Gå til innhold

Pop Up TELT - erfaring?


Elisabeth Sletten Berg

Anbefalte innlegg

selvfølgelig er det myggnetting !  jeg bruker dette teltet sommerstid pågrunn av luftemulighetan!  aaapplaus  
ingenting e deiligere enn å fronte teltet imot en kald sommerbris en kokedag i juli med 25+. viktigste på sommertelt e luftemulighetan. våkne opp i telt på sånne daga e verste som finnes uansett, men god luft gjør det litt bedre :) 
vanntetthet er også helt ok, finnes råere, men funker til bruk. uansett totalvurdering, og at det er megalett å slå opp gjør det til et bra valg ;) 
sluttåværsåkresenognyskjerrigdudernedefrasørenplassåkjøpdævaudetaurustelt  cccheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ØrjanK i at luftemuligheter er viktig for oss som bruker teltet til fluefiske (= ofte myggbefenkte steder i prime time sommerstid  ;D ) På reinsjakt på høyfjellet på høsten er jo dette absolutt ikke så viktig. 

 

Men Helsport har telt med meget god utlufting. Helsport Svalbard-teltet mitt har full gjennomstrømming med myggnett i begge ender + i ventiler. Helsport Fjellheimen x-tream 3 camp-teltet mitt har også fenomenal utlufting. Helsport Svea derimot, synes jeg mangler god nok utlufting, siden det ikke har myggnett i begge ender. Hilleberg Keron GT 3 har også svært god utlufting. Så der er det tre gode alternativer for folk  <<l

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

myggnetting heter det  ppcrazyeyes

 

 

 

:) Fra Bokmålsordboka: 

 
myggnett n1 finmasket nett til vern mot mygg

 

 

 

 

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'myggnetting' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

Vanlige feilkilder:

  • Trykkfeil: Sjekk skrivemåten!

 

Nynorskordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'myggnetting' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka.

Vanlege feilkjelder:

  • Trykkfeil: Sjekk skrivemåten!

 

 

 

 

Ok?  ;D

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er det myggnetting !  jeg bruker dette teltet sommerstid pågrunn av luftemulighetan!  aaapplaus  

ingenting e deiligere enn å fronte teltet imot en kald sommerbris en kokedag i juli med 25+.

 

 

Men snur du teltet ditt når vinden snur da eller ?? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ØrjanK i at luftemuligheter er viktig for oss som bruker teltet til fluefiske (= ofte myggbefenkte steder i prime time sommerstid  ;D ) På reinsjakt på høyfjellet på høsten er jo dette absolutt ikke så viktig. 

 

Men Helsport har telt med meget god utlufting. Helsport Svalbard-teltet mitt har full gjennomstrømming med myggnett i begge ender + i ventiler. Helsport Fjellheimen x-tream 3 camp-teltet mitt har også fenomenal utlufting. Helsport Svea derimot, synes jeg mangler god nok utlufting, siden det ikke har myggnett i begge ender. Hilleberg Keron GT 3 har også svært god utlufting. Så der er det tre gode alternativer for folk  <<l

 

 

Keron er genial med sine to åpninger ja , og har vært min favoritt i mange mange år nå.

 

Ellers har Helsport sin Extreme serie Lavvu to dører også , da snakker vi vintertelt da !!

Har brukt det endel i sommer og er meget fornøyd så langt , ikke ille vekt heller hvis du dropper innertelt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Keron-teltet er meget fint, Lars  <<l  Det har jeg bare ligget i på Kola-turene, men funker som pokker. Meget bra. 

 

Av Helsport-telt, så synes jeg at Helsport Fjellheimen X-TREAM Camp, er et bedre telt enn Helsport Svea Camp for oss fluefiskere, selv om de er i samme kategori X-TREAM-telt. Nettopp av den grunn at Svea har litt dårligere utlufting. Helsport Svalbard 6 camp-teltet mitt bruker jeg bare når jeg kan kjøre helt inntil (veier 6 kilo). Men det er rått. En eller to mann i det teltet, er "Like a Boss"   :) Har også en Helsport Lavvu Light jeg bruker en del. Forferdelig lett det da, og god komfort, men duken blafrer en del i dagesvis med Finnmarks-vind, så det er litt slitsomt å sove lenge/godt der. 

 

 

EDIT: 

Her er forresten Hilleberg-teltene: http://hilleberg.se/sv/products/tents

og Helsport-teltene: http://www.helsport.no/produkter/telt/x-trem

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Har også en Helsport Lavvu Light jeg bruker en del. Forferdelig lett det da, og god komfort, men duken blafrer en del i dagesvis med Finnmarks-vind, så det er litt slitsomt å sove lenge/godt der. 

 

Er det som er genialt med Finnmark Lavvoen , er sykt med barduner på den og duken leer seg ikke i det hele tatt, Hadde begge dørene oppe med 7-10 sek/m i sommer med myggnetting igjen og null stress.

Åpne /lukking av topphatt inne også , digg når man skal lage mat i litt vær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fra Bokmålsordboka: 

 
myggnett n1 finmasket nett til vern mot mygg

 

 

Ser med et dypt sukk at jeg må fysisk PEKE til tidligere innlegg. Dette er altså skrevet av meg :

"Dumt spm det ER myggnetting i åpning på teltet, sett sikkert fire monteringfilmer og ser ut til å vær ettlagsdør uten blodsugersperre?? Kanke stemme vel?"

Ergo er ordet myggnetting så definitivt en del av mitt vokabular, på lik linje med ufrekje, brøkjat og andre ord for å beskrive ØrjanKs harselering med en undrende, lærevillig og åpen frøken.

 

ØrjanK, tusen takk for hjelp til teltvalg, kan jeg ta det med og komme en tur til Alta, og få sitte med en kaffe, og kikke på når du stadig snur ditt telt? ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg også sier like gjerne myggnetting som myggnett, men i og med at ØrjanK påstod at det hete det ene, så måtte jeg bare sette han på sporet :D

Tar den AndreB! takk for inrettelsen. da har vi virkelig kommet oss videre i vårt vokabular innen teltfaglige ordtrykk. fra blodsugernett til at det faktiske ordet er myggnett ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den AndreB! takk for inrettelsen. da har vi virkelig kommet oss videre i vårt vokabular innen teltfaglige ordtrykk. fra blodsugernett til at det faktiske ordet er myggnett ! :)

 

:)  Var ikke egentlig noen irettesettelse/inrettelse, men i og med at du sa at jeg tok feil - noe jeg ikke gjorde - så tillot jeg meg å referere til bokmålsordboka bare  :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...