Gå til innhold

Stankelbein


Gjest vegsu

Anbefalte innlegg

Har brukt tvunnet polygarn som bakkropp og Fine & Dry, Chocolate brown som fremkropp. Vinger av hanenakke, bein av fasanhale og hackle av grizzly hane. Er inspirert av Jk`s tipula om noen skulle lure.

 

Vet bildet ble dårlig, men slik er det bare!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert med stadig enklere stankelbein de par siste åra. Varianten jeg har endt opp med lager jeg slik:

Tvunnet polygarn til bakkropp (brun/oliven/grå), litt gråbrun dubb på forkroppen, vinger av lysegrått polygarn, et grizzle hanehakkel surret foran og bak vingen og så et mykt (indisk) og "for langt" brunt hanehakkel eller høne surret innimellom grizzlehakkelet. Sist sommer var dette den eneste stankelbeinimitasjonen jeg brukte. Stolte ikke 100% på den så jeg hadde noen mer forseggjorte i esken, men de fikk ligge i fred.

post-383-13949846126704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer :-) Bare et tips til foto av fluer (eller innendørst foto generelt): hvis du sliter med rødstikk i bildene du tar uten blitz, prøv å gå inn i menyen på kameraet og juster hvitballansen til "innelys" (lysrør eller glødepære). Mange kameraer har også manyell innstilling av hvitballansen, som kanskje er enda et hakk bedre, men litt mer pes.

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer :-) Bare et tips til foto av fluer (eller innendørst foto generelt): hvis du sliter med rødstikk i bildene du tar uten blitz' date=' prøv å gå inn i menyen på kameraet og juster hvitballansen til "innelys" (lysrør eller glødepære). Mange kameraer har også manyell innstilling av hvitballansen, som kanskje er enda et hakk bedre, men litt mer pes.

 

-Marius[/quote']

 

Ahh - takk skal du ha! Har ikke fått dreisen på foto av fluer - så jeg trenger all hjelp jeg kan få!

 

Har et Canon IS2 - med både manuell hvitbalanse og inne-program. Skal prøve på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en-del mønstre i boxen med fasan/sene bein. så brun sitt mønster, har kjøpt matrialet som trengs. men er skepptisk til gummi beina, disse er tyngre en sene eller fasan. vill ikke dette påføre sleng i flua, å minske prosenten får de perfekte presentasjon. har ikke prøvd mønsteret (fisket) men ja luerer litt, heheheh. noen som har erfaring? viktig med lengde bein, posisjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en-del mønstre i boxen med fasan/sene bein. så brun sitt mønster, har kjøpt matrialet som trengs. men er skepptisk til gummi beina, disse er tyngre en sene eller fasan. vill ikke dette påføre sleng i flua, å minske prosenten får de perfekte presentasjon. har ikke prøvd mønsteret (fisket) men ja luerer litt, heheheh. noen som har erfaring? viktig med lengde bein, posisjon???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktigst med slike stankelbeinimitasjoner, tror jeg, er at det lander en haug med bein og et par vinger i ei "usse" på vannet. De sitter ikke akkurat som en døgnflue dun på vannflata :)

 

Tror trygt man kan prioritere soliditet i slike fluer fremfor perfekt etterligning og presentasjonsegenskaper. Det er ihvertfall min erfaring. Artige fluer å fiske med er det uansett og godt egnet til å få fisk til å stige til en ellers blank overflate.

Har også vist seg å være egnet til å bryte selektive vakmønstre, men det er kanskje juks ?

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...