Gå til innhold

Hundesnakk :)


Kim W

Anbefalte innlegg

Er det mange som har hund her? Det tror jeg nok. :)

 

Jeg og kjærringa har lenge snakket om å få oss hund og diskuterer stadig frem og tilbake om hvilke raser som kan være aktuelle. Jeg som fisker og er såpass mye i skauen ønsker ei bikkje som kan gå løs ofte men holder seg i nærheten instinktivt. Ønsker videre en hund som ikke er for aktiv og på hele tiden, en som klarer og ta avbrekk når den føler for det og ikke alltid lar seg påvirke av feks barn. Vi har to på hendholdsvis 6 og 8 år, barn altså. :)

 

Kjærringa drømmer om Rhodesian Ridgeback og jeg ønsker ei Rottweilertispe. Her om dagen var hu på besøk hos en arb.kollega som har rottistispe og da falt hun pladask hun også. :)

 

Mange mener at den og den rasen ikke er egnet for førstegangseiere, men der er jeg litt uenig. Jeg mener at jeg som ikke har eid egen hund før, men er vant til å alltid ha en hund med på tur (selv om jeg ikke er lederen) men som vil legge 110 prosent av meg selv i læreprosess, kursing og fårståelse for rasen fint skal kunne takle en hund som en Rottweiler. 

 

Har dere hund, ev. hva slags rase, og hva mener dere er den perfekte tur og familiehunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du stiller spørsmål som har mange svar.

Generelt er ikke de egenskapene du etterspør primært raseavhengig men et resultat av riktig dressur. Alle raser kan holde kontakt, oppføre seg eksemplarisk sammen med barn etc, men noen bikkjer er nok litt lettere å få til for både uerfarne og erfarne.

Rottweiler er sikkert et ok alternativ, sålenge du sørger for nok trening og ikke for mye mat. Feite Rottweilere er ikke bra. Jeg kjenner ikke Rhodesian, kanskje de er litt "motehunder", noe som ofte resulterer i litt dårlig avl (min påstand).

Men husk; valg av oppdretter er viktigere enn valg av rase. Viktigheten av seriøs oppdretter godkjent av raseklubb kan ikke understrekes nok. Ikke kjøp bikkje på Finn.no.

I og med at du ønsker bikkje som holder kontakt og evner å finne roen, ville jeg nok holdt meg unna jakthunder.

Jeg har Vorsteh. Blandt de beste turhunder på generell basis, men også utpregede jakthunder og bør derfor brukes til det. Utvilsomt blandt de beste mtp kløv, trekk, arbeidslyst. Sånne ting som er fint på tur.

Ser du har unger. Gjør det krystallklart at en valp ikke er et leketøy, at den ikke skal opp i barnevogner, sofaer, senger, få mat ved bordet etc. Ikke la ungene være sammen med bikkja aleine før den er "satt" mentalt og nærmest ferdig dressert. Det er ekstremt mye lettere å lære en hund hva som er riktig enn å avlære uønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det du sier her, fumigatus. En av grunnene til at jeg ønsker en rottis ligger litt i det at kompisen har hatt denne rasen i 13 år nå så jeg har jo litt kjennskap med dem. Første hunden hans var helt topp og nr to er også ei råflott bikkje på alle måter, begge hannbikkjer. Men jeg tenker at ei tispe blir riktig for meg da disse skal fremtå som noe roligere. Har en annen kamerat også som har eid ei tispe i 9 år og han mener ei slik passer godt inn i det livet jeg lever. :)

 

Ridgebacken er uaktuell for min del så den utgår uannsett.

 

Nei, en hund er først og fremst ett dyr og skal behandles som ett dyr, nemlig en hund. Rister litt på hodet av folk som oppdrar bikkja si som om det skulle vært ett lite barn. Dyr trenger klare regler og grenser for å fungere optimalt, det er vel en kjent sak i disse dager. Jeg er ikke tilhenger av å ha bikkja i sofa, senga osv. Det må være klare grenser for hva som er lov og ikke. 

 

Har lest boka til Cesar Millan, leader of the pack og den boka anbefaler jeg til folk med interesse for hund. Trodde boka gikk ut på metoder for å trene hund, men den går faktisk ut på å trene og vinkle hundeeieren til å bli mer fokusert og bevisst på hundens egensskaper og behov.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blandingshund noe jeg egentlig vill anbefale siden disse ofte har det beste fra flere raser...Skal sies at min er en virkelig aktiv krabat med lite ro i stumpen...Men det kommer jo veldig an på hvordan blanding det er..Trur ikke du skal være så redd for og handle rottveiler som første hund..Det sies jo at dem er faktisk flotte familie hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kos med hund, og en Rottweiler kan helt sikkert passe. Tror iallefall at de med riktig trening kan bli en perfekt turkompis. Litt usikker på at den skal gå løs mens du fisker, også i båndtvangstiden, men du får det kanskje til å fungere. Har hatt ei engelsk setter tispe, og hun var utrolig snill og grei, men ikke noe å ha med på fisketur. Det ble altfor kjedelig veldig fort, så jeg støtter opp om å unngå jakthundrasene, selv om det også sikkert kan fungere. Nå har vi ei labradortispe, av jakttypen, og det er ei helt annen bikkje. Trodde de skulle være litt rolige og sedate, men det er IKKE hu vi har fått oss nå. Tok henne over ett år gammal, og jeg har ikke sett makan til tæl. Hu går rett opp bratte fjellveggen om det er noe på toppen hun skal ha tak i :-) Tror nok hun kan bli en fin fiskekompis, men ser at det krever trening også på å lære seg å roe ned. Ble mye skriving, men i bunn og grunn tror jeg at det meste kan fungere, men at det kommer an på hunden du velger og deg selv. En rottweiler er, selv om den sikkert har rasemessige egenskaper, ikke helt lik en annen rottweiler, og at hunder er individer i like stor grad som mennesker. Tur hver dag i all slags drittvær er også greit å ta med i regnestykket, før en bestemmer seg. Det kan være hardt å holde av og til. Det kan også være greit å avklare pass ganske tidlig også, en kan ikke alltid ha hunden meg seg hverken på tur eller ellers, og da er det gull verdt, og veldig viktig å ha noen som kan passe hunden når dere er avgårde i kortere eller lengre perioder. Lykke til, det er trivelig med hund, men også mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det du sier her, fumigatus. En av grunnene til at jeg ønsker en rottis ligger litt i det at kompisen har hatt denne rasen i 13 år nå så jeg har jo litt kjennskap med dem. Første hunden hans var helt topp og nr to er også ei råflott bikkje på alle måter, begge hannbikkjer. Men jeg tenker at ei tispe blir riktig for meg da disse skal fremtå som noe roligere. Har en annen kamerat også som har eid ei tispe i 9 år og han mener ei slik passer godt inn i det livet jeg lever. :)

 

Ridgebacken er uaktuell for min del så den utgår uannsett.

 

Nei, en hund er først og fremst ett dyr og skal behandles som ett dyr, nemlig en hund. Rister litt på hodet av folk som oppdrar bikkja si som om det skulle vært ett lite barn. Dyr trenger klare regler og grenser for å fungere optimalt, det er vel en kjent sak i disse dager. Jeg er ikke tilhenger av å ha bikkja i sofa, senga osv. Det må være klare grenser for hva som er lov og ikke. 

 

Har lest boka til Cesar Millan, leader of the pack og den boka anbefaler jeg til folk med interesse for hund. Trodde boka gikk ut på metoder for å trene hund, men den går faktisk ut på å trene og vinkle hundeeieren til å bli mer fokusert og bevisst på hundens egensskaper og behov.:)

Er kansje litt uenig. Jeg hadde setter før. Den måtte ha klare grenser inne i huset av praktiske årsaker. Nå har vi en liten sak som ikke røyter. Om den fyker opp og ned i sofaen og sover ved bena til ungene om natta så ser jeg ikke noe grunn til å bry seg med det. Så det går jo litt på rase og str dette her med hvordan man oppdrar de og hva de får lov til.

Det viktigste tror jeg er at hunden er trygg på omgivelsene og har det godt og trives innenfor de grensene man setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hunden deres på face, Ruffen, og klart med en sånn rase så blir kriteriene og oppdragelsen annerledes enn med en stor rottweiler. Hadde vi skaffet en liten rase hadde den nok blitt en bortskjemt kosegris sånn som sibirkatta vår er.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hunden deres på face, Ruffen, og klart med en sånn rase så blir kriteriene og oppdragelsen annerledes enn med en stor rottweiler. Hadde vi skaffet en liten rase hadde den nok blitt en bortskjemt kosegris sånn som sibirkatta vår er.. :D

Hehe nå er det jo litt humor ute å går og da. Man kan ikke la hunden styre deg.

Men Oskar er en superstjerne. Han får oss i godt humør hver eneste dag. Må innrømme det ble noe helt annet en jeg hadde trodd da vi kjøpte denne saken. Den er jo dritkul og full av personlighet. Psyken er knallgod og den er svært intelligent til hund å være. En liten tøffing er den og. Nå får den nok mer tur en disse normalt pleier å få og det har den blitt helt avhengig av. Greit for oss da for da blir det litt trim på oss og. Vi slipper ikke unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler kan sikkert passe - er gode familiehunder som er veldig glad i tur og som regel vann. Har selv vokst opp med rottweilere av både han- og hunkjønn. Som førstegangseier ville jeg valgt tispe i så fall. Nå har jeg en helt annen type hund som passer meg enda bedre. Det er Nova Scotia duck tolling retriever, også kjent som "Toller" på norsk. Har sakset litt fra retrieverklubbens hjemmeside om Tollere:

 

"Tolleren kan være myk og medgjørlig, men den har også en sterk egenvilje og kombinert med dens høye intelligens, kan det føre til at tolleren får det akkurat som den vil.

En voksen toller har et rolig og behagelig vesen innendørs, men er en aktiv og energisk hund når den kommer utendørs."

 

Min erfaring stemmer godt med denne beskrivelsen. Har hatt hunden med på utallige fisketurer på fjellet og det går kjempefint med hensyn til både mygg/ knott + at hun kan gå løs (de beveger seg sjelden langt bort fra eier). Eneste utfordringen jeg hadde i begynnelsen var at hunden, som nå er 3 år, er så glad i vann og å appportere at når jeg la ut fluelina på vannet så hoppet den etter for så å svømme i land med lina... Opplevde aldri at hunden skadet selve lina men måtte avvenne henne med dette da det finnes krok i enden også.

 

Slenger med et bilde av hunden min, og lykke til i valg av hund/ nytt familiemedlem og ny turkompis!

 

post-1626-0-37457600-1398413878_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...