Gå til innhold

Chasing Silver


Roy Vinje

Anbefalte innlegg

Vannvittige fisker dette her. Man får virkelig en følelse av hvilke krefter som er i sving bare av å se de tar. Hvirvler bak flua som savner likestykke på våre breddegrader.

 

Nesten like rått som når en kilosørret stiger etter tørrflua dette ;)

 

Ikke det at jeg har noe erfaring med denne typen fiske' date=' men hvorfor holder mannen stanga flatt ved utras? Er det så lurt da?[/quote']

 

Det slo meg også :) Liten vits med stang da.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg har noe erfaring med denne typen fiske' date=' men hvorfor holder mannen stanga flatt ved utras? Er det så lurt da?[/quote']

 

Når en stor Tarpon stikker avgårde så spiller det ingen rolle hvordan du holder stanga. :D Man stopper ikke fisken raskere selv om man presser stanga i været. Man bare risikerer at den slites i fillebiter. For det er kun max brems som gjelder med sånne fisker. :D Den beinharde aksjonen i sånne stenger er avgjørende i sluttfasen av en sånn fight når fisken skal styres og hodet skal presses opp av vannet. Tilslaget skal heller ikke gjøres med bøy på stanga. Hånda som holder snøret er den man setter kroken med. Det er kanskje den største utfordringen med dette fisket. Tro meg! Ørrettilslag og Tarponfiske hører ikke sammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Tar de på tørt tro???? :-k

fantastisk morro å se på. Hadde til og med fått med samboeren på det der...

 

Ja det er fullt mulig å få de på popper. Hvis du vil kalle det "tørt" da. :) Det har ikke jeg prøvd ennå, men det står på lista på neste tur til sydligere strøk. :)

 

Kan bare tenke meg hvordan det kan utarte seg. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popper ja! :D Har fisket baby'er i margrove-kanalene i Mexico med popper og det er akkurat like sjokkartede take som ellers når en fisker tarpon i mangroveområder og ellers der vannet er farget/sikten er dårlig... og større tarpon på cuba om NATTEN og du ikke ser en dritt men bare hører lyden av rullende tarpon der ute... og popperen som "blupper" når du trekker... og anspent, nesten litt småredd, som du er når du står der bredbent på det lille kastedekket i mørket... og trekker i linen... og bare hører lyden av popperen... DA får du støt når den tar! laugh.png' alt=':lol:'>

Men foretrekker "sight" fiske på de åpne flatsene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popper ja! :D Har fisket baby'er i margrove-kanalene i Mexico med popper og det er akkurat like sjokkartede take som ellers når en fisker tarpon i mangroveområder og ellers der vannet er farget/sikten er dårlig... og større tarpon på cuba om NATTEN og du ikke ser en dritt men bare hører lyden av rullende tarpon der ute... og popperen som "blupper" når du trekker... og anspent' date=' nesten litt småredd, som du er når du står der bredbent på det lille kastedekket i mørket... og trekker i linen... og bare hører lyden av popperen... DA får du støt når den tar! laugh.png' alt=':lol:'>

Men foretrekker "sight" fiske på de åpne flatsene 8)[/quote']

 

Nattfiske etter Tarpon er spennende ja. Har vært 2 ganger i Florida. Der fiska vi primært etter svær Tarpon i tidevannsstrømmen under broene nedover mot Key West. Det er sinnsykt spennende når en spotter fra broen og kan meddele til deg at det står mange fisk på godt over 50 kg i skyggekanten der du skal legge ut flua. ;) Men jeg er enig. Sightfishing på grunt vann er favorittfisket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det ledig ett par plasser på turen vi skal til Jardines de La Reina' date=' Cuba, 18-24 mars i år!!! Her er det MYE TARPON! både baby'er, mid-size og giant tarpon! laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Hehe. Det frister det ja. :) Men tiden og lommeboka sier stopp. Ble dyr nok den turen vi hadde i september til Belize. :) Så en artikkel på Netfish.no. Er det den turen du refererer til? I såfall høres det sinnsykt ut. Ikke billig men sikkert verd hver eneste dollar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det ledig ett par plasser på turen vi skal til Jardines de La Reina' date=' Cuba, 18-24 mars i år!!! Her er det MYE TARPON! både baby'er, mid-size og giant tarpon! laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Hehe. Det frister det ja. :) Men tiden og lommeboka sier stopp. Ble dyr nok den turen vi hadde i september til Belize. :) Så en artikkel på Netfish.no. Er det den turen du refererer til? I såfall høres det sinnsykt ut. Ikke billig men sikkert verd hver eneste dollar. ;)

 

Den turen ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...