Gå til innhold

Speilløst systemkamera


MagnusWJ

Anbefalte innlegg

Er blitt lei av å være begrenset av kompaktkameraet, men orker nok ikke å dra på med DSLR, derfor er valget falt på et speilløst systemkamera.

Men det er en jungel å finne fram i!

Har i dag en panasonic lumix dmc-ft(3/4 - husker ikke faktisk!).
Det jeg savner mest er:
1. mulighet til å styre lukketid, blender osv. manuelt, og raskt

2. bedre bilder ved dårlig lys

3. bedre bilder ved mye bevegelse (tenker at det løses med lyssterkt objektiv og muligheten til å styre lukketid selv?)
4. generelt bedre bilder

Muligheten til å skyte RAW betyr som utgangspunkt mindre, det blir nok bare skutt i JPG, med mindre noen virkelig overbeviser meg om, at RAW er saken :)

Er det, som med DSLR, at objektiver bare passer samme merke er første spørsmål?

Hovedspørsmålet er vel; noen gode anbefalinger til speilløst systemkamera til runt 5-6000kr, inkl. en lyssterk (~1.8) fastobjektiv + kit?

 

Hovedbruk er bilder ute, på fjell, i skog, ved hav, både naturfoto og bilder med mer bevegelse, og kjapp lukketid. er kameraet passe vær-tett, så jeg ikke trenger å gå i panikk om det kommer en liten skur er det stort pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale et brukt Olympus OM-D E-M5....dette er et kamera som er bygget for møkkavær.

Sjekk tester på youtube.com.....de tømmer vann over kameraet.

Dette bruker micro four thirds, (m4/3) fatning, dette brukes også av Panasonic.

Mange merker lager m4/3 objektiver.

Kameraet koster nytt endel over ditt forslag, men sjekk på www.foto.no sitt brukt forum.

Tar veldig gode bilder...og er lettere og mindre en vanlig speilrefleks.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en titt på det - liker ikke akurat design, men det spiller mindre rolle!
Bor desverre i Danmark, og ser ut til at det er veldig få av disse til salgs, og de som er står i over 6000 med bare kit-objektiv.

Noen gode tipps til objektiv i m4/3 format?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic har akkurat kommet med GH4. Jeg har GH3. Er imponert over både foto og videokvalitet. Kameaet kan styres manuelt eller fullautomatisk. Olympus som larssc nevner er også et godt alternativ. Sjekk ut hvilket av disse 2 kameraene som er best på høy ISO. Det hadde vært avgjørende for meg, om jeg skulle velge kamera i dag.

 

Poenget med MTF system er vekt og størrelse. Vanlig DSLR kamera med linser, hadde veid alt for mye til at jeg ville orket å drasse på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!
Skjønner poenget med de speilløse systemkameraene - og det er netopp derfor jeg ønsker et sånnt, men har ennå ikke greid å finne en oversikt over hva som funker med hva, det er jo til eksempel mange som bruker sigma glass på canon og nikon, men er det bare én standard-fatning for alle speilløse systemkameraer, så alt går å bruke?
Eller er micro four thirds en unner-gruppe av speilløse systemkameraer, med bare panasonic og olympus?
Hva er da de andre, og hva er forskejllen?

Ser at panasonic GH-modellene står i 12000 bare for huset for GH4, det er uaktuelt, GH3 står til 8000 for huset, fortsatt for mye til mit bruk...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic GH2 er kanskje et alternativ? Det er visstnok lagd programhack for dette kameraet, noe som gjør at det kan oppgraderes. Jeg har sett GH2 til salgs for 2000-3000 kr. Utover det kjenner jeg ikke spekken på GH2.

 

Men speilløst - Ja. Det er verdt å vurdere for oss fluefiskere som traver i skog og fjell, og som er opptatt av å tyne vekt men beholde kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEX kameraene er i hvert fall nede i en pris, jeg synes er mer grei...
Er det virkelig ikke flere som har erfaring og viten om de speilløse?

Synes det virker til at det er så uendelig mye viten om DSLR'er her inne, hadde trodd at det var flere som hadde erfaring med de speilløse også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker, men tror Olympus og Panasonic linser går om hverandre på de respektive husene. Andre linser kan også brukes, men du må ha adapter og du får ikke med deg automatikken i den grad det er interessant. Korriger meg gjerne, men det skal visstnok være mulig å bruke gamle DSLR linser også med adapter. Et moment som er vesentlig for meg er at Panasonic med originale Panasonic linser, er splash-proof og tåler et regnskyll uten at det ødelegger elektronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Følger opp litt her, etter å ha brukt masse tid på nett!
Regner med å kjøpe Olympus OM-D E-M5 eller 10, 5'eren er dessverre nesten ikke til å oppstøve i fysisk butikk, siden det bare er salg i 10'ern.

Hadde gjerne kjøpt brukt, men det er bare en E-M5 å finne i Danmark, og den er feil farge og veldig lite å spare.

For rett over 10 spenn får jeg funklendes nytt hus, av begge slag, med 14-42 kit + 20-25mm f/1.7-1.8 + 40/45-150mm f4-5.6, tenker at jeg er bra dekt inn da?
Er det tilfeldigvis noen som har erfaringer med begge hus?

Div. test sier at de er svært like, med en liten fordel til 10'er på jpeg bilder, og et par smarte funksjoner som innbygt HDR/multi eksponering, mens 5'eren har værtettningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man baker ikke bløtkake med oppskrift på knekkebrød   :D

 

Bløtkakebrødet mitt er ellers glimrende! :D

Har i søkingen min skjønt at det er veien fram, noen tipps for enkelt begynnerprogram til raw?

Trenger vel bare å kunne skru litt på farger og lys?

Og gjerne med mulighet til å gjøre det med hele serier av bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtkakebrødet mitt er ellers glimrende! :D

Har i søkingen min skjønt at det er veien fram, noen tipps for enkelt begynnerprogram til raw?

Trenger vel bare å kunne skru litt på farger og lys?

Og gjerne med mulighet til å gjøre det med hele serier av bilder.

Adobe lightroom syns jeg er genialt. Det er veldig lett for nybegynneren, men har fortsatt mange ting å lære slik at man kan bygge på kunnskapen etterhvert. Man kan redigere og eksportere en hel bildeserie i "slengen". Fom. lightroom 3,mer enn halverte de prisen for å få det ut til "folket", uten å kutte på noe funksjonalitet. Nyeste versjon nå er lightroom 5 og det koster like under 1000,-. Det er i mine øyne et svære oversiktlig program med behagelig grafikk. Anbefales på det varmeste.

edit: rotet med nyeste versjon av LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtkakebrødet mitt er ellers glimrende! :D

Har i søkingen min skjønt at det er veien fram, noen tipps for enkelt begynnerprogram til raw?

Trenger vel bare å kunne skru litt på farger og lys?

Og gjerne med mulighet til å gjøre det med hele serier av bilder.

 

Mange går for Lightroom. Selv bruker jeg Nikon sin rawkonverter, CNX2 og synes den er glimrende (for Nikon-bilder). Ellers har du Rawfilkonverteren i PS (Adobe Camera Raw) som er sterk. Bare å kaste seg ut i det først som sist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe lightroom syns jeg er genialt. Det er veldig lett for nybegynneren, men har fortsatt mange ting å lære slik at man kan bygge på kunnskapen etterhvert. Man kan redigere og eksportere en hel bildeserie i "slengen". Fom. lightroom 3,mer enn halverte de prisen for å få det ut til "folket", uten å kutte på noe funksjonalitet. Nyeste versjon nå er lightroom 4 og det koster like under 1000,-. Det er i mine øyne et svære oversiktlig program med behagelig grafikk. Anbefales på det varmeste.

 

Ser at det er det, jeg kjenner noen stykker som bruker også, tenker jeg prøver det - og ser at LR5 fås til 6-700 kroner i Danmark :)

 

Legger inn en link til en blogg hvor du kan lese litt om Olympus kameraene:

http://hermansen.se/2014/01/01/olympus_om_d_e-m1/

 

Takk, tror jeg leste den i begynnelsen av søkningen min, det er jo masse å lese, men bilder og tekst er vanskelig å vurdere.

 

Mange går for Lightroom. Selv bruker jeg Nikon sin rawkonverter, CNX2 og synes den er glimrende (for Nikon-bilder). Ellers har du Rawfilkonverteren i PS (Adobe Camera Raw) som er sterk. Bare å kaste seg ut i det først som sist :-)

 

Er det så stor forskjell etter produsent i åssen det må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men CNX2 godtar bare Nikon-filer. Nikon har ikke villet gi bort algoritmene sine til Adobe, så Adobe har prøvd å finne ut av dem selv, og slik sett godtar både PS og Lightroom Nikon-filer Jeg tror også kanskje dette er grunnen til at mange synes de får tweeket max ut av Nikon-bildene med CNX2. Men nå ser jeg det ble mye Nikon-prat her

 

Jeg liker å ha mest mulig viten om alt, så jeg synes det er helt greit - kanskje ikke noe jeg får brukt, meeen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...