Gå til innhold

Favorittflue til blindfiske...


Jørgen Korstad

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en lys variant av Gray LaFontaines DoubleWing. Blir bare mer og mer imponert over denne flua. I vann med litt fart er den en skikkelig killer.

 

På stille vann er vel vårflue-imitasjon en slags favoritt. Eller vent nå litt, dersom det er i et skogsvann så er maur langs land tingen. Eller kanskje en vannymfe-larve langs sivkanten. Nei, må se vannet først, setter på den flua jeg har tro på :-D

 

Men i elv er det DoubleWing. Fisken under ble tatt på en kremfarget DoubleWing i sommer. Vekt 2.1 kilo. Det var en liten blank lomme på 1x1meter i et raskt parti av elva, og her tk fisken. Den heiv seg på strømmen, så det ble løpetur på meg.....

 

Ok, på denne var strengt tatt ikke blindfiske. Jeg så fisken vake tre ganger før jeg kastet på den. Hehe.....

post-599-13949846203938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Ole!

Det var da en nydelig ørret! Fikk du den i ei lita elv? Når det gjelder blindfiske, brukte jeg før i tiden Montana-nymfer jeg også. Jeg og en kompis fikk 32 ørret med en snittvekt på 500 gram, den største på nesten en kilo på Montana i Mosjøen i Østmarka. Dette er vel 12-13 år siden. Alle fiskene var stappfulle av måler-larver, som ble blåst på vannet hele dagen. Hard nordavind og forholdsvis store bølger. Gjett om ørreten blåste i nordavind med slik tilgang på mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skjelden at jeg blindfisker i elv (heldigvis). Når jeg gjør det så blir det med streamer :roll: Da bruker jeg en Mr. Grizzly Marabou m/eller uten hjortehårshode.

 

I stille vann avhenger det litt av årstiden. En litt stor maur fisker knallbra etter at skogsmaruen og stokkmauren har svermet. Den kan ta fisk fra midten av mai og ut juni. Hvis det blåser litt så setter jeg gjerne på en daddy. En black & peacock cdc spider er en av favoritt nymfene. Gjerne små krok 16-18 fisket rolig langs vegetasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg blindfisker bruker jeg: Maur' date=' Daddy, Palmermygg, Streaking caddis, Rackelhanen og en sjelden gang mus og streamer. I rask elv bruker jeg Pheasant Tail nymfe.[/quote']

 

høres ut som du driver mye med blindfiske når man ser på antall fluer du nevner laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Hehe :D Neida .. Er bare de jeg har tro på, som kan lokke fisken opp.

 

Skal innrømme at Streaking caddis blir brukt en del på seinsommeren, men da veit jeg at det er vårflue tid og har tro på at fisken tar S.C som en vårflue ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av den Gary Lafontaine flua? Den hørtes spennende ut!

 

Fant et bilde

 

Mønstret til den som er avbilet er slik:

 

# HOOK-TMC 100, sizes 8-18.

# THREAD-Pale yellow, 6/0.

# TAIL-Yellow Sparkle Yarn, combed out.

# TIP-White floss.

# REAR WING-Pale yellow elk hair.

# BODY-Yellow Sparkle Yarn with palmered golden badger, clipped flat top and bottom.

# FRONT WING-White kip or calf tail.

# HACKLE-Grizzly.

 

Jeg tror det fins 12-13 forskjellig fargevarianter av flua.

Jeg bruker stort sett tre ulike varianter. Hvit/krem, orange og grønn.

 

Første gang jeg kom bort i denne flua, var når jeg fikk bestilling på 100stk fra en som skulle til NewZealand. Flua er ikke helt lett å få rette proposjoner på med det samme, så de første fluene havnet i min egen boks. Måtte binde noen eksemplar før jeg fikk taket på dem. Fluene lå urørt i en boks i et par år, men jeg hentet fram en kremfarge variant en gang jeg var å fisket i et skogsvann på seinsommeren. Dette var på kvelden, og ørreten vaket sporadisk. Den plukket "møll" som lå på vannet. Det eneste jeg hadde med meg som lignet på møll var doublewing-fluene. Det ble en umiddelbar suksess. Etter dette så kom flua oftere og oftere fram.

 

Den høye profilen og den lyse fargen til flua gjør at den er lett å se i raskt vann. Da jeg tok ørreten på bildet i tråden lengre opp, så sto denne å plukket bibio. Men i det raske vannet så greide jeg ikke å holde øye med flua, derfor en hvit doublewing. Men blindfiske var det vel ikke :-D

post-599-13949846204576_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Henning' date='

kremt kremt............ka er blindfiske?

[/quote']

 

Da tar man et skaut eller liknende og binder for øynene, for så å fiske... Meget effektivt!!! ;)

 

jk

 

 

He he ...........måtte berre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma hva man bruker bare det ikke er ei Veraflue. Da ser de andre hvor fisken står. ;)

 

Hehe.. Vera er vel en av de fluene som har den beste "jeg-ser-levende-ut-så-spis-meg"-faktoren, ja..

Og det irriterer meg stadig at jeg begynner å få sansen for denne flua.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Her ringte det en liten bjelle. så jeg fant fram min ubrukte serie med Mustad Signature ørretfluer der selveste VERA ligger besjeden og stille på venstre siden, mellom Gul Enke og Paulsenpuppen!

Kanskje hun bør få an sjanse til sommeren.....

Kanskje man til og med burde prøve seg en tur til Hemsila som jeg av en eller annen grunn har valgt å holde meg langt unna..hittil. Men så har jeg mine små elvestubber rundt omkring fra før - og sommeren er så forbannet kort, og da vil jeg aller helst være langt mot nord.

Fin nettside forresten - skal ta meg god tid med den etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ellers er min favoritt her en cdc-sak jeg kanskje har et eller annet sted fra, men det har nå blitt på min måte etterhvert. Tror akkurat de litt uryddige fjærstrålene fra cdc må få fisken til å tenke mat - har opplevd mer enn en gang at ørret opp i kiloen kommer som ei kule fra dypet og hogger så det smeller, selv om det knapt er et vak å se. Flua er av klekkertypen, med grå dubbing og bundet på caddiskrok, gjerne i str. 12. Poenget er å få den til å henge -og la den henge der, lenge.

 

Selvsagt på steder der man kan "lese" seg til at fisken enten har standplasser eller vandringsruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...