Gå til innhold

De beste vadeskoene?


Gavia

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd tre forskjellige vadesko de siste årene, men blir ikke skikkelig fornøyd. Så lenge jeg står i elva funker alt, men når jeg beveger meg en del funker det dårlig synes jeg. Forventer ikke akkurat fjellstøvelkomfort, men det må gå an å få noe som tåler å gåes en del med og som tåler klyving i bratte skråninger og brøyting av kratt.

Er det noen som har en slik bruk med mye gåing, klyving og krattbrøyting og i tillegg har noe som funker i sjøen, i skogen og på fjellet? Hadde vært fint å få noen kvalifiserte synspunkter. Håper ikke det bare blir innlegg fra de som vil forsvare det de kjøpte sjøl eller selger sånt utstyr. Vil gjerne høre fra de som virkelig har prøvd utstyret skikkelig og som tørr si noe ikke funker selv om de har brukt 3000 kr på det og det er et annerkjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen som bruker Korkers sine vadesko og kan fortelle om

plusser og minuser ved disse? http://www.korkers.com/

 

Selv har jeg sko av merket "Simms Freestone", de er intet mindre en livsfarlig

når underlaget er gress. Filtsåler er jeg blitt mer og mer skeptisk til. Skoene

mine er store og tunge, og ikke særlig egnet til å drasse med seg til fjells når

det skal mye annet med i sekken.

 

Jeg har en tendens til å drive samme type aktivitet som Cyclops, nemlig gåing,

klyving og krattbrøyting både i skog og fjell. Derfor kunne jeg tenkt meg sko

med andre typer såler enn filt. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen som bruker Korkers sine vadesko og kan for telle om

plusser og minuser ved disse? http://www.korkers.com/

 

 

Jeg har brukt Korkers'ene i en sesong nå og kan ikke få fullrost de skoene. De er lette og komfortable og ikke minst stødige - noe som er viktig når man har rygg som er følsom for sånt. I lakseelva og andre steder hvor det blir mye vading, bruker jeg filtsålene. I marka og på fjellet, når det blir mye gåing og mer sporadisk vading, bruker jeg gummisålene. Valget mitt stod mellom disse og Simms, men Korkers passet mye bedre på min fot. Tidligere har jeg bl.a. brukt et par Vision Extreme-sko som også er gode, men de jeg har nå er vesentlig bedre synes jeg - vesentlig fordi de er mye lettere i våt tilstand og ikke minst på grunn av fleksibiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg brukt Simms L2 med Aquastealth såler til alt mitt fiske. Det blir både ukesturer på Hardangervidda, elvelangs i store delera av Sør-Norge surring rundt i skog&mark og noen turer ved sjøen. Skoene har definitivt sine fordeler. Som eneste fottøy på vidda fungerer de bra. God passform, ankelstøtte, akseptabel vekt og meget godt feste i ulendt og steinete terreng.

Skal jeg få nevne en svakhet så må det være sleip grønske ved sjøen. Her er definitivt filtsåler å foretrekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i likhet med rams også simms sine L2 med auquastealth. Er veldig fornøyd med de, veier lite selv som våte. Skal man gå mye med vadesko så bør man også vurdere hva man skal ha på innsiden av skoene, som såler og sokker. Man vil jo kanskje slippe å bruke vadebuksa når man går og da bør man vel få tak i no vanntette sokker el.likn. da vadesko slipper igjennom masse vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at noen klager på at de er litt smale over rista' date=' men jeg har ikke hatt problemer med det :)[/quote']

 

Da er det vel ting som kan tyde på at du også er litt smal over rista. Men det er jo som kjent bedre å være smal over rista enn å være trang i nøtta, hirr hirr.

 

Er litt smal over rista jeg også (muligens også litt trang i nøtta), så da bør jeg kanskje prøve Simms neste gang jeg skal invistere i nye vadesko:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bra det ser ut til å være folk som fisker mye som vil dele av sine erfaringer.

Det kan se ut som om jeg burde prøve Simms L2. Det stemmer vel bra med det jeg har hørt ellers. Har desverre ikke funnet dem her og fått prøvd dem så jeg har endt opp med andre merker så langt. Får vel ta meg en tur til by'n (Oslo) å handle når sesongen nærmer seg. Eller kanskje på messe nå på våren.

Til da blir det jo ikke mye gåing i vadere (50 cm snø i natt og mer is på elva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at noen klager på at de er litt smale over rista' date=' men jeg har ikke hatt problemer med det :)[/quote']

 

Da er det vel ting som kan tyde på at du også er litt smal over rista. Men det er jo som kjent bedre å være smal over rista enn å være trang i nøtta, hirr hirr.

 

Er litt smal over rista jeg også (muligens også litt trang i nøtta), så da bør jeg kanskje prøve Simms neste gang jeg skal invistere i nye vadesko:)

 

Hehe :) er nok noe smal over rista ja. Men Simms skoa er å anbefale for de som den passer til ;) Lette og gode å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skeptisk til Korkers utskiftbare såler. Sitter de godt nok ved tøff bruk over tid? Utskiftbare løsninger kan jo ha lett for å bli et svakt punkt. Prøvde et par på foten sist jeg kjøpte,, men tok ikke sjansen p.g.a. de utskiftbare sålene. Ekspeditøren sa de var utrolg holdbare, men det er jo det ekspeditører skal si. Det er ofte ikke så mye å stole på. Hadde jo vært kjekt å kunne skifte såler, men....

Er det noen av dere som har brukt systemet over tid og ved litt tøff bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skeptisk til Korkers utskiftbare såler. Sitter de godt nok ved tøff bruk over tid? Utskiftbare løsninger kan jo ha lett for å bli et svakt punkt. Prøvde et par på foten sist jeg kjøpte' date=', men tok ikke sjansen p.g.a. de utskiftbare sålene. Ekspeditøren sa de var utrolg holdbare, men det er jo det ekspeditører skal si. Det er ofte ikke så mye å stole på. Hadde jo vært kjekt å kunne skifte såler, men....

Er det noen av dere som har brukt systemet over tid og ved litt tøff bruk?[/quote']

Det er jo garanti på skoene da:) hvis du stoler på forhandleren burde det ikke være noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært skeptisk til Korkers utskiftbare såler. Sitter de godt nok ved tøff bruk over tid? Utskiftbare løsninger kan jo ha lett for å bli et svakt punkt. Prøvde et par på foten sist jeg kjøpte' date=', men tok ikke sjansen p.g.a. de utskiftbare sålene. Ekspeditøren sa de var utrolg holdbare, men det er jo det ekspeditører skal si. Det er ofte ikke så mye å stole på. Hadde jo vært kjekt å kunne skifte såler, men....

Er det noen av dere som har brukt systemet over tid og ved litt tøff bruk?[/quote']

 

Jeg har som sagt brukt mine gjennom hele fjorårssesongen, fra tidlig vår med saltvann og tang, via laksefiske og fiske på fjellet til mange timer i skog og kratt i marka i høstsesongen. Om mitt bruk er det du kaller "tøft", vet jeg jo ikke, men min erfaring er at sålene sitter som de skal hele tiden. Jeg har ikke hatt problemer med at de løsner eller blir ustabile, og skoene i seg selv ser nesten ikke ut som de er brukt. I det hele tatt virker de veldig tillitsvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rammen" på sålene virker så solid at jeg vil tro man sliter ut filtsålene på tradisjonelle vadesko raskere.

 

Festemekanismen er litt som not og fjær (heter det ikke slik) og det er solide spor som sitter tett og har samtidig mye hold.

 

Tror at ramma på såla er nødt til å sprekke ffor at sålene ikke skal feste lengere.

 

Som sagt så har jeg to par, den dyreste og den rimligste, og liker nok den rimligste best. Den er lettere og mer komfortabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei,

jeg bruker/har brukt både filt, filt med studs og vadesko med gummisåle, og er absolutt mest fornøyd med sistnevnte.

 

Har et par lette Weinbrenner Ultimate SCS som er utrolig gode å vandre langs elva med, men Simms sine L2 er sikkert minst like gode, vil jeg tro.

 

Ultimate SCS

weinstud.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mitt bruk er det du kaller "tøft"' date=' vet jeg jo ikke, men min erfaring er at sålene sitter som de skal hele tiden. Jeg har ikke hatt problemer med at de løsner eller blir ustabile, og skoene i seg selv ser nesten ikke ut som de er brukt. I det hele tatt virker de veldig tillitsvekkende.[/quote']

Jo, dette er det jeg mener med tøff bruk (ligner min bruk). Jeg får nok ta en titt på Korkers en gang til også da. De satt i alle fall bra på foten da jeg prøvde dem i butikken. Trenger kanskje ikke være skeptisk til utskiftbare såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weinbrenner har jeg også hørt mye positivt om, og til 90% av mitt fiske hadde nok gummisåler vært å foretrekke fremfor filt. Opplever nemlig filtsålenes manglende grep på grass og lignende som det største problemet. Det er viktig at de er gode å gå i. Når jeg allikevel kommer til å gi Korkers et forsøk neste gang er det på grunn av mine fisketurer etter sjøørreten på norske- og svenskekysten. Gummisåler er ubrukelige eller rent sagt farlige, på glatte svaberg og blant sleipe rullesteiner. Det eneste som slår filt på et slikt underlag er filt med pigger ;)

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ja, det er ingen ting som slår filt m/studs, men jeg synes det blir litt overkill de fleste steder - og så BRÅKER det fælt på steinbunnen av ei rolig klar ørretelv :-& :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brukte mine Korkers i hele fjor - inkludert noen lengre fjellturer.

Utrolig gode støvler og holder knallbra.

Å kunne ha filtsålene i backup til de glatteste stedene er genialt.

Deilig for tverrplattfote undersåtter er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...