mer krevende enn fiske i elv, uansett fiskeren. Men hva som er mest utfordrende kommer vel egentlig ann på hvor erfaren man er på de spesielle områdene, og hva man faktisk er ute etter.

 

Fisker selv omtrendt bare i elv, og finner utfordringer nok i dette fisket til å dekke mine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men du Ole M, erre så vanskelig å vade seg i posisjon og kaste da? Det er jo det elvefiske egentlig består av? Eller er det bare jeg som har rimelig flaks på mine turer i elv hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jora spennende er vel alt fiske, men kan du ikke komme med argumenter på hvorfor fiske i elv er mer spennende? Jeg ser ikke den STORE spenninga med det, finne ein fisk som vaker, vade seg i posisjon også kaste. Det er mulig jeg har hatt flaks på alle mine turer i elv, men fortell meg gjerne om en elv som kan gi meg utfordring og spenning i å vade meg i posisjon og kaste. For meg er akkurat dette pasis i fluefiske.

 

Klart mye av dette er en smak sak, men jeg trur denne smaksak greia kommer av hva som er INN. Fleste ørretfiskere fisker i elv, og det er elvefiske som er inn. Derfor er det slik. men jeg forstår ikke hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mere spennende å fiske i elv, for at det etter min mening blir for kjedelig og ensformig å bare kaste ut flua på en blank overflate, omtrendt uten noen synelig variasjon, og vente på at en fisk tilfeldigvis skal passere forbi.

Og grunnen til at elvefiske som du kaller det; er mere INN, har kanskje sammenheng med at flere deler min mening akkurat når det gjelder dette. Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men det vaker da i stille vann, Ser ikke helt hvor denne blanke overflata kommer hen jeg ass. Og denne variasjonene du snakker om, meg bekjent er strømmen ganske lik hele tiden, lite variasjon der.

 

Ergo så da går vi tydligvis over på blindfiske, da er vel blindfiske mer givende i stille vann fordi det faktisk er en mulighet å få fisk på blindfiske i stille vann noe som er omtrent umulig i strømmende vann fordi fisken står steady hele tiden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo strømmen er ganske lik hvis du holder deg på en plass. Men til motsettnig er det bare å flytte seg litt, så vips,- nye strømmer-nye muligheter!!

 

joa. Men man vet ikke alltid hvor fisken står i elv heller. Føler liksom at fiske i stille vann omtrendt kun blir blindfiske, og det er liksom ikke helt det jeg er ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men det er jo totalt feil Ole M, om du trur fiske i stille vann blir totalt blindfiske, da er du enten i vann med lite vakevilig fisk eller så harru no for øya dine. Når man fisker i stille vann så må man som i elv se etter vak. Ser du ingen vak er du muligens i feil vann, til og med i en dam med mort vil du se vak.

 

Man har i elv 75 % koll på hvor fisken står, lese en elv er ikke SÅ vanskelig som folk skal ha det til. Man kan faktisk tenke seg til hvor fisken står om det ikke vaker, da erre bare å smelle på ei nymfe også harru fisk. No værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folket som er sykt opptatt av kasteegenskaper og slikt spetakkel. Man har da ikke behov for å kaste så vanvittig langt i elv' date=' man kan jo vade seg inntil fisken. Ved å dra noen heavy kast over til andre siden vil jo flua stripe uansett. Det er vel alltid sterkere strøm mitt i elva ? Nej folkes, elvefiske er ikke så vanskelig som enkelte fluefiskere vil ha det til å være. Når vi snakker om tørrfluefiske i stille vann, det er da vi fluefiskere får brukt for vår kunnskap, er det ikke ?

[/quote']

 

Jeg skjoenner ikke helt hva du mener Hermansen. Mener du at aa lete etter vak i stille vann er vanskeligere enn aa lete etter vak i elv? Eller mener du at stille vann er vanskeligere enn elv fordi du ikke alltid vet hvilken vei fisken svoemmer etter aa ha vaket? Eller mener du at det er vanskeligere i stille vann enn elv, fordi det er begrenset vademuligheter?

 

Uansett saa er jeg uenig med innlegget ditt :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Neida Eivind, det å finne vak er jo enkelt uansett. Jeg mener uansett at fiske i stille vann er mer krevende fiske enn elvefiske. Det er da BARE å vade i posisjon og kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Eivind' date=' det å finne vak er jo enkelt uansett. Jeg mener uansett at fiske i stille vann er mer krevende fiske enn elvefiske. Det er da BARE å vade i posisjon og kaste.[/quote']

 

Nå tror jeg du er ute etter å provosere litt her Geir.. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Fiske i stille vann kan være lekende lett, og det kan være irriterende vanskelig. Det samme kan fiske i elv være, så det er nok heller de "lokale forholdene" som tilsier hva som er mest krevende, hvis det er det som er meningen å finne ut av her.... :?:

 

Jeg kunne jo rangert fluefisket mitt etter hva jeg synes er mest krevende og morsomt på denne måte; ørretfiske i elv, ørretfiske i vann, laksefiske i elv, sjøøretfiske i sjøen, gjeddefiske, men jeg velger å ikke gjøre dette... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Personlig finner jeg nok mest glede i å fiske i rennende vann, og da helst med små døgnfluer og fjærmygg, men det betyr ikke dermed at jeg ikke liker å fiske i stille vann, eller å fiske i en elv med større imitasjoner. Problemet mitt er nok at jeg er litt opptatt av kontroll, og vil helst finne én bestemt fisk som jeg kan bruke tiden på, og da er vakende ørret i elv det beste. Blindfiske er forresten kjedeligere enn meitefiske :oops: . Jeg må nok også innrømme at jeg har et nærmest erotisk forhold til vakre elver, og rennende vann.....

 

Tja, dette ble vel ingen smartere av, men pytt pytt. ;)

Poenget er vel at det er vanskelig å gi et generelt svar på hva som er mest krevende. Det er vel forholdene rundt (klekkinger, størrelse på vann/elv, størrelse på fisk, egne ferdigheter etc.) som avgjør vanskelighetsgraden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske i stille vann er selvsagt ingen lett oppgave.

Du må lære deg først til og kjenne vannet godt.. følge med hva fisken tar, gjærne skrive det opp.. lage en liten dagbok!!

Prøv mange forskjellige fluer, det gjør jeg:)

Klart det er krevende og fiske på stille vann, men mann må ha Tålmo som man sier så fint;)

 

Ta deg ut et enkelt Tjern og fisk jevnlig på det, og skift ofte fluer.. det mitt tips!!

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tøfft gjort av Hermansen dette her :D

Jeg tror ikke han er ute etter å provosere så mye, snarere å avlive noen myter rundt fluefiske i elv kontra stille vann.

 

I mange kretser blir elvefiske framstillt som det mest "riktige" eller "noble". Man snakker om hypervanskelig fisk og teppeklekkinger.

Den som har lest litt har fått med seg at fluefiske i stille vann skjelden

har fått samme status/vanskelighetsgrad som elvefiske på sitt vanskeligste.

 

Hvis jeg oppsummerer mine erfaringer så har jeg faktisk opplevd de mest håpløse forholdene i stille vann. Det vanskeligste jeg har opplevd er tepper med vingemaur i str 20, ekstreme myggklekkinger i str. 24 og Caenis spinnerfall (caenis krok 18/20). I disse tilfellene har det vært nesten umulig å få fisk fordi det rett og slett har vært for mye mat på vannet. Det har vært så frustrerende at det nesten er komisk, under den overnevnte maursvermingen tok fisken et insekt 3 cm unna flua mi gang på gang helt til jeg flyttet flua 3cm da tok den. Snakk om å ha snevert vindu!! Det er ikke mange ganger jeg har brukt 2 timer på å ta en 600 grams ørret som vaket uavbrutt!!

 

Generelt tror jeg at jeg stemmer for uavgjort i vanskelighetsgrad.

Det er da basert på resultatene i løpet av fiskesesongen.

 

Det er litt vanskelig å sammenlikne:

Er man blitt god på flere områder vil det ikke oppfattes som vanskelig til tross for at det generelt er det for andre fiskere.

Dette blir som med andre aktiviteter: Den som øver blir god og varierer man så blir man dyktig på flere områder...

 

Så lenge man er nøye med fortom, fluevalg og presentasjon/observasjon vil man ikke oppleve store forskjeller unntatt ved de ekstreme klekkingene. Matt ned fortommen med mud, bruk lang spiss og glisne fluer så går den mest "selektive" fisken fem på.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at fluefiske i rennende vann ofte blir framstilt som det riktige og noble, som Rune skriver. Jeg har det inntrykket at de fleste som skriver bøker, artikler eller lager film etc. om fluefiske, for det meste har sitt utgangspunkt fra rennende vann. Dette er synd, særlig for de av oss som fisker nesten kun på stille vann.

 

Noe av grunnen er kanskje at det er lettere å finne ut av hva som fungerer i elv. Man har jo muligheten til å fiske på én bestemt fisk og la alskens av imitasjoner flyte over den. Sånn sett vil jeg si elvefiske er lettere enn fiske på stille vann, hvor du ofte har å gjøre med en fisk i stadig bevegelse over et relativt stort område sammenliknet med elv. Men samtidig kan det vel være en utfordring å få til stripefri flyt i elv.

 

Men, nå syns jeg egentlig at det ikke er noe poeng å rangere vanskelighetsgraden. Jeg syns at fiske i både elv og vann er morsomt, og det er det viktigste for meg.

 

Likevel hadde jeg satt pris på om fluefiskeskribentene og filmmakerne kunne lagd noe mer fra stille vann. Men det er sikkert kostbart å produsere for da måtte de ha brukt mye mer produksjonstid for å trefffe på en "steady" vakende ørret. I elv er vel dette enklere. Det er enklere å lage en fluefiskefilm fra elv rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg og provosere...

 

Jeg mener at man blir en dyktigere fluefisker av aa fiske i elv, enn aa fiske i stille vann.

 

For hvis man fisker i elv kan man finne en bestemt fisk. Naar man fisker paa en bestemt fisk, kan man drive mer "kirurgisk forskning" mht imitasjon og simulasjon :|

 

En annen ting. Det enkleste fluefisket jeg har opplevd var i ett vann i Indre Troms. Det var mange fisker som vandret rundt og vaket. Jeg kunne presentere min Rakkelhane et par meter foran Roya, Harren eller Oerreten, og jeg kunne vaere sikker paa at fisken tok. Jeg og en kompis tok 14 stykker mellom 650gram og 1,7kg paa en ettermiddag paa det vannet :D Jeg har vaert der 2 ganger, og opplevd det samme begge gangene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver Eivind, selv synes jeg at man blir dyktig av å drive med

alt. Jeg er selv svært glad i elvefiske og gleder meg skikkelig til elvefiske i juni/juli etter å ha fisket i skogsvann i mai/juni.

 

Det er fullt mulig å drive "forskning" i stille vann, spesielt når det er gode klekkinger. Jeg varierer for å se hva som gir best respons fra fisken og legger de erfaringene til mine egne krav som går på styrke, matrialer, bindeteknisk og ikke minst troen på flua.

 

Utsagn som sier at man ikke kan fiske på en bestemt fisk i stille vann er kun

basert på uvitenhet. I stille vann som i elv har fisken svært ofte et revir, det er riktig nok større i stille vann. Men likevel et område som den oppholder seg i.

Ved å fiske hyppig i samme vannet, observere, og planlegge kan man sikte seg inn på den bestemte fisken. Dette har jeg selv gjort flere ganger og det har gitt meg full uttelling i form av stor fisk. Det er på dette punktet jeg mener at mange feiler, du har sikkert hørt om de som har fisket i et vann i mange år uten å ha fått stor fisk. I noen vann finnes den ikke, men i det jevnt gode ørretvannet som jeg snakker om her så finnes storfisken. Å ta den på tørrflue krever planlegging, timing og dyktighet.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagn som sier at man ikke kan fiske på en bestemt fisk i stille vann er kun

basert på uvitenhet. I stille vann som i elv har fisken svært ofte et revir' date=' det er riktig nok større i stille vann. Men likevel et område som den oppholder seg i.[/quote']

 

Har erfart aa fiske paa "samme" fisk i stille vann ogsaa selvfoelgelig. Men hvis fisken ikke vaker har du liten peiling paa hvor den er. Mens i elv vet du hvor den staar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Blir for det første helt sjuuuuk av lengsel etter å komme meg inn i skauen! I starten av min fluefiske-"karriere", greide jeg bare ikke å skjønne vitsen m å fiske stille vann. "Blind-fiske", etter små-ørret, var inntrykket. At det går an å ta så ravendes feil! Skjønner at "Svensken" her prøver å fyre litt oppunder, men han er ikke såå langt ute på jordet. I elv, ihvertfall de som ikke er helt"blanke", kreves det, etter min mening, ikke like stor presisjon. Ikke bør man presentere like silkemykt heller. Du har som regel god tid til å stramme inn slakken på fortom, etc, før flua når standplassen. Og nå prater jeg ikke om oppstrøms fiske. Og det å få til en perfakt overrulling, lande flue, fortom, snøre, på et stille vann, uten en krusning.....Aaaah. Særlig hvis man har beregnet "løypa" til aura riktig! Når du ser at den vaker seg nærmere flua....og det plutselig blir stille...du veit den vurderer flua....-Hørte jeg adrenalin-kick!??

Men, ellers, så synes jeg elv er like morsomt. Hender jo det er større fisk der og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind: Men hvis fisken ikke vaker har du liten peiling paa hvor den er. Mens i elv vet du hvor den staar.

 

Det er jeg nesten enig i hvis man da ikke er meget godt kjent i vannet.

I et par av vannene hvor jeg fisker har jeg faktisk kartlagt grunnen med ekkolodd.

Etter den turen skjønnte jeg godt hvorfor jeg fant storfisken på noen bestemte plasser. Jeg har fisket på slike godplasser blindt med både tørt og streamer og fått stor fisk. Men er man ny så er det håpløst da er det enklere med "strømkanten der ute.." eller "bak den store steinen...".

 

Du kan selvfølgelig ikke fiske så nøyaktig som i elv, fisken i stille vann har gjerne størrer revir. Det er ikke lett å si hvor den befinner seg innen reviret hvis den ikke vaker. Da må man bare fiske og fiske... (noe jeg skjelden gidder :D ).

 

mvh

Rune :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg nesten enig i hvis man da ikke er meget godt kjent i vannet.

I et par av vannene hvor jeg fisker har jeg faktisk kartlagt grunnen med ekkolodd.

Etter den turen skjønnte jeg godt hvorfor jeg fant storfisken på noen bestemte plasser.

 

 

Jøss.. Skanne bunnen med ekkolodd var da litt drastisk spør du meg.. ;) Må da ha noe av sjarmen ved fisket igjen da, et vann er for meg mer "mystisk" enn en elv, nettopp fordi du ofte ikke kan se bunnen. Bare et enslig vak på en blank, svart overflate.

Ellers drar jeg heller til en elv en et stille vann når fiskesesongen er fullt i gang, men siden det er en del vann hvor jeg bor blir det fisking de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...