Gå til innhold

Tilgivelige liner


Kim W

Anbefalte innlegg

Noen stenger er mer tilgivelige på kasteslurv enn andre. Kan man si det samme om liner? At noen liner er lettere å kaste med enn andre av spesifikke grunner? Hvilke liner mener dere går inn i kategorien "allround"?

SA Trout. Har fin klump og riktig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stenger er mer tilgivelige på kasteslurv enn andre. Kan man si det samme om liner? At noen liner er lettere å kaste med enn andre av spesifikke grunner? Hvilke liner mener dere går inn i kategorien "allround"?

Ikke for at jeg tror at det finnes noe sånt som heter tillgivelige stenger eller snører,men generellt sett

for de aller fleste er det vanskeligere å kaste med en myk stang enn en stiv stang.

Vel og merke hvis stanga ikke blir altfor stiv.Da blir det ennå verre. ;D

Akkurat som det er vanskeligere å kaste med et snøre med lang fronttapering.

Det er ikke egentlig vanskeligere å kaste med det,men vi får det ikke til å lande som vi vil,

og dermed oppleves det som vanskelig.

Til det kjedsommelige så sier jeg,glem det der med tall på stang og snører.

Om det står et 4 tall på stanga,og et 5 tall på snøre esken,eller motsatt,er noe altfor mange

henger seg for mye opp i,og å ikke våge å bevege seg utenfor de grensene gjør bare at en ikke

får en opplevelse som er verdifull.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at en kort front tapering slår bedre/hardere over enn en lang front tapering

såfremt forskjellen alene ligger der.

Den lange bak taperingen har ikke direkte med hvordan lina skal slå over,men mer med

det å sørge for at det blir lettere å kunne holde mer snøre utenfor,og også mende egenskaper.

(Jo mer line du har utenfor,jo vanskeligere blir det å få fart nok. ;D)

Jeg har kappet liner i fronten i årevis,men det er ikke noe jeg anbefaler på generellt

grunnlag fordi du fort kan kappe for mye,og da står du der med ei line som du ikke liker.

Det er lærerikt,men du må tåle å gjøre feil,og det koster.... ;D

Det er ikke bare profilen alene som avgjør hvordan lina slår over,men det er viktig å legge merke

til vekta på klumpdelen og diameteren på lina også.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags nevner et veldig konkret og godt navn på line.

SA Aircel er også en line mange liker..fordi den er "enkel"- kort og godt!

jeg selv elsker "enkle" liner..altså jo mer "Level" dess bedre til mitt allroundfiske også i bruk på mange stenger.

Har forsøkt så mange liner oppover- og sier ikke jeg er noe super kaster, men til alle mine forskjellige stenger står jeg ofte igjen med å like klumplengder som gjør at jeg kan holde en del line i luften, og har lange litt umerkelige baktaperinger.

Jeg har aldri fått dreisen på disse utpregede triangeltaperne..med unntak av MKB linen..sikker noe å gjøre med klumpens lengde og tapering som gjør at jeg tross alt digger den til mye av mitt fiske.

Eikre Evolo, GL Experience er i mitt hode såkalte "enkle" liner..liksom Rio Gold er.

Det er derfor med enormt stor entusiasme jeg nå registrerer at en "enkel"/"Level" line er på full fart inn i det norske linemarked igjen. jeg kaster "reinere" jo enklere klumpen er- satt sammen med fornuftig lengde på klump og baktapering.

SA Aircel skulle vært ca 13 meter klump og 27 meter lang- og kostet det dobbelte- da hadde flere kjøpt den:-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er GL Highwater bygget opp ift Rio Gold, noen som har testet begge? Jeg skal investere i en av dem men vet ikke riktig hvem av dem enda.

Det du kan gjøre er å sjekke ut opplysninger om tapering for hver av linene på nettet.

Egentlig mye bedre enn å spørre noen andre her inne om hvilken line du burde investere i. :)

Det aller beste er at du kaster og prøver begge. <<l

Det er vel egentlig den eneste måten å få det absolutt riktige svaret på. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er GL Highwater bygget opp ift Rio Gold, noen som har testet begge? Jeg skal investere i en av dem men vet ikke riktig hvem av dem enda.

Jeg har fasiten på spørsmålet. Highwater er totalt overlegen Gold på alle punkter  ;)

Du fremstår som oftest som en fornuftig mann Olav, men faen da, mann !  ;D

Nå er visstnok taperingen på årets utgave av Highwater endret en smule, så den skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har brukt både Highwater og Gold nokså mye.

Syntes begge er veldig gode . . . Klumpen på Gold-snøret mistenker jeg er noe tyngre enn hos Highwater, så jeg foretrekker Gold på litt stive stenger.

Ellers liker jeg Guidelines Experience-snøre bedre enn Highwater  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Gold på fullflex og ganske mjuke stenger, som jeg foretrekker, funker ikke så godt - for meg...  ;) Coatinga på highwater er diggere, skytelina er ikke så tjukk som på gold. Jaggu trur jeg Highwater er mer holdbart også. Og mere stabilt med mye line i lufta  ;D

Når det er sagt, så er jeg glad for at Guideline har gått tilbake til profilen som den gamle utgaven har. Liker veldig godt det tofarga som har vært i hyllene de siste fire-fem åra, men enda bedre det helfarga gæmle grønne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Gold på fullflex og ganske mjuke stenger, som jeg foretrekker, funker ikke så godt - for meg...  ;)

Nei, det skal du få meg til å tro  :)

Ville ikke benyttet Rio Gold på slike stenger jeg heller . . .

Men fluesnører er og blir smak & behag. Skulle så gjerne hatt en bunke med det gode gamle Loop Distance, førsteutgaven av Vision Extreme Distance, og den gule og svarte Lts Ultimate lina . . . Disse er blant de beste snørene jeg har prøvd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp vært ute i regnet å prøvekastet Aircell Supreme 2 #4 på en winston gvx 904 og på en scott s4 864. Må si meg imponert over disse Aircell linene. Jaggu meg gode liner, og til den prisen. Meget bra. Brukte stort sett mesteparten av fjoråret med en aircell femmerline. MYE line for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare aa gaa ned en klasse. Det er et lettkastet snoere.

Det ville føles corny for min del. Et Gold wf3 på den firerstanga hadde blitt helt feil. Da ville jeg heller gått opp en klasse trur jeg, uten at jeg noengang prøvde. Er enig i at klumpen og profilen er lett å håndtere, men så kommer man til skytelina, og på lengere (vann)kast føles ut som den sitter klistra igjen i stangemnet etter at stoppen og trekket er fullført... Japp, liner er smak og behag. Jeg er ingen storfan av Gold, eller egentlig Rio sånn generelt  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fluesnører er og blir smak & behag. Skulle så gjerne hatt en bunke med det gode gamle Loop Distance, førsteutgaven av Vision Extreme Distance, og den gule og svarte Lts Ultimate lina . . . Disse er blant de beste snørene jeg har prøvd  :)

Sannelig min hatt,her var det en oppegående fyr gitt hva angår smak. <<l

Du må ha kastet en del du skjønner jeg? <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fluesnører er og blir smak & behag. Skulle så gjerne hatt en bunke med det gode gamle Loop Distance, førsteutgaven av Vision Extreme Distance, og den gule og svarte Lts Ultimate lina . . . Disse er blant de beste snørene jeg har prøvd  :)

Sannelig min hatt,her var det en oppegående fyr gitt hva angår smak. <<l

Du må ha kastet en del du skjønner jeg? <<l

Tom.

He-he . . . Jada, jeg har kastet en god del. Det ser bare ikke sånn ut  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...