Gå til innhold

Vannkast for kystfiskeren


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, har aldri hatt noe behov for å kaste særlig mer enn over hodet.

Nå har jeg funnet meg noen veldig bra strekker langs kysten, med mye fin sjøørret. Men det er trangt, og ikke noen sjanse for baksleng. Hvilke kast er mest relevante, og gjerne enkle å lære seg til kystfiske. Skal gjerne komme en del meter ut også, for å komme godt utover marbakken.

På forhånd takk for svar.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har aldri hatt noe behov for å kaste særlig mer enn over hodet.

Nå har jeg funnet meg noen veldig bra strekker langs kysten, med mye fin sjøørret. Men det er trangt, og ikke noen sjanse for baksleng. Hvilke kast er mest relevante, og gjerne enkle å lære seg til kystfiske. Skal gjerne komme en del meter ut også, for å komme godt utover marbakken.

På forhånd takk for svar.

Mvh Truls

 

 

Truls - det er ikke kysten, men det nærmeste vi kommer her på innlandet: Mjøsa  ;D  

Og noe vanlige vannkast vil vel gjøre susen på kysten også? Ikke noe hokus-pokus. https://vimeo.com/11213147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre.

Når det gjelder det vannkastet du gjør direkte. Det kan jeg bare drømme om å få til.

Hvor mange meter line har du utenfor stangtippen da?

Greia er at i alle fall jeg, sjøfluefisker som jeg er, fisker som regel flua helt inn til land. Dvs, jeg trekker nesten inn hele lina til bare fortom er ute. I noen tilfeller kanskje bare 1-2 meter line utenfor stangtipp + fortom.

Da blir det trøbbel vel? :) Hvordan løse dette? Blir mye peiving med lina i vannet?

 

Jiggy

Endret av Jiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått klipp! Bare lyser av kasteglede. Veldig god inspirasjon.

Det ga meg lyst til å gå ut å prøve. Har litt å strekke meg etter der ja ;-)

Må bare skryte av kasteteknikken i klippet!

Hva og hvordan er det fornuftig å gå løs på å trene disse kastene?

Hva bør man tenke på i starten?

Takk for masse gode svar hittil!

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått klipp! Bare lyser av kasteglede. Veldig god inspirasjon.

Det ga meg lyst til å gå ut å prøve. Har litt å strekke meg etter der ja ;-)

Må bare skryte av kasteteknikken i klippet!

Hva og hvordan er det fornuftig å gå løs på å trene disse kastene?

Hva bør man tenke på i starten?

Takk for masse gode svar hittil!

Mvh Truls

 

 

Henning har egentlig en god forklaring på det i dette klippet. Jeg blir litt introvert når jeg fisker/kaster. Men innlegget er greia, samt hammerslag og høy stopp, synes jeg da - i hvert fall for å få det til å skyte. Jeg vet ikke jeg, men vi driver nå på med greiene litt nå og da. Her er klippet som jeg personlig synes forklarer det ok: https://vimeo.com/83910195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Har sett raskt gjennom det, men her skal det ses gjennom grundig.

Ble litt overrasket over hvor høyt stoppen settes, spesielt i første klippet ditt.

Ser også veldig kraftfullt ut i det første klippet, men antar at det løser seg med øving på timing (?)

Veldig gøy å se, og spesielt den kastegleden du viser i de klippene. Rett og slett gøy å se.

Ser at det er mye nyttig. Skal ta med ipad'en ned til elva nedenfor oss og prøve meg frem, ser det er mye nyttig informasjon å hente fra klippene. Og mye som kan brukes til mitt fiske langs kysten.

Takk som deler!

Mvh Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke noen gode tips utover det jeg bruker selv. Favoritt-lina mi til vannkast er, for de som har prøvd den, forståelig nok Loop Evotec 100, men jeg bruker også i andre enden av skalaen SA Wet Tip Express 200 grains på Switch'n  ;D Joa, funker å vannkaste med den også  ;D Ei god interm. line som du løfter opp i inntrekket kan gå noe inni helv--- den  <<l

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...