Randolken Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Ser noen sier en må fukte fluene og dra ut lufta av "fjærene" før en begynner å fiske med disse. Tenker på fiske i sjøen etter sjøørret. Gjelder dette alle fluer en skal bruke etter sjøørret eller kun rekeimitasjon og decivere? Og hva skal en egentlig gjøre?
0 André_Brµn Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Hei :-) Greia med dette, er at du blauter flua og presser ut luftboblene av materialet, for at streameren/flua skal svømme/gå riktig i vannet.
0 Jarle TL Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Å få ut lufta av fluer dreier seg egentlig bare om at de ikke skal flyte. En cdc-reke for eksempel vil flyte hvis du ikke fukter den og stryker inn litt vann før bruk. Marabou og noe syntetmatrialer kan ha samme egenskapene. Litt luftbobler i flua gjør antakelig ingenting, men den skal jo fiske under vannoverflaten (i de fleste tillfeller). André var kjapp der gitt :-) 1
0 Randolken Posted October 13, 2014 Author Report Posted October 13, 2014 Takk for raske svar. Syntes det var noe rart for ei kort uke siden da jeg fiske for første gang og fluene "fløt", de ble jo blaude etterhvert og sank noe men. hehe...
0 lhegdal Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Men dette er vel uansett bare på de første dragene, etter dette synker jo fluene (merk jeg fisker ikke med flyt)? Jeg har aldri gjort dette, er det noe jeg burde starte med ?
0 Jarle TL Posted October 13, 2014 Report Posted October 13, 2014 Enig lhegdal; bare de første dragene på de fleste fluer. Kanskje unntatt cdc-reker. Jeg gjør det alltid på disse. De fleste andre streamere trekker jo vann og synker ganske fort.
0 Guttemann Posted October 26, 2014 Report Posted October 26, 2014 I en mindre bukt etter SØ er de første kastene de viktigste spør du meg. En flue som bråker mye i overflaten vil kunne skremme den ene fisken som står i bukta. Alt skal stemme når man tar møydommen til en ufisket bukt! Da må flua være gjennomfuktet. (Det er kanskje det viktigste trikset i SØ-repertoiret.) Ha gjerne med en flaske vann som du slipper flua oppi mens den henger på fortommen. Hold hånda over tuten og rist. Alternativet er å finne en søleputt eller lignende på veien. Man vil jo for Guds skyld ikke gå nært sjøkanten før et par kast har vist om det står fisk der. 1
Question
Randolken
Ser noen sier en må fukte fluene og dra ut lufta av "fjærene" før en begynner å fiske med disse. Tenker på fiske i sjøen etter sjøørret.
Gjelder dette alle fluer en skal bruke etter sjøørret eller kun rekeimitasjon og decivere?
Og hva skal en egentlig gjøre?
6 answers to this question
Recommended Posts