Gå til innhold

Myggfrastøtende klær. Genialt?


GeirD

Anbefalte innlegg

"Din side" presenterte nylig en test av klær impregnert med det myggfrastøtende stoffet permetrin:

http://www.dinside.no/929823/test-av-klaer-med-insektskjold

 

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk, men testen høres jo veldig lovende ut. Er det noen her som har erfaring med disse klærne fra ExOffcio eller tilsvarende? Gode eller dårlige? Noen som har fått hudreaksjoner? Det er jo litt rart at et stoff med så kraftig effekt på insektene skal være uproblematisk mot huden.

 

Det skal også være mulig å impregnere klærne sine selv med dette stoffet. Hvis det fungerer, kan det være et mye rimeligere alternativ. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo interessant da, absolutt :-). Men visste dere atte GORE-tex-klær

klarer ikke myggen og stikke igjennom? Goretex er jo ikke fullstendig

vanntett som dem skryter av, men att den er myggavvisende er mer interessant :-)

 

Jeg skal starte en tråd om den ultimate mygge-faen-dreperen

som tar myggen din på no-time... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at mine gamle myggnett til bruk i tropiske strøk var innsatt med permetrin. De funket godt. Kjøpte en cap og et par halstørklær for et par - tre år siden i Sverige fra det merket du nevner. Har funket bra for meg og ikke merket noe hudreaksjon. Dog har jeg ikke testet det vitenskapelig altså. Men permetrin er i hvert fall kjent stoff som holder mygg unna. Vet ikke hvor mye vask klærne tåler før stoffet er vasket ut. Merker jeg er litt skeptisk men kanskje det ikke er lett vannløselig eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo interessant da, absolutt :-). Men viste dere atte GORE-tex-klær

klarer ikke myggen og stikke igjennom? Goretex er jo ikke fullstendig

vanntett som dem skryter av, men att den er myggavvisende er mer interessant :-)

Man kan jo tre en plastpose over hodet også så er man rimelig sikker på ikke å få stikk der. Man er samtidig rimelig sikker på at man ikke får stort annet heller - bare en tanke...

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en tre uker lang fisketur i sommer, og hadde diverse av slikt tøy med meg. La meg avsløre med en gang - disse klærne gjorde ingenting gammeldags myggmiddel ikke kunne ha løst. I sørnorge er mygg sjelden et så stort problem at det er umulig å spraye seg bort fra det. Det som imidlertid kan være et problem er knott, noe disse klærne ikke var i nærheten av å løse. Er du i tillegg bare litt forfengelig, så kan jeg røpe at jeg vanskelig kan forstå at disse plaggene kan appellere til andre enn uteliggere.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en tre uker lang fisketur i sommer, og hadde diverse av slikt tøy med meg. La meg avsløre med en gang - disse klærne gjorde ingenting gammeldags myggmiddel ikke kunne ha løst. I sørnorge er mygg sjelden et så stort problem at det er umulig å spraye seg bort fra det. Det som imidlertid kan være et problem er knott, noe disse klærne ikke var i nærheten av å løse. Er du i tillegg bare litt forfengelig, så kan jeg røpe at jeg vanskelig kan forstå at disse plaggene kan appellere til andre enn uteliggere.

Jeg visste det, men ville ikke si det :-) GORE-TEX, ingen over.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har Expffcio skjorte i 2 år nu. Virker bra den. Slipper å bli svart på ryggen av mygg på vidda. Ingen hudirritasjon.

Knotten vet jeg ikke om den virker mot. Den er uansett i ansikter og jeg går ikke med den over hovedet.

Skjorten er også fin når det er varmt. Tørker raskt også.

Og stygg er den jo heller ikke sammenlignet med de nye Simms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjeldent hatt seriøse myggproblemer i Sør-Norge, selv om jeg er en sann myggmagnet. Finnmarksvidda, derimot, er en helt annen sak! Med 20-30 varmegrader og vindstille som det var nesten hele juli i år (altså varmen), blir det fort ubehagelig for de fleste. Særlig om man skal bevege seg litt. Da kunne disse plaggene kanskje hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt sånne klær av div merker og bemerket vel ovenfor kompis i Finnmark under varmebølge i sommer at det satt ca 50 mygg på ryggen hans på den flotte ExOffcio skjorta hans .

men klærne virker likevel , de er myggsikre for stikk, og puster jo sykt mye bedre enn ei goretex jakke.

Dovrefjell har også noen strøkne lette bukser som er digg i varmen og som puster meget bra. De selger vel også permetrin på flaske

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dovrefjells insectshield skjorte (www.magasinet.no) til 349,-, funket utmerket i Femundsmarka i sommer. Ut av DNT-hytta i skjorta, folk stod rundt oss fullt påkledd med mygghatter og det hele. Fantastisk plagg! Vil helst smøre meg så lite som overhodet mulig med myggmidler, slipper unna krefta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Magasinet, som følger med siste Jakt&Fiske, selger de 0,5% Permethrin på sprayflaske, samt plagg som er Permethrin-behandla. Dette er sikkert gammelt nytt for mange, men for enkelte litt trege som meg, som nettopp har oppdaga dette "vidunderstoffet", er det godt nytt. Permethrin er effektivt mot mange insekter. Mygg er ubehagelig, mens flått kan være direkte farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...