Gå til innhold

Ny vader


olav92

Anbefalte innlegg

Da er det på tide å kjøpe nye vadere etter at mine gamle lekker som en sil og er også et par nummer for store. Er ute etter vadere som man fint kan gå med ett par kilometer og som er slitesterke. Prisklasse pluss/minus 3000 kr. Setter pris på om noen har noen anbefalinger å komme med. Har tidligere hatt Guideline og har også sett på noen nå, men har ikke veldig stor peiling på dette så setter pris på litt hjelp.

 

http://www.gero.no/produkter/vadebukser/guideline-diver-sonic.aspx

 

http://www.gero.no/produkter/vadebukser/guideline-alta-sonic-vadere.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide å kjøpe nye vadere etter at mine gamle lekker som en sil og er også et par nummer for store. Er ute etter vadere som man fint kan gå med ett par kilometer og som er slitesterke. Prisklasse pluss/minus 3000 kr. Setter pris på om noen har noen anbefalinger å komme med. Har tidligere hatt Guideline og har også sett på noen nå, men har ikke veldig stor peiling på dette så setter pris på litt hjelp.

 

http://www.gero.no/produkter/vadebukser/guideline-diver-sonic.aspx

 

http://www.gero.no/produkter/vadebukser/guideline-alta-sonic-vadere.aspx

Hei du... :-). Det er flere nye tråder i forumet her om akkurat det.

Gjør et søk så får du ferske tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl Simms Headwaters, men det er siste gang i livet jeg kjøper så dyre vadere.

Heretter kommer jeg til å holde meg til billig-markedet med vadere.

Simpelthen fordi Simms ikke holder særlig lenger enn andre, ØKONOMISK

vel og merke. Jeg har nå også SCIERRA CC3-XP vadere som backup

og etter flere runder med dem er de like bra som SIMMS.

 

Er du hardcore-bruker holder vaderne uansett ikke lenger enn et par sesonger.

 

Og behandler du billig-vadere pent, varer de like lenge som SIMMS

ved hårdt bruk.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok ikke vært i vadebuksa nok til å slite dem ut de siste par sesonger av div. årsaker. Men er nå helt uenig med deg Skævvens Mann. Det er stor forskjell på litt mer kostbare vadebukser som Simms og en rekke billigvadere. Har mine Simmsvadere nr2 nå og dem forrige er de som har holdt absolutt best og har vært dem mest komfortable buksene jeg noen gang har hatt. Og jeg har hatt noen dager i vadebukse så jeg har litt peiling på hva jeg snakker om.  

Men de er desverre ikke billige og økonomi i kjøpsøyeblikket kan selvfølgelig ofte ha en innvirkning på kjøp.

 

Men så er det også mulig å få reparerert Simms bukser når dem begynner å lekke. Om en sokk er utslitt blir den byttet på garanti osv. Har sett vadebukser som ville blitt kassert flere ganger få nytt liv fra Simms. Så totaløkonomien i dette er jeg ikke i tvil om. Og så finner stort sett alle ei bukse som passer utmerket da dem har forskjellige lengder, sokker osv. Selv Kjellemann med en kroppsfassong langt utenfor std. finner bukse i det sortimentet.  Jeg kjenner ikke til Patagonia selv men kan varmt anbefale Simms pga. kvalitet, passform og garanti.

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok ikke vært i vadebuksa nok til å slite dem ut de siste par sesonger av div. årsaker. Men er nå helt uenig med deg Skævvens Mann. 

Kjellemann

Heisann.. :-). Jeg snakker ikke bare ut i fra egen erfaring, for da ville jeg

vært en dust. Det jeg sier her er gjennomgående over hele verden

dersom du leser diverse fiskeforum verden over.

 

All erfaring fra andre viser at det jeg skriver er riktig.

 

Men for all del, jeg har også SIMMS. Vi vil jo være litt kuuule 

i elva og da :-)

 

Bare det at nye Scierra vaderne er så sexy at jeg ikke hadde hatt

problemer med å gå rett på AFTER-FISH i dem... :-)

(med fluestanga i hånda....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok kun litt tid på det ene forumet her gitt. Har verken interesse eller tid til å være på fler. Det er nok tull og fjas på denne siden å irritere seg over.

 

Du sier at all erfaring fra andre viser at du har rett i det du skriver. Det er noe du har lest det da fra forumsnisser over hele verden. For det stemmer dårlig med min egen erfaring og mine venner og bekjentes erfaring.

 

Jeg har nå hatt og sletet ut en 16-17 vadebukser i mitt fiskeliv så jeg har som sagt litt erfaring selv.  Jeg har meget gode venner som nok er av dem som fisker mest med flue i dette landet og dem er udelt i denne oppfatningen jeg har. Om jeg tar 8-10 stykker av mine venner og spør dem vil jeg få det samme svar. Og dette er karer som har fra 50 -  150 dager i vadebukse i året. Og han som sliter mest på redskapen av disse fisker et sted mellom 100-150 dager i saltvann året rundt.

 

Så som sagt jeg svarer trådstarter og deg med det jeg har av egen erfaring og mine venners erfaringer over mange år. Ikke noe jeg har lest på diverse forum. 

 

Og noe av det viktigste for å få en vadebukse til å holde lenge er faktisk passformen, og den finner du som regel ikke på billigbukser som er i nærheten av det du for eksempel finner hos Simms.

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok kun litt tid på det ene forumet her gitt. Har verken interesse eller tid til å være på fler. Det er nok tull og fjas på denne siden å irritere seg over.

 

Du sier at all erfaring fra andre viser at du har rett i det du skriver. Det er noe du har lest det da fra forumsnisser over hele verden. For det stemmer dårlig med min egen erfaring og mine venner og bekjentes erfaring.

 

 

Kjellemann

Jepp Kjellebassen. Her er det bare fjas og forumnisser :-)

 

Du får vise oss litt overbærenhet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Simmsbukse som jeg kjøpte i 2001, den er potte tett fortsatt, og jeg har ikke akkurat tatt så veldig godt vare på den. Kjøpte den G3 vaderen for fire år siden eller noe slikt, for jeg tenkte at nå var det vel snart over for den gamle, men niks. Tett fortsatt. En annen ting jeg liker godt med Simms, er at det faktisk er passform i dem. Som Kjell er jeg også utenfor standard, og jeg finner en bukse som passer meg. Kommer garantert til å handle Simms neste gang også. Da er vi iallfall to stykker som er uenige med alle andre i verden :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del potte tette søplesekker med ytterst ræva passform opp igjennom som feks Vision og Guideline... Mine Simmsbukser går snart på fjerde året, med fiske året rundt, i salt og søtt! Så som så med vedlikehold har det også vært, og et par skikkelige flenger og trynehøl har det blitt. Men med aquashure og lappesaker så er dem fortsatt tette som nye. Tenkte jeg skulle bytte ut sokka til neste sesong, for dem begynner å bli litt lurvete, Vadera skal jeg få til å holde i minst et par sesonger til. Skal aldri ha billige vadebukser igjen... :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke fortsette noen diskusjon her om hvem som har rett eller ikke, men jeg kom med et eksempel på en av mine venner som jeg sa har mer erfaring enn dem fleste med vadebukser. Jeg skrev ikke noe navn men har fått beskjed om å gjengi noe av hans erfaring og sette navn på personen. Han får desverre ikke logget seg på her nå pga passordproblemer.

 

Dette er Anders Wennevold som også går under Bramabrama.

Anders fisker 100-150 dager i saltvann i året og er uten å fornærme ham ikke den som steller penest med vadebuksa si. Den skal bare virke som den skal så er Anders fornøyd, og skylle den etter bruk er unødig tidsbruk (du får ta meg senere Anders).  Anders har en hel hær av vadebukser i skapet sitt fra flere merker, Vision, Patagonia, Loop, Guideline og Simms. Og noen av merkene opptil flere stk.  

Men de buksene som oppfyller Anders sine krav på de fleste områder og som absolutt holder best både med hensyn til komfort, slitestyrke og økonomi på sikt er Simms. Den eldste buksa til Anders er nå 8 år og har vært med på både dristige manøvre med stygge fall på svaberg kulde og varme. Og kjenner jeg han rett har han også slitt bukseræva forran et og annet kaffebål med ei pølse på spidd.

Men faktum er at denne buksa har vært med Anders nå i 8 år og også blitt reparert av FlyfishEurope på garanti opptil flere ganger. Men nå har han fått beskjed om at buksa er utslitt og ikke vil bli reparert mer. Men en kan vel ikke vente mer av ei bukse som har en 7-800 kanskje 1000 fiskedager bak seg i saltvann og knapt vedlikehold.

 

Det er sånne erfaringer jeg bygger mine valg på i tillegg til mine egne.

 

Med tillatelse fra Anders Wennevold

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke fortsette noen diskusjon her om hvem som har rett eller ikke, men jeg kom med et eksempel på en av mine venner som jeg sa har mer erfaring enn dem fleste med vadebukser. Jeg skrev ikke noe navn men har fått beskjed om å gjengi noe av hans erfaring og sette navn på personen. Han får desverre ikke logget seg på her nå pga passordproblemer.

 

 

Kjellemann

Det du skriver her er veldig interessant. Som sagt mener jeg ikke bare av egen

erfaring, men også hva som skrives på nett.

 

Jeg har også et par gamle Visjon extreme-vadere. De er vel 13 år gamle og

holder tett enda. I følge Robban på Gero er disse jævlig gode siden det er

første versjonen. De varer evig med pent bruk.

 

Er ikke i tvil om at mine SIMMS Headwater-vadere vil vare lenge med røft bruk.

 

Men jeg er i tvil om det lønner seg for mitt bruk og f.eks kjøpe

dritdyre SIMMS G4 til kr.7000. Jeg fisker aldri lenger i saltvann, bare elv.

 

Jeg tror at regnestykket blir annerledes om du fisker mye i saltvann.

 

Detta er faen ikke lett.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. :-). Jeg snakker ikke bare ut i fra egen erfaring, for da ville jeg

vært en dust. Det jeg sier her er gjennomgående over hele verden

dersom du leser diverse fiskeforum verden over.

 

All erfaring fra andre viser at det jeg skriver er riktig.

 

Men for all del, jeg har også SIMMS. Vi vil jo være litt kuuule 

i elva og da :-)

 

Bare det at nye Scierra vaderne er så sexy at jeg ikke hadde hatt

problemer med å gå rett på AFTER-FISH i dem... :-)

(med fluestanga i hånda....)

Nå har ikke jeg noen personlig erfaring med Simms HW, men regnet med at de hadde god kvalitet siden de dyrere seriene har det. Ut i fra det du har erfart kan man kanskje si at en bør kjøpe G3 eller G4, og at de billigere buksene selger pga merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler dette med holdbarhet på vadere varierer veldig og personlig tror jeg ofte det er tilfeldigheter som råder når det kommer til lekkasjer. Foruten de typiske "fellene" med for korte/ små vadere, 

 

Er for all del ingen "beskjeden" fisker når det kommer til antall dager ved sjøen og jeg har som alle andre, hatt et hav av vadere oppigjennom årene. Mye bra og mye mindre bra... de vaderene jeg har hatt mest problemer med er Simms - da spesielt G3; har G4 nå og de har vært veldig gode! De vaderene jeg har hatt som har holdt best så langt har vært Vision Extreme Zip.

 

Passform, pusteegenskaper osv.. tja.. uansett så er ikke vadere digg å ha på seg om de heter Vision eller Simms - så lenge de passer og har riktig lengde og holder tett så er det ikke så nøye for min bruk.

 

Labber mye selv ved sjøen - men har ikke merket at det er så nevneverdig mye bedre med Simms en feks Vision, ihvertfall ikke nok til å forsvare prisen; men her varierer vi mye fra person til person. Men min erfaring er at hva man har under vaderene er viktigere en noe annet  <<l

 

Mine neste vadere... vil det være Simms G4 igjen? tror faktisk ikke det - vil nok heller plukke opp noen fra Vision el. lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her er veldig interessant. Som sagt mener jeg ikke bare av egen

erfaring, men også hva som skrives på nett.

 

Jeg har også et par gamle Visjon extreme-vadere. De er vel 13 år gamle og

holder tett enda. I følge Robban på Gero er disse jævlig gode siden det er

første versjonen. De varer evig med pent bruk.

 

Er ikke i tvil om at mine SIMMS Headwater-vadere vil vare lenge med røft bruk.

 

Men jeg er i tvil om det lønner seg for mitt bruk og f.eks kjøpe

dritdyre SIMMS G4 til kr.7000. Jeg fisker aldri lenger i saltvann, bare elv.

 

Jeg tror at regnestykket blir annerledes om du fisker mye i saltvann.

 

Detta er faen ikke lett.... :-)

Kjøpte et par vision gillie i 2011 som jeg gav bort til broder etter en sesong pga at jeg fikk tak i extreme zip til en slikk og ingenting. Etter en sesong hadde jeg forsegla ALLE sømmer med aquasure, men lekker fortsatt som ei sil overalt. Bruker de fortsatt som regnbukse/rusleovermyrbukse i vann det ikke gåt an å vade i.... Makan til møkk skal en leite lenge etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette beskriver litt de "tilfeldighetene" som rår med vadere... de du opplever som de dårligste Tom Aage er faktisk de jeg har best erfaring med  mmmoose Tror for alle produsenter at vadere er et "vrient" produkt og min erfaring er at det er ca 70/30% sjanse om de holder tett over tid, uansett produsent.

 

Vil også si at service/ reprasjon på Simms var i overkant av hva jeg har av tolmodighet (har forstått at dette har blitt bedre i senere tid) - endte opp med å kjøpe et par ekstra vadere mens de var på service...tok vinter og votter; fikk til slutt nye vadere... som også lakk etter tre/fire turer. Skal da også skyte inn at G4'ene har holdt tett... men å betale 5-6000,- for vadere igjen sitter langt inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par vision gillie i 2011 som jeg gav bort til broder etter en sesong pga at jeg fikk tak i extreme zip til en slikk og ingenting. Etter en sesong hadde jeg forsegla ALLE sømmer med aquasure, men lekker fortsatt som ei sil overalt. Bruker de fortsatt som regnbukse/rusleovermyrbukse i vann det ikke gåt an å vade i.... Makan til møkk skal en leite lenge etter

Jeg kjøpte meg nettopp et par SCIERRA CC3-XP midjevadere til enkelt

bruk i lokale vann og nærmiljø. Jeg erfarte at det var en enorm forskjell på

de gamle modellene kontra de nye. Jeg føler og tror at det er mye

tilfeldigheter når det gjelder vadere, eller for den saks skyld, bekledning

for fritidsbruk. Men det er EN ting jeg stoler på, og det er GORE-TEX.

 

Du blir blaut med goretex også, men det tørker jævla fort og

myggen stikker ikke igjennom. Og det er viktig for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette beskriver litt de "tilfeldighetene" som rår med vadere... de du opplever som de dårligste Tom Aage er faktisk de jeg har best erfaring med  mmmoose Tror for alle produsenter at vadere er et "vrient" produkt og min erfaring er at det er ca 70/30% sjanse om de holder tett over tid, uansett produsent.

 

Vil også si at service/ reprasjon på Simms var i overkant av hva jeg har av tolmodighet (har forstått at dette har blitt bedre i senere tid) - endte opp med å kjøpe et par ekstra vadere mens de var på service...tok vinter og votter; fikk til slutt nye vadere... som også lakk etter tre/fire turer. Skal da også skyte inn at G4'ene har holdt tett... men å betale 5-6000,- for vadere igjen sitter langt inne

G4 er jo "king of the river". SIMMS har vel  det beste servicemiljøet

i verden på vadere. Og det betyr en del det og... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forsvar for SIMMS er jo at de har desidert det beste service og rep-nettet

i verden. Det er ingen som kan måle seg med dem når det gjelder det.

Og jeg mener at det faktisk er verd prisen du betaler.

Ikke at de nødvendigvis er så mye bedre enn andre vadere, men du får de

reparert relativt kjapt. Det er typisk Amerikanere å vise god service.

Men det er ikke mye annet jeg er imponert over us-anere for..

 

Men de har en tradisjon med å gi en fremragende service...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med Visionbuksene er at det er stor forskjell på opplaget, altså den første, andre og tredje(fjerde-femte?) utgaven. "De første" buksene var veldig bra, til tross for søplesekk-følelsen på varme dager da seff  ;) Bruttern hadde sine i fem år, jeg i nesten fire, totalt uten vedlikehold... Har også hatt seinere Zip og "Radipor?"modeller, og dem har ganske kjapt begynt å lekke i mange sømmer, særlig skritt og knehase. Rekk opp hånda den som har hatt en nyere Zip-vader som har gjort deg blaut i skrittet   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med Visionbuksene er at det er stor forskjell på opplaget, altså den første, andre og tredje(fjerde-femte?) utgaven. "De første" buksene var veldig bra, til tross for søplesekk-følelsen på varme dager da seff  ;) Bruttern hadde sine i fem år, jeg i nesten fire, totalt uten vedlikehold... Har også hatt seinere Zip og "Radipor?"modeller, og dem har ganske kjapt begynt å lekke i mange sømmer, særlig skritt og knehase. Rekk opp hånda den som har hatt en nyere Zip-vader som har gjort deg blaut i skrittet   ;D

Balleblaut....høøhøøø... :-). Ja som sagt mine extreme fra mange år

tilbake holder tett enda. Som du sier er de som en søppelsekk, men de funker :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med Visionbuksene er at det er stor forskjell på opplaget, altså den første, andre og tredje(fjerde-femte?) utgaven. "De første" buksene var veldig bra, til tross for søplesekk-følelsen på varme dager da seff  ;) Bruttern hadde sine i fem år, jeg i nesten fire, totalt uten vedlikehold... Har også hatt seinere Zip og "Radipor?"modeller, og dem har ganske kjapt begynt å lekke i mange sømmer, særlig skritt og knehase. Rekk opp hånda den som har hatt en nyere Zip-vader som har gjort deg blaut i skrittet   ;D

<<l Been there... vinterfiske utenfor Larvik; DET sjokket av vannet som strømmet inn, ønsker jeg ikke å oppleve igjen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest alt vil jeg tilføye: mine Simms Freestone (første modellen, så vidt jeg vet, ihvertfall ikke Freestone II..) har holdt i 3 år nå, om ikke mer? Jeg aner ikke hvordan jeg skal vedlikeholde en vadebukse, jeg henger den til tørk, thats it. Jeg syns ikke jeg blir svett eller klam (bruker alltid Devold ullstillongs under) og jeg blir aldri våt. De skal dog byttes ut, ettersom de sitter som et telt rundt meg etter jeg gikk ned 15 kg og de i utgangspunktet var litt for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...