Gå til innhold

Lars Monsen savnet !


kols34

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Nei, det hadde kanskje ikke vært noe... Han er en friluftsmann av dimensjoner, men jeg synes han står for bl.a. en del idiotisk behandling av fisk. Måten han driver og slår de med knokklene i hodet på er rett og slett latterlig. Det er sånn: "Jeg er en ekte urmann.. banke seg på brøstkassa greier...". Blir flau hver gang jeg ser han gjør det. Jeg håper heller ikke han kommer med hundespannet sitt forbi mine drømmeelver noen gang. Hvis han skal brødfø seg selv og de ti hundene sine hver gang med fisk blir der ikke mye igjen til en stakkars fluefisker. For ikke å snakke om alle som har han som forbilde og skal gjøre det samme.

Nå blir det vel bråk her :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Jøran!

Det er ikke noe verre å kakke en fisk i hodet enn å få fisk på kroken, slite den ut i en halvtime, håve den, ta fjorten bilder og så sette den pent og forsiktig ut igjen, helt utmattet og med et digert sår i munnen! Oi så humane vi er....

Finnes ikke mer egoistisk tankegang enn det, Lars Monsen tar ikke ut mer fisk enn han trenger for å klare seg med mat, så stopper han å fiske. Jeg vil si det er mer humant enn å fange fisk for sportens skyld... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Tenkte ikke å legge inn innlegg for å diskutere Lars Monsen, men bare for å opplyse at Lars nå snart er ferdig med Femundsløpet!!! Han forlater nå siste sjekkpunkt på Os og ventes inn på Røros i løpet av dagen.

 

Vår største villmarking har gjort en heidundrende innsats som førstegangskjører, og ligger ann til å komme inn rundt 10. plass :D

 

Heia Lars og lykke til på de siste vel 70 km inn til mål på Røros laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Og dermed var C&R-debatten igang igjen! Det er humant, menneskelig, å gjøre alt fra grusomme handlinger til Mor Theresa handlinger og gjerninger. Vi er så jævlig humane... så humane at vi har satt drap på våre medmennesker i system flere ganger.

 

Hvis du havner i en krangel på fest og det ender i slåsskamp, hvilket også er en menneskelig egenskap, siden vi kan bli provosert og reagerer med aggresjon, er du mer human hvis du dreper motstanderen din istedenfor å gi ham veranda-leppe og øm nese? Jeg slipper ikke ut fisk for å være human, og håper ingen andre gjør det med den begrunnelsen. Jeg setter tilbake fisk av hensyn til bestanden.

 

Lars Monsen er en super-egoist. En sånn super-egoist som jeg drømte om å bli når jeg var guttunge. Men jeg var hverken tøff nok eller standhaftig nok til å realisere drømmene. Så jeg har blitt super-egoist in spe ved å bli fluefisker. Jeg bruker så mye tid på det som har med fluefisking å gjøre at jeg innimellom oser av dårlig samvittighet. Det er sånn det blir for de fleste når man har andre mennesker å stå til ansvar for.

 

Jeg har lest bøkene til Lars Monsen med stor glede. Han er en tøff superharding, med ekstremkunnskaper om det å overleve og klare seg i villmarka. Skulle bare mangle at han ikke tar livet av fisk til seg selv og bikkjene de gangene han er milevis fra sivilisasjonen. Hvordan han dreper fisken, om det er med prest eller neve, spiller ingen rolle. Siden det er så mange som mener at dyr oppfører seg bedre enn mennesker, kanskje han burde gjort som bjørn og mink? Spise fisken mens den fortsatt lever, dra ut tarmer og rogn mens fisken spreller?

 

Jeg jobbet med tekstbehandling for mange år siden. Da fikk jeg Monsens og Strømdahls håndskrevne manus tilsendt ettersom de gikk seg sørover i "Norge på langs". Da var det morsomt å treffe Monsen på Villmarksmessa på Sjølyst. Jeg gikk bort og presenterte meg, og skrøt av håndskrifta hans, og fortalte ham at jeg likte boka veldig godt. Da blei Monsen litt stor i øya, :shock: siden boka ikke var utgitt enda, og han ante jo ikke hvem forlaget hadde sendt manuset til for bearbeiding!

 

Nei, nå har jeg provosert fælt og skrevet mye tull! Jeg synes det har vært litt for stille på forumet noen dager... Altså: Monsen har ingen ting å gjøre på det norske flagget, like lite som Roald Amundsen! Nansen derimot... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med, Nicolaj...Poenget er ikke om han slår fisken ihel, helt greit det, det er måten han gjør det på som er, vel, overdrevent, for å si det mildt...Han denger jo til fisken som om den var hans største fiende, jeg må si jeg ler hver eneste gang. For meg virker det helt tydelig som at han overdriver for liksom å vise; 'ikke noe fang-og-slipp her i garden,nei!!!' Det hadde holdt lenge med et slag, det er for svarte ikke en okse han har halt iland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt mennesker gjør er ikke humant, ganske mye av det er kriminelt...som å sette drap på våre medmennesker i system... Eller å gi noen verandaleppe og øm nese... Forskjellen her er at mennesker har en enestående intelligens i dyreriket, vi kan ta et fornuftig valg... et humant valg... dessverre gjør ikke alle det... Dessuten blir det da fullstendig feil å sammenligne vold mot mennesker med å kakke en ørret i skallen eller drive C&R. Ørret er faktisk mat og en viktig næringskilde, det er ikke mennesker!!!

 

Jeg sier ikke at C&R er galt, det er sikkert helt nødvendig for å opprettholde en god ørretbestand... Og mennesker har et stort ansvar for å forvalte dyreriket på en god måte fordi vi tragisk nok med vår intelligens er kapabel til å utrydde de fleste dyrearter her på jorda... Samtidig håper jeg vi er intelligent nok til bevare de fleste dyrearter også...

 

Men nå er det vel en gang slik at ørreten ikke er en truet dyreart... Jeg er bare så lei av at man omtrent må be om nåde og tilgivelse for å få kakke en ørret i skallen i dagens samfunn... For meg er bålkos med fersk ørret på steikepanna en av de viktigste delene med en fisketur...i tillegg er det sikkert en av de mest miljøvennlige måtene å skaffe seg mat på her i samfunnet... derfor kakker jeg noe av ørreten jeg får i skallen og spiser den etterpå! Skal jeg være helt ærlig ville fimen ørretjakt vært mye bedre om de hadde tilberedt et skikkelig ørretmåltid i stedet for å spise Real turmat...

 

Ingen har noe å gjøre på det norske flagget, det norske flagget er for hele folket, ikke for at vi skal dyrke en "helteperson"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Jeg slår knytteneven i hodet på fisken hvis den ikke er for stor og jeg skal ha den til mat. INGENTING galt i det :mrgreen:

 

Nei, for det har vi gjort siden steinalderen og det bør vi fortsette med.

Duh!

 

Først skal jeg si at jeg ikke har noe personlig mot Monsen eller hundene hans, men det er visse ting jeg savner i programmene han lager. Et litt mer nyansert syn kanskje på det han driver med. Hadde han f.eks satt seg like mye inn i hvordan en fiskebestand fungerer som det kommersielle apparatet som brødfør han, så hadde jeg vært fornøyd. Ingen kan vel påstå at han ikke er en sellout? Og da følger det med en del ansvar. Med litt mer opplysende informasjon så hadde jeg blitt glad. F.eks. så kunne han sagt at: "Her kan jeg ta en god del fisk på ca halvkiloen fordi bestanden i dette området tåler det osv...". Det hadde ikke skadet noen. Han må ikke undervurdere hvor mange som faktisk får lyst å slå ihjel fisk med knoklene etter å ha sett programmene hans. Dette avler en kultur som ikke jeg kan stå inne for ihvertfall. I Norge har vi mer enn nok tradisjoner som går på å drepe det vi kommer over. Hvor mange ganger har ikke vann som har en fin fiskebestand blitt tømt av "lure" garnfiskere???

Dette bør Monsen tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller vi som driver med C&R som skues på i "dagens samfunn", og ikke dere som dreper fisken.

 

Måten Lars dreper fisken på kan se litt dum ut, men den funker med den rette teknikken. Det er ikke alltid man har et "fiskedødar-redskap" for hånden, og da går det greit med neven hvis man har den rette "snerten". Selv har jeg brukt midtleddet på langefingeren flere ganger. Ett slag er nok, så antagelig er min teknikk medre enn Lars sin laugh.png' alt=':lol:'> .

 

Lars Monsen sender langt flere positive signaler enn negative med tanke på naturvern og sunt naturvett, så den noe primitive avlivningsmetoden svelger jeg glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Da kan jeg prøve å være litt seriøs, men jeg garanterer ingenting :D Hvordan vi dreper fisken får være opp til hver enkelt og hans syn på hva som er "humant". (Det er noe som skurrer her, en HUMAN måte å drepe på?) Norske topp-politikeres uttalelser i media blir brukt av de som er imot gjenutsetting av fisk på generellt grunnlag. Politikerne sier: "Det hviler et stort ansvar på hver enkelt sportsfisker hvilke signaler som blir sendt ut...bla-bla-bla.

 

Det er flott at alle viser så store hensyn som mulig, men skal det snakkes om dyreplageri (fiskeplageri) bør man kanskje bruke tid og ressurser på yrkesfiske. Det er milliarder av fisk hvert år som blir fanget på en alt annet enn "human" måte, og vel kommet opp av havet ligger de og selvdør. Det er merkelig at politikerne ikke arbeider ut fra denne vinklingen... Kanskje "moralen" og "humanismen" ikke sitter dypere enn hensynet til det økonomiske aspektet? Med dette mener jeg ikke at man ikke skal feie for egen dør!

 

Og Monsen er som tidligere skrevet av meg en stor egoist. Han er en tøffing, direkte knalltøff er han, hvis slike kriterier skal legges til grunn for hva som er å være tøff. Og det skulle ikke forundre meg mye om han er et mye bedre menneske enn meg alt sett under ett. Men han uttrykker ikke nyanserte meninger om hvordan dagens moderne mennesker skal oppføre seg i, og forholde seg til naturen. Han er en villmann og en eventyrer som jeg gledet meg til å se på TV flere dager i forveien under hans ferd på tvers av Canada! :D

 

Når alt dette er sagt, må jeg si at jeg er enig i at ørret bør drepes med priest! Men en til 500 kroner da, det kaller jeg å være gjerrig! Edeltre, sølvholker med monogram og gull-lenke er et minstekrav :D Her bruker vi ti-tusener av kroner på utstyr beregnet på å fange ørreten med alle de plager det medfører for stakkaren, da bør vi i det minste bruke 2000 kroner på å gi ørreten et så verdig farvel med denne jammerdal som over hodet mulig! laugh.png' alt=':lol:'> For det er vel ingen av dere som vil investere mer penger i plageredskaper enn i et så humant redskap som en priest er?

 

Skal vi slutte å bruke ordet "human" i vår diskusjon om behandlingen av fisk? Er det ikke våre egne følelser vi legger til grunn i vår argumentasjon? Jeg lover for all fremtid å være så "fiskal" jeg bare klarer. Både av hensyn til fiskebestander og enkeltindivider. Dette av hensyn til fiskens reelle fiskale, ikke humane, behov. Humane handlinger rettes etter beste evne mot mine medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lover for all fremtid å være så "fiskal" jeg bare klarer. Både av hensyn til fiskebestander og enkeltindivider. Dette av hensyn til fiskens reelle fiskale' date=' ikke humane, behov. Humane handlinger rettes etter beste evne mot mine medmennesker.[/quote']

 

Får litt dårlig følelse når du begynner å snakke om fiskens fiskale behov. For meg er fiskal en betegnelse på de av statens avgifter som utelukkende har til hensikt å skaffe staten inntekter. Det får vel være grenser for å tillegge fisken selvinnsikt ? :D

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: Oj, ble litt overrasket av å finne en c&r-debatt under tittelen "Lars Monsen savnet!"

 

Lars drar jo på skikkelige villmarksturer i "bushen" med minimalt av utstyr og proviant, og da må han jo ha matfisk! I tillegg er han på steder uten fiskepress (er han ikke?), så et par fisker om dagen er nok ikke skadelig for noen av de vannene han fisker i. Lars tar nok neppe mer fisk enn han trenger der og da, og jeg tviler også på om han gidder å drasse på en tung priest for å ta livet av matfisken sin. Tøffere med såre knoker.. ;)

 

Selv om jeg setter ut 95% av den fisken jeg fanger, så synes jeg det må være lov å ta seg en matfisk når man er i villmarken dersom det ikke har noen betydning for bestanden. Problemer oppstår når "villmarkinger" som er vant med å dra opp det de får gjør det samme i hardt pressede elver på østlandet. Det er DETTE det må bli en slutt på... ;)

 

Skal jeg være helt ærlig ville fimen ørretjakt vært mye bedre om de hadde tilberedt et skikkelig ørretmåltid i stedet for å spise Real turmat...

 

Det blir lite penger i reisekassa om man utelater en sponsor, vet du... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...