Gå til innhold

Ulovlig settefisk


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Hvis jeg hadde vært markeier og på marken min hadde et par vann der jeg valgte å sette ut regnbuørret, til tross for at jeg visste at det var ulovlig grunnet "faunakriminalitet" og fordi det er en fremmed art i norske vann, hva ville straffen blitt om jeg ble færsket?

 

Nå er jeg ikke i den situasjonen så det er et hypotetisk spørsmål, men et spørsmål rettet mot oppdrettsnæringen nå som det kryr av syk regnbuørret i noen deler av landet grunnet smitning. Bør ikke oppretterne omfavnes av denne loven?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville nok endt opp med en klekkelig bot fra myndighetene.

De er harde på private som de kan bøtelegge, mens de som bidrar med inntekter til statskassen allerede ikke er så interessante å ta.

Fra spøk til alvor så er strafferammen for slike overtredelser fra bøter inntil 1 år i fengsel.

Under særdeles skjerpede omstendigheter inntil 2år

Rømming av oppdrettsfisken vi har sett burde gå som grov faunakriminalitet!

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg ser etter å ha skumlest https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-11-11-1020

så er det ulovlig å sette ut fisk uten tillatelse.

 

Oppdrettsanlegg med gyldig konsesjon ser ut til å være unntatt loven:

 

"Forbudet gjelder ikke utsetting i oppdrettsanlegg eller kultiveringsanlegg med gyldig tillatelse etter lov av 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v., eller lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v."

 

Desverre ser det ut til at når konsesjonen først er gitt så skal svært mye til før de får noen som helst reaksjon.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Innføring av framande artar er i strid med lov, straffereaksjonen er avhengig av konsekvens, frå bot til fengselsstraff. Dersom du set ut fisk i f eks ein salamanderlokalitet så vil straffereaksjonen vera veldig streng.

 

At oppdrett ikkje får nokon form for straffereaksjon eller at det ikkje er krav til opprydding er utruleg. Utslepp av fisk, spesielt sjuk fisk kan må reknast som forureining og der er prinsippet veldig klart, forureinar betalar! I dag så er det opp til frivillige å setje ut garn og fiske opp litt.

Dersom du som privatperson søker om å setje ut regnbogeaure i eit vatn vil du heilt sikkert få avlsag, dersom du som oppdrettar slepp ut 50 000 regnboge så får det INGEN reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppfattet det slik at man kan flytte fisk fra samme vassdrag (med mindre det er snakk om art som er svartelistet naturligvis). Dersom man skal ha settefisk så må man søke om dette til fylkesmann og få dette godkjent først.

Om fisk kan komme seg fra A til B på egen hånd ser jeg ikke grunnen til å flytte fisken, uavhengig av lovlighet. Mistenker at man skal være veldig forsiktig med å flytte fisk selv innenfor samme vassdrag. Det som iallefall er klinkende klart er at flytter du fisk over et vandringshinder uten tillatelse er det faunakrim åkke som.

EDIT: Når det gjeder rømming fra oppdrettsanlegg mener jeg dette burde bli slått ned på som det det er. Faunakrim!

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...