Gå til innhold

Evotec 85 #3 vs Presentation #3


Espen A

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg har ikke peiling på tapering på snører. Har et presentation #3 men vurderer å kjøpe et evotec #3 til min loop s1 som jeg sliter kaste med. Noen som har peiling på tapering som kan forklare meg litt? Og er det stor forskjell på de to nevnte snørene? Ser at evotec-lina har litt lengre kmump og er litt tyngre. Vil jeg merke (vesentlig) forskjell på disse to?

Enlighten me please. Gjerne tapering i grove trekk..

På forhånd takk!

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"som du sliter å kaste med"? Har kun prøvd stanga i #5, og det var ikke akkurat noen følelses-reise i fluekaste-verdenen... Stivt - tungt - ufølsomt er det første som slår meg - men ok greit til vannkast. Jeg støter sikkert flere her nå, unnskyld, men det er definitivt ikke fiskeredskap jeg ville valgt meg ut til aure... 

 

Ville i hvert fall prøvd litt grei overlining hadde jeg vært deg. Altså fire på tre. Mine two cents, som så populært sies  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"som du sliter å kaste med"? Har kun prøvd stanga i #5, og det var ikke akkurat noen følelses-reise i fluekaste-verdenen... Stivt - tungt - ufølsomt er det første som slår meg - men ok greit til vannkast. Jeg støter sikkert flere her nå, unnskyld, men det er definitivt ikke fiskeredskap jeg ville valgt meg ut til aure... 

 

Ville i hvert fall prøvd litt grei overlining hadde jeg vært deg. Altså fire på tre. Mine two cents, som så populært sies  ;D

Hei.

Har prøvd Experience #4 og det funket heller ikke særlig bra for meg. Mulig jeg rett og slett er uhyggelig dårlig til å kaste. Men har da vitterlig fått ut endel line med de gamle stengene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overhode føles det ikke allright i det hele tatt... Hvis du fortsatt beholder stanga, ville jeg anbefalt(trur jeg)kort/mellom-klumpsnører i #4 og holdt meg til vannkasting - med ei litt overdimensjonert snelle i bånn, har du en slåsshanske ved vannkast, som "Andreas L" sa for ei tid tilbake i en annen tråd  ;)

 

edit: Prøvd SA SBT #4 på stanga eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav, syntes du en Loop Cross S1 i klasse fem var stiv og ufølsom ? Hva fisker du i såfall med til vanlig. Har en selv i klasse fire, og jeg liker normalt raske stenger, og har liksom et helt diametralt motsatt inntrykk av stanga enn det du åpenbart har. Ikke noe fornærmet forøvrig, for vi er alle forskjellige, men må innrømme at jeg er litt overrasket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer Jan, og eller ikke for å være frekk... Til vanlig bruker jeg av femmerstenger i hovedsak Superfinetouch 9', B3LS 9' #5 og innimellom en femdelt 8'5" Scott G(Kremen av G ;D ) eller en gammal, sliten todelt Paradigm 9'

 

Beklager, Jan, men jeg fant ingen følelse eller SJEL i stanga. MEN, nå skal det sies at det er stor forskjell hos alle stangeserier, og jeg kan ta sjukt feil ang firern din, eller treern til EAMD da... :) Beklager isåfall på forhånd for det 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overhode føles det ikke allright i det hele tatt... Hvis du fortsatt beholder stanga, ville jeg anbefalt(trur jeg)kort/mellom-klumpsnører i #4 og holdt meg til vannkasting - med ei litt overdimensjonert snelle i bånn, har du en slåsshanske ved vannkast, som "Andreas L" sa for ei tid tilbake i en annen tråd ;)

edit: Prøvd SA SBT #4 på stanga eller?

Hehe, skal jeg basere meg på vannkast så sliter jeg!!

Har ikke prøvd SA SBT da jeg bare har prøvd de snørene jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei EAMD.

Kjenner litt til problemstillingen din, og det er ikke enkelt og komme med et direkte forslag, som løser problemene dine.

Jeg tror beste tipset, er og kontakte den nærmeste forhandleren, og gjøre en avtale, om og få prøve snører, på din stang.

Er dette mulig, vil du være langt på vei.

Om ikke, så bør du oppsøke andre fluefiskere i nærmiljøet, og se om du får testet liner på den måten.

Om dette også, er utfordrende, så blir det, "the hard way" Prøve og feile.

Om jeg forstod deg riktig, så kaster du for det meste, overhånds?

Da, har du benyttet et helt greit snøre, i Presentation. I og med at du ikke er fornøyd, så har du sikkert en formening om hva som er feil i forhold til hva du vil ha/ønsker deg. Kan du prøve og forklare dette litt nærmere, så skal jeg gjøre så godt jeg kan med de erfaringene jeg har, og bidra med tips/forslag til løsninger.

 

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Jeg synes Evotec 85 og Presentation-snørene blir litt unødvendig brutale, så jeg ville ha kjørt på ei Evotec 100-line på den stanga. Min smak/mening da. 

 

Stanga di er i hvert fall ikke stiv, tung og ufølsom  ;D

 

Når det er sagt, så prøvde jeg et par stenger så vidt i helga. Winston B3x og den nye Eikre Aroni. Eikre Aroni var helt grei og ikke noe mer, men B3x'n var supermorsom å kaste med. Fikk ikke prøvd de på vannkast, men ved neste korsvei skal jeg teste den B3x'n for det var nice  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei EAMD.

Kjenner litt til problemstillingen din, og det er ikke enkelt og komme med et direkte forslag, som løser problemene dine.

Jeg tror beste tipset, er og kontakte den nærmeste forhandleren, og gjøre en avtale, om og få prøve snører, på din stang.

Er dette mulig, vil du være langt på vei.

Om ikke, så bør du oppsøke andre fluefiskere i nærmiljøet, og se om du får testet liner på den måten.

Om dette også, er utfordrende, så blir det, "the hard way" Prøve og feile.

Om jeg forstod deg riktig, så kaster du for det meste, overhånds?

Da, har du benyttet et helt greit snøre, i Presentation. I og med at du ikke er fornøyd, så har du sikkert en formening om hva som er feil i forhold til hva du vil ha/ønsker deg. Kan du prøve og forklare dette litt nærmere, så skal jeg gjøre så godt jeg kan med de erfaringene jeg har, og bidra med tips/forslag til løsninger.

Ronny.

Hei Ronny.

Har vært ute en tur nå, og det går faktisk litt bedre. Brukte presentation idag, men jeg får det liksom ikke heeelt til å stemme. Som tidligere nevnt så er jeg ingen super-kaster, og problemet er at jeg plutselig mister kontakt med snøret i bakkastet, og da blir jo påfølgende framkast helt katastrofe og energien blir borte. Er nok sikkert noe med teknikken, men hadde ikke dette problemet med de gamle stengene, ihvertfall ikke i så stor grad som nå. I tilleg føler jeg at stanga noen ganger "gir seg" i framkastet. Med det mener jeg at tuppen på stanga kjennes ut som spagetti i framkastet. Mulig at det er med 4'er snøret dette gjør seg mest gjeldende, at Experience i #4 rett og slett blir for tungt...??? Blir litt knotete forklart dette, men siden jeg ikke har så stor erfaring med forskjellige snører/stenger sliter jeg litt med å forklare. Jeg vet bare at det ikke funker optimalt! Jeg må konse noe jæ... for å kaste 12 meter med nogen lunde presentasjon.

Uansett, ble da et par fisk i dag likevel, en på 1 og en på 1,4 så fiskemessig ble det vel ikke fullgæli..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert, så kan det høres ut som om dette kan ha litt med teknikk å gjøre, kanskje mer enn utstyret. Om jeg skulle prøve meg på en smule diagnose, så kan årsaken til at du mister kontakten med snøret når du skal fremover igjen, være at du drifter frem med hånden, før du har startet på fremkastet. Om du forstår hva jeg mener. Har du noen i nærheten som har kastet litt, og kan se på teknikken din, så kan det sikkert hjelpe. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Jeg synes Evotec 85 og Presentation-snørene blir litt unødvendig brutale, så jeg ville ha kjørt på ei Evotec 100-line på den stanga. Min smak/mening da. 

 

Stanga di er i hvert fall ikke stiv, tung og ufølsom  ;D

Ja, går med dette snøret i tankene. Må ihvertfall få prøvd det.

Men tapering. Noen som kan forklare litt om forskjeller? Kort mot lang baktapering feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert, så kan det høres ut som om dette kan ha litt med teknikk å gjøre, kanskje mer enn utstyret. Om jeg skulle prøve meg på en smule diagnose, så kan årsaken til at du mister kontakten med snøret når du skal fremover igjen, være at du drifter frem med hånden, før du har startet på fremkastet. Om du forstår hva jeg mener. Har du noen i nærheten som har kastet litt, og kan se på teknikken din, så kan det sikkert hjelpe. Lykke til !

Ja er nok sikkert teknikke som gjør det, men er bare rart at jeg i sommer har kastet helt ok, i mine egne øyne ihvertfall, og det har ikke irritert meg i den grad det gjør nå. Har jo blitt trøbbel før i sommer også, ved lange (...) kast, men nå sliter jeg jo selv om jeg ikke skal kaste så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Evotec 85, og tildels Evotec 100, har ganske bratt baktapering. 

Evotec 100 tåler allikevel noe overheng, men er det lange stabile overhodekast du sikter deg inn på, i all hovedsak, så er Evotec 140  superstabil - på nettopp lange overhodekast. 

 

Jeg som liker å variere mellom vannkast og overhodekast synes Evotec 100 lina er toppers. 

 

Angående stanga (om det er Cross 386 du har), så er det nok uvant at materialet er så spenstig, for tuppen retter jeg sykt kjapt ut. Og om du ikke er vant til det, så kan det sikkert by på tilpasninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På snører med forholdsvis korte klumper, så vil du nok miste " følelsen" med lange overheng. Selv liker jeg korte klumper og har funnet ut at maks 3-4 meter overheng er maks av hva som er behagelig å kaste overhåndskast med. Det går med lengre overheng, men da er timing veldig kilent. Jeg legger allikevel ut 25+ meter på en god dag. Jeg bruker Loop Opti Stream og det snøret er vel ganske likt Evotec 85. Nå har jeg ikke prøvd den stanga du har, men jeg har brukt dette snøret på mange stenger, og det er bare litt rytmisk forskjell fra stang til stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Evotec 85, og tildels Evotec 100, har ganske bratt baktapering.

Evotec 100 tåler allikevel noe overheng, men er det lange stabile overhodekast du sikter deg inn på, i all hovedsak, så er Evotec 140 superstabil - på nettopp lange overhodekast.

Jeg som liker å variere mellom vannkast og overhodekast synes Evotec 100 lina er toppers.

Angående stanga (om det er Cross 386 du har), så er det nok uvant at materialet er så spenstig, for tuppen retter jeg sykt kjapt ut. Og om du ikke er vant til det, så kan det sikkert by på tilpasninger.

Er cross 386 ja. Tror nok evotec 140 blir litt i drøyeste laget for meg, og jeg prøver meg jo litt på vannkast også uten at jeg får det til spesielt bra. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, men kroppen gjør ikke alltid det hodet vil dessverre. Tror derfor at evotec 100 passer bedre. Men hva menes med overheng? Faan for et flaut spørsmål..

Når du sier at tuppen retter seg ut sykt kjapt så fikk jeg faktisk en ide om hva gjør feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overheng = den delen av snøret regnet fra klumpen til stangtuppen . Litt klønete forklart.  Altså hvor mye snøre i tillegg til klumpen som er utenfor toppringen på stanga. Disse snørene som det har vært snakk om har forholdsvis kort klump og også kort overgang fra klump til skytedelen av snøret. Det er litt plundrete å kaste jo mere av skytlina som er i lufta, det vil liksom ikke "bære" noe særlig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med spørsmål, og jeg forsøker å svare så godt jeg kan. 

Et snøre med lang baktapering, kontra kort, merkes 1) nettopp på evnen til å takle overheng (lang baktapering takler i all hovedsak flere meter overheng). 2) Kort baktapering - men uten at skytelina blir for tynn - er mer ideelt for vinkling/"skytefølelse" på vannkast. FOR tynn skyteline (a la klumper etc) takler dårlig mending og slik, og der i gjennom, for min del i hvert fall, ganske ubrukelig. Mende eller reache vil man jo nesten alltid legge inn i et nøye planlagt kast, om det er for å kroke bedre (flue først på stor ørret som ikke skal løfte fortommen før den tar) eller for å drifte flua bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med spørsmål, og jeg forsøker å svare så godt jeg kan. 

Et snøre med lang baktapering, kontra kort, merkes 1) nettopp på evnen til å takle overheng (lang baktapering takler i all hovedsak flere meter overheng). 2) Kort baktapering - men uten at skytelina blir for tynn - er mer ideelt for vinkling/"skytefølelse" på vannkast. FOR tynn skyteline (a la klumper etc) takler dårlig mending og slik, og der i gjennom, for min del i hvert fall, ganske ubrukelig. Mende eller reache vil man jo nesten alltid legge inn i et nøye planlagt kast, om det er for å kroke bedre (flue først på stor ørret som ikke skal løfte fortommen før den tar) eller for å drifte flua bedre.

Ok, da har jeg lært litt i dag også. Takk for at dere gidder å svare!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny.

Har vært ute en tur nå, og det går faktisk litt bedre. Brukte presentation idag, men jeg får det liksom ikke heeelt til å stemme. Som tidligere nevnt så er jeg ingen super-kaster, og problemet er at jeg plutselig mister kontakt med snøret i bakkastet, og da blir jo påfølgende framkast helt katastrofe og energien blir borte. Er nok sikkert noe med teknikken, men hadde ikke dette problemet med de gamle stengene, ihvertfall ikke i så stor grad som nå. I tilleg føler jeg at stanga noen ganger "gir seg" i framkastet. Med det mener jeg at tuppen på stanga kjennes ut som spagetti i framkastet. Mulig at det er med 4'er snøret dette gjør seg mest gjeldende, at Experience i #4 rett og slett blir for tungt... ??? Blir litt knotete forklart dette, men siden jeg ikke har så stor erfaring med forskjellige snører/stenger sliter jeg litt med å forklare. Jeg vet bare at det ikke funker optimalt! Jeg må konse noe jæ... for å kaste 12 meter med nogen lunde presentasjon.

Uansett, ble da et par fisk i dag likevel, en på 1 og en på 1,4 så fiskemessig ble det vel ikke fullgæli..

Hei igjen EAMD.

Dersom du har benyttet en Experience i #4, er dette garantert for tungt og kan være en årsak til at du opplever det du gjør. Som Andre sier, tror jeg en litt mer std. WF line, med en klumplengde rundt 10 meter ville gitt bedre match. Dersom du går for en Loop 100, tror jeg du får en god line. Alternativt, for og få testet mest mulig for en grei penge, kan det være en tanke, og kjøpe SA Air Cel. Med prisen på disse, kan du kjøpe en #3 og en #4 line, for samme pris som en kostbar annen line. Linene fungerer godt til overhåndskast, og da vil du kunne tilnærme deg en erfaring, med forskjellen mellom en klasse i vekt, for lettere og kunne velge senere.

 

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...