Gå til innhold

Montana Nymfe


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Fisker ikke veldig mye med den selv, men det har jo forekommet... Jeg fisker den med varierende rykk, prøver og veksle mellom små raske drag og litt lengre og roligere drag. 

Jeg har nok stort sett brukt den utenfor myrkanter og rundt små "myrøyer" i skogstjern. Har ingen bestemt formening om hva som har funka best av raske og langsomme drag, har fått fisk på begge varianter. Den er jo fortynga så jeg har fiska den med ordinær flyteline, men sørga for at nok av fortommen synker så den fisker ett stykke under vannskorpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker nymfa mykje i elv. Pleier å fiske den som ei vanleg våtflue, med kanskje nokon innlagde napp for å få flua til å stige/synke i vannet.

 

PS: Fiske på vakande fisk i lev(etter ingen utteljing med tørt), har eg ofte fått fisken med å fiske den som over, og akkurat der fisken stå dra/nappe i fluesnøre sånn at nymfa stig opp i vannlaga.  

 

Blir rett nok ikkje nytta nymfeteknikken, men har fått meir fisk på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt de helt store fangstene med montana, men de gangene det har gått på noe, har jeg fiska nymfa i stillevann med samme teknikk som Knut R. S.

 

Har eksprimentert med hale av ulike materialer på denne nymfa. Fra stive hacklefibre til myk og bevegelig marabou. Faktisk ikke merket store forskjeller i fangst  :-\

Det går lengre og lengre tid mellom hver gang jeg knyter på Montana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...