Gå til innhold

Sage VXP 9' 5wt


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Har VXP i #4 og #6 Tom Aage, og jeg syntes de er veldig behagelige å kaste/fiske med.

Nå er det en stund siden jeg kastet med Sage XP, men mener da å huske at den var en anelse stivere enn disse.

VXP kjennes noe tyngere ut i hånda enn toppserie-stengene deres i dag, men ellers vil jeg si det er knallgode stenger til prisen, ikke minst nå som de har gått på billigsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VXP i #4 og #6 Tom Aage, og jeg syntes de er veldig behagelige å kaste/fiske med.

Nå er det en stund siden jeg kastet med Sage XP, men mener da å huske at den var en anelse stivere enn disse.

VXP kjennes noe tyngere ut i hånda enn toppserie-stengene deres i dag, men ellers vil jeg si det er knallgode stenger til prisen, ikke minst nå som de har gått på billigsalg.

Flotters! Jeg har ikke kjent på noen av toppstengene til Sage, men fisker med to lette stenger i # 6 (Helios og X1 packlite). Vekt er en merkelig ting, disse to stengene er forholdvis like i vekt, men jeg synes LTS'en føles mye lettere i hånda enn Orvisen hhhandjob . Har uansett troa på Sage- stanga, eneste femmeren jeg har hatt før er en Shimano biocraft xt. Håper det er ett skritt opp fra den .. Har du erfaringer med ulike liner til stanga? Har et gammelt men strøkent helgrønt Highwater i #4 som også må prøves...

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vxp i #5 noen år og føler som Grunde nevner at den spiser det meste av snører. Bruker denne som "vindstang" på fjellet, og i fjorden på rolige forhold.

Favoritt lina pr. nå er SA gpx i #5 på fjellet, og overliner gjerne til #6 i fjorden.

Har ikke testet så mye nytt av topp stenger siste 5-10 åra, kun "vippet" litt på en zxl og one. 

Dette er rett og slett en av #5 stengene jeg liker best å fiske med. Hadde vært artig å testet den i #4, er redd den hadde gitt selve godstanga sp 409-2 konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk aksjonen i vxp minner mer om Sage SP enn Sage XP.

Selv har jeg inntrykk av at stanga takler det som måtte være av snører, men siden min favoritt er Loop Evotec 100 så er det det snøret jeg har brukt på min 4'er.

6'eren er flunka ny, så den har jeg bare såvidt plenkastet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal du se -Lars-, gjerne derfor jeg falt slik for VXP - at den aksjonsmessig ligner SP. Har som sagt VXP kun i #5 så får ikke sammenlignet den med SP 409-2. Får spenne den opp side ved side med SP 509-2 og sammenligne en dag, sånn for moro skyld.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som det pleier å bli her inne Grunde.

Synsing.

Hva er grunnen til at den har fått navnet VXP?

 

Tom.

r

Ja, frekkheten kjenner ingen grenser her på ffs !

Her tillater folk seg å mene noe om ei fluestang, uten å ha målt noe som helst som kan tallfestes.

Kjenner jeg blir amper selv . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :-)

Men hva du vil du Lars. Men når meningene spriker så kan det bli vanskelig for en stakkar...

Sant nok, men slik har det alltid vært, og vil alltid være, når det kommer til fluestenger.

Vi opplever åpenbart stangaksjoner litt forskjellig . . . Enten det eller så er det fordi det er så vanskelig å beskrive det man føler når man tester ei fluestang ;-)

Det eneste negative jeg har å si om VXP er forøvrig at den kommer i et tafatt cordurarør, med "snellebag" !

Greit nok at det kan være praktisk, men det ser billig ut, og denne stanga fortjener alutube ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men slik har det alltid vært, og vil alltid være, når det kommer til fluestenger.

Vi opplever åpenbart stangaksjoner litt forskjellig . . . Enten det eller så er det fordi det er så vanskelig å beskrive det man føler når man tester ei fluestang ;-)

Det eneste negative jeg har å si om VXP er forøvrig at den kommer i et tafatt cordurarør, med "snellebag" !

Greit nok at det kan være praktisk, men det ser billig ut, og denne stanga fortjener alutube ;-)

Det løses i såfall med å bruke Helios- tuben. Men jeg er såpass lat av meg at jeg ser på det som en fordel å slippe å ta av snella. Selv om jeg må innrømme at stangrøret har et billig ferdigsettlook over seg. Må gjømme det godt når jeg skal ut å fiske så ikke storørreten får øye på det mmmoose Den lar seg vel ikke lure av en fisker med en slik low-end tube..

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXP ligger et sted imellom SLT og XP. Både i stivhet og aksjon. Så noe mykere og dypere enn XP. Jeg målte den da den kom ut, men de notatene ligger på en gammel laptop et sted. Meget god stang. Enda bedre er den nye ACCEL. Hvis du fortsatt mimrer om gamle, seige SP så bør du prøve ACCEL. Det er MIN hovedstang om dagen. I tillegg er den like godt rigget som ONE og METHOD mht korkkvalitet og komponenter.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXP ligger et sted imellom SLT og XP. Både i stivhet og aksjon. Så noe mykere og dypere enn XP. Jeg målte den da den kom ut, men de notatene ligger på en gammel laptop et sted. Meget god stang. Enda bedre er den nye ACCEL. Hvis du fortsatt mimrer om gamle, seige SP så bør du prøve ACCEL. Det er MIN hovedstang om dagen. I tillegg er den like godt rigget som ONE og METHOD mht korkkvalitet og komponenter.

Har ingen erfaring med Sage, hverken gamle eller nye. Jeg er ute etter ei stang som kan takle vind/streamer/nymfe, har en fluvius i klasse 4 til mygg og godvær, samt to seksere. Er ute etter å fylle gapet, og jeg liker ikke stenger som er for toppet til innlandsfiske.

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXP ligger et sted imellom SLT og XP. Både i stivhet og aksjon. Så noe mykere og dypere enn XP. Jeg målte den da den kom ut, men de notatene ligger på en gammel laptop et sted. Meget god stang. Enda bedre er den nye ACCEL. Hvis du fortsatt mimrer om gamle, seige SP så bør du prøve ACCEL. Det er MIN hovedstang om dagen. I tillegg er den like godt rigget som ONE og METHOD mht korkkvalitet og komponenter.

Hei Tore,

Interessant; har du ccs data på Accel 590 og/eller 490? :-D

Edit: Slik du beskriver ACCEL så høres den nesten ut som en "reborn RPL". Noe som ikke gjør meg mindre nysgjerrig ; -)

Har en RPL 590 i skapet som jeg liker veldig veldig godt (mye bedre enn SP 590 stanga som det ikke gjorde vondt å kvitte seg med (SP 490 derimot den angrer jeg veldig på at jeg solgte)).

Grunde

Endret av grunde
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...