Gå til innhold

Hvem benytter nano-blanks ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Denne "nano-teknologien" i fluestenger tok jo litt av for noen år siden . . .

Er det noen som har oversikt over hvilke produsenter som benytter dette i sine stenger i dag ?

Såvidt jeg har skjønt (med forbehold om at jeg er helt på jordet) så benytter Orvis, Loop, G.Loomis, St. Croix, og sikkert noen jeg har glemt, seg av dette.

Hva med Sage (som vel har sin egen greie), Scott, Winston og T&T, for å nevne noen ?

Var ikke denne nano-greia så revolusjonerende som det først kunne høres ut som, siden ikke alle "de store" har kastet seg på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man som regel snakker om her er bruk av silica nanoparticler i resinet som brukes paa karbonduken som rulles paa mandrillene. 3M er  vel de som har pushet dette mest med sin Nanomatrix og Powerlux. I dag brukes dette av Loop, G. Loomis, St. Croix og Hardy. Men 3M har inngaatt en avtale med Pure Fishing, som i praksis betyr at deres teknologi kun blir aa finne i Hardy sine stenger (samt slukstengene til ABU, Berkley og Shakespeare...). St. Croix har allerede byttet leverandoer, og det blir de andre ogsaa noedt til aa gjoere.

Ellers saa er det i hovedsak snakk om det som kalles "low-resin technologi". Altsaa metoder som gjoer at man kan bruke mindre lim men med samme festeevne. Orvis har i en aarrekke brukt en annen metode som i og for seg gaar ut paa det samme, men uten hjelp av silica.

Andre som bruker "Nano", men ikke 3M er Sage (Konnetic, med hjelp fra Boeing) og Scott (fra japanske Toray).

Foerst ute med "Nano" var faktisk Daiwa, som alltid ligger helt i tet naar det gjelder ny teknologi. Det er et ganske vidt begrep, og selv billige stenger fra Alibaba.com skilter med "nano" teknologi. Probleoemet har dog alltid vaert jevnhet i produksjon, noe som de store selvfoelgelig har loest. Saa "billig-nano" ville jeg styrt langt unna.

Det skal bli interessant aa se hva G. Loomis og Loop gjoer som har gjort et stort poeng av bruken av 3M sitt materiale (og hoey utsalgspris som resultat), naa som det ikke er tilgjengelig lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "nano-teknologien" i fluestenger tok jo litt av for noen år siden . . .

Er det noen som har oversikt over hvilke produsenter som benytter dette i sine stenger i dag ?

Såvidt jeg har skjønt (med forbehold om at jeg er helt på jordet) så benytter Orvis, Loop, G.Loomis, St. Croix, og sikkert noen jeg har glemt, seg av dette.

Hva med Sage (som vel har sin egen greie), Scott, Winston og T&T, for å nevne noen ?

Var ikke denne nano-greia så revolusjonerende som det først kunne høres ut som, siden ikke alle "de store" har kastet seg på dette ?

"Nano" er jo bare en betegnelse på hvor små partikler som brukes, per definisjon.  

Det finnes ikke noen nano-revolusjon, Lars - det er det bare reklamekampanjene som har fått oss til å tro.

I praksis betyr det "bare" at stenger kan lages sterkere, mer holdbare, eller lettere, eller mer "spenstige". Men det er ikke nødvendigvis bare bare. Fortsatt tror jeg at selve stangdesignet/aksjonen vil fortsette å telle mest. Det nytter ikke med "nano-teknologi" hvis stangdesignet i utgangspunktet er halvdårlig. "Nano" vil kanskje innebære at produsenten får mindre reklamasjon på brekkasjer (hvis de velger samme veggtykkelse i blanksen som før) eller lettere, spenstigere stenger (hvis de velger/våger å lage tynnere vegger i blanksen). Eller tynnere diameter på blanksen, og kompenserer med spenstigere og presumtivt mer holdbart materiale. Mulig jeg også er helt på jordet, Lars  :)

Og sånn går nå dagan. Tror designet på aksjonen spiller størst rolle, for om det blir ei bra eller super stang. Ikke om det er nano. Personlig føler jeg at "nano" er noe av det minst interessante å engasjere seg i  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naah, det har foert til lettere og spenstigere stenger. Resin er doedmateriale, og jo mindre man har av det desto bedre. Det har ogsaa aapnet doeren for aa bruke hoeyere modulus uten at klingen blir "sproe", slik tilfellet er med normal glass-scrim. Sage Circa er ett godt eksempel paa hva man kan gjoere med denne teknologien.

Men som det er nevnt er det fortsatt "tradisjonell" stangdesign som er avgjoerende for egenskapene til stanga.

Det har ikke foert til noen reduksjon i antall stangbrudd. Folk er akkurat like kloenete som foer, og det skal en virkelig revolusjon til paa materialfronten for aa motvirke det.  ;D

Og, Circa er arvtageren etter ZXL....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå den veien der.Stenger blir bare lettere og lettere. <<l

Jeg har sagt det før og sier det igjen,den første som gjør noe av betydning på det

området vil virkelig bli lagt merke til.

Hvis vi nå antar at jeg kan ha rett i det,hva gjør de andre da?Følger etter?

Eller er det slik at man ikke vil i den retningen?

Pokker heller,utvikling.......

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den foeles som en vinglepetter men den har styrke nok til aa legge ut et helt snoere.

Høres ut som du beskriver min Winston BIIt 9`#4. Hvis Venom har rett skjønner jeg hvorfor jeg trives så godt med stanga etter en lunken start.

Resin er som regel en herdeplast som eks. Epoksy/Araldit. Araldit  blandes 50/50 for "normalt" bruk. Skal en lime sprø materialer benytter en mer herder enn lim, og ønskes en "bevegelig" sammenføyning mindre herder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Ei god stang er vel god samme hva som er inni? Eller er det sånn at du ikke vil ha ei stang som kanskje er den beste du har prøvd fordi den ikke har nano eller andre nymotens finurligheter? For min egen del kan den gjerne være spikka av bjørk om den er bedre enn den jeg har. Jeg skjønner ikke denne voldsomme interessen for detaljer som ingen ser og knapt noen merker. Fikk fisk helt nanofritt i hele 2013. Tenker å gjøre det samme i år selv om stanga sliter meg helt ut med sin abnorme vekt på hele 80+ gram.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... er stanga  for tung så er det bare å trene mer(helsestudio). "svingvekt" eller ballanse er viktigst for

"letthetsfølelsen". pilkestang uten snelle og trippel 000 snøre i handa burde våre lett nok for gramjegere...

den dagen jeg klager på at fiskestanga mi er for tung kjøper jeg meg rosa skjorte...

;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tydeligvis ikke nano-teknologi i den klokka.  ;)

Det er ikke snakk om vekt i seg selv, men hvor mye av massen som "jobber," og hvor effektivt den jobber. Det har innvirkning paa hele opplevelsen av stanga. Hittil har mye av klingen bestaatt av materiale som skal forhindre stanga i aa knekke under belastning. Inntill nylig brukte man glassfiber til aa gjoere denne jobben. Og flesteparten av fluestenger i dag har fortsatt glassfiber som "kjerne."

Saa i de nye stengene er det dette doedmaterialet som er fjernet/redusert. Foerst ved aa bruke karbon ogsaa i kjernen, og i tillegg minimalt med lim. Pluss i Sage sitt tilfelle hoeyere kompresjon under rulling.

Vektreduksjon i stanga i sin helhet oppnaar man som regel med aa redusere vekt i haandtak og snellefeste, og har ingenting med "nano" aa gjore.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Men å svare på om ei god stang er ei god stang samme hva den er laget av er uaktuelt? Rart hvordan enkelte konsekvent nekter å svare, men elsker å bombardere andre med spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...