Gå til innhold
  • 0

Valg av fluestang


Joachim Sæthre

Spørsmål

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei. Å gå i gang med fluefiske er en veldig god ide!

Har du tenkt noe på hvor mye du har tenkt å investere i utstyr?

Trenger ikke koste så mye, er f.eks mange brukbare sett å få kjøpt, men det kan være lurt å kjøpe et annet snøre, da det kan være så som så det som følger med i settene.

En ting som absolutt er å anbefale er et kastekurs. Det er en god investering for å komme godt i gang som sparer deg for mye frustrasjon, om du ikke har kompiser som kan hjelpe deg i gang.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er masse veldig greie stenger i det prisleiet der.

Ser f.eks at de på skittfiske.no selger loop evotec til to tusen. Det er gode stenger.

Vet ikke hvor du bor, men har du en lokal butikk med godt utvalg fluefiskeutstyr så er det bra å støtte den med litt handling synes jeg. Der får du forhåpentligvis god hjelp og veiledning også.

For min egen del skulle jeg veldig gjerne hatt en stang som evotec når jeg var nybegynner.

For min del hadde klasse 6 eller 7 i ca 9 for i mid flex vært en ypperlig stang å begynne med, og som vil passe veldig godt til sjøørret i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du snakker med gutta på Skitt fiske, så kan de helt sikkert sette sammen et sett til deg, som du kan starte å lære med, og som harmonerer greit. Evt. kan du snakke med de som holder kurset du skal på, og kanskje låne/forsøke litt forskjellige stenger om det er mulig, og kjenne på litt forskjellene. Det er imidlertid ikke kjernefysikk, så kjør igang. Det settet jeg startet med er ikke det jeg bruker i dag, men det var allikevel helt greit å lære med. Personlige preferanser krever i mitt hode litt erfaring, så det er greit å lære seg med et standard sett :-)

 

Lykke til, og velkommen til Larvikmarkas Fluefiskeforenings møter i vinter, om du bor i nærheten av Larvik. Du finner oss på Facebook, og der kommer også terminlisten. Du trenger heller ikke være medlem for å komme.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skulle jeg valt én stang til både sjøfiske etter sjøørret og elvefiske etter laks og sjøørret, hadde jeg gått for en firedelt rask stang i klasse sju på 9'6 fot. 

 

Grunnen til at jeg velger en halv fot lengre stang enn standarden på 9 fot, er at man ved elvefiske vil måtte mende og da er den ekstra lengden god å ha. 

 

Ettersom du skal fiske i saltvann og (forhåpentligvis tung) laks, bør du legge litt penger i snella. 

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...