Stian L Posted November 1, 2014 Report Share Posted November 1, 2014 Hvilken erfaringer har dere med gummibein? Ser utrolig kult ut i stikka og i vannet med masse liv,men fisken synes (for min del) tydeligvis ikke det er like magisk. Jeg har naturfargede,"fluoriserende", transparente gummiben og har brukt det til stor sett alt av fluer; streamere i alle former, reker, enkelte caddiser, nymfer, tubefluer, intrudere, lopper, woolly buggere -ja stor sett alt! Har forsøkt med overdrevet mye gummi og "less is more" -taktikk. Men fisken uteblir. Tror jeg har fått en SØ på loppe med gummiben og en SØ på woolly bugger. Hva med dere? Har du et "killer" mønster del gjerne, har nemlig et par meter med gummibein liggende i skuffen som jeg gjerne skulle brukt opp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinS Posted November 1, 2014 Report Share Posted November 1, 2014 Jeg synes Fyggi fungerer meget bra til sjøørret. Men den høres det vel ut som du allerede har prøvd så? :-) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
André_Brµn Posted November 1, 2014 Report Share Posted November 1, 2014 (edited) Hei Jeg vet ikke jeg altså, men det første som slo meg er at; kast de gummibeina du har kjøpt, og forsøk noen velprøvde. For det funker. Knallbra Har ikke peiling på hvorfor de du har ikke funker, men. Ørretten ser jo mer i det infrarøde spekteret enn vi klarer, så kanskje det ligger noe der. Hakke peiling. I dag fås jo gummibein i tynn størrelse som saddlehackle, og jeg bruker det i mange mønstre på ørretfluer og jeg skal love deg at det funker Det er jo ikke noe magisk annet en at det er utrolig livfult hvis man inkorporerer det riktig på ei flue. Var klar for en bibio denne her gitt Edited November 1, 2014 by AndréB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted November 1, 2014 Report Share Posted November 1, 2014 Flotte fluer og flotte bilder! Jeg har aldri fått skikkelig troen på gummiben, synes det beveger seg så unaturlig, Og så er hvert 'fiber' så lite naturtro og massivt. Ser for uekte ut når jeg binder med det. Synes jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian L Posted November 2, 2014 Author Report Share Posted November 2, 2014 Har faktisk ikke prøvd Fyggi, Martin. Den så frekk ut! Burde vel gi den et forsøk eller to. Takk for tips André; som nevnt har jeg gummibein i de fleste farger og tykkelser, men om du har tips om farger, tykkelse og evt produsent mottas det med takk! (Mottar også gjerne tips om mønster utover de bildene du postet også!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
André_Brµn Posted November 3, 2014 Report Share Posted November 3, 2014 Tja, jeg bruker Spirit River sin Micro Round Rubber mye. Ellers har du jo Generation X-Treme-dubbingen som er knalltøff. Enda tynnere gummifibre iblandet. Omtrent som dekkhår i tykkelse Et par fluer: Profile Ant - med vinger. Slik jeg binder øyenstikkernymfa mi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Edvardsen Posted November 7, 2014 Report Share Posted November 7, 2014 Jeg klarer ikke å finne slike bein som du har brukt i bibbioen din Andre, hvor er de å få kjøpt. Skjønner at de er noe du har brukt tusj på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Haug Posted November 8, 2014 Report Share Posted November 8, 2014 Tja, jeg bruker Spirit River sin Micro Round Rubber mye. Ellers har du jo Generation X-Treme-dubbingen som er knalltøff. Enda tynnere gummifibre iblandet. Omtrent som dekkhår i tykkelse Et par fluer: Profile Ant - med vinger. Slik jeg binder øyenstikkernymfa mi Du går for at "Mottlebouen og thoraxdubbinga di blir mørkere i kontakt med vann, siden du har gjort et ganske lyst fargevalg? Den var fin, forresten Link to comment Share on other sites More sharing options...
André_Brµn Posted November 8, 2014 Report Share Posted November 8, 2014 Jeg klarer ikke å finne slike bein som du har brukt i bibbioen din Andre, hvor er de å få kjøpt. Skjønner at de er noe du har brukt tusj på. Hei. Jeg tror de store fluefiskebutikka våre skal ha det. Er i hvert fall et materiale fra Spirit River. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André_Brµn Posted November 8, 2014 Report Share Posted November 8, 2014 Du går for at "Mottlebouen og thoraxdubbinga di blir mørkere i kontakt med vann, siden du har gjort et ganske lyst fargevalg? Den var fin, forresten Hei. Er bare en litt tilfeldig lys variant for litt lysere mudder/sandbunn. Ikke noe mer tanke bak det enn det Link to comment Share on other sites More sharing options...
André_Brµn Posted November 10, 2014 Report Share Posted November 10, 2014 (edited) Et par andre litt mer utradisjonelle måter å bruke gummibein på Bare om det kan være til inspirasjon i fluebindinga altså. Aura Larva (André B ) Edited November 10, 2014 by AndréB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts