PEJ Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Hei. Tenker å lage gjennomsiktige guidewraps (silke, hvit) på en stang nå. Har aldri gjort det før. Har søkt litt på nettet og funnet ulike fremgangsmåter, men ingen ideelle. Noen som har noen tips? Mvh Per Erik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Hei, vil anbefale deg å prøve på en reservestang eller noe først. Bruk tynn silke, og surr nesten så løst som mulig, så ringen blir holdt på plass. Tynn de første strøkene med epoxy så den blir tynn som vann. Begynn nederst på stangringen og jobb deg utover. På snakes, begynn å påføre ytterst, og jobb deg inn mot øyet. Enbente ringer så begynner man ytterst på foten og jobber seg mot øyet. På den måten presser man luften ut mens man fyller tomrommet med epoxy. To-tre strøk fortynnet og et par ufortynnede, så skulle det være bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PEJ Skrevet 21. februar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Kult. Takk. Hva bruker du til fortynning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Kommer an på epoxyen du bruker. Rødsprit til flexcoat går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raymond Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Blande ut epoxy med rødsprit? Hva med å bruke noe som ikke setter farge istedet, som f.eks Aceton? Lite digg med hvite surringer og lakk som har en rødtone i seg, for som kjent er rødsprit tilsatt fargestoff.. Angående hvite surringer, så for all del surr fast ringene som du alltid gjør. Ikke løst som nevnt ovenfor, det vil bare føre til problemer med tråd som flytter seg under lakkering, løs ring o.l. Ser absolutt null grunn til å surre løst, lakken vil trenge igjennom uansett om det er løst eller hardt. Start med 1 mellomtynt lag første gang, blandet 1:2 med Aceton, så 1 tykkere lag på lag 2 osv. Som regel bør man vente 15-17 timer før du lakkerer mellom hvert strøk, men dette er avhengig av herdetiden på epoxyen du bruker. Jeg rekker 2 deler av en firedelt stang før jeg lager ny lakk. OBS: IKKE legg på om epoxyen begynner å bli sirupaktig På første strøk, fyll opp kosten med epoxy og "trykk" den forsiktig ned oppå foten av ringen/guiden når ringen peker opp og vent 30-40 sek. Målet er å fylle opp området og silken rundt foten med epoxy. Så snu stanga sånn at ringen peker ned og vent 1 min sånn at området rundt foten blir fylt opp helt. Tørk av overflødig epoxy med kosten og deretter lakker på vanlig måte. Ikke bruk for mye epoxy, vil bare flyte utover når den er så tynt blandet som ved første strøket, bruk sunn fornuft og magemål. Du ser med engang hva jeg mener når du prøver det.. Hvit silke er et lite problembarn, finnes mye triks der ute, men den enkleste er metoden jeg skrev ovenfor. Viktig at det ikke blir luft i tråden ved første lag, akkurat det vil nådesløst vises.. Bullard Silk anbefales på det varmeste, veldig god tråd. Hadde egentlig meldt meg ut av forumet, men når noen anbefaler rødsprit til uttynning på hvit silke, reagerer jeg Edit: når du "trykker" ned lakken inn i tråden, vær forsiktig sånn at du ikke skaper luftbobler og dytter de ned i tråden. Da blir resultatet ikke bra, merkelig nok.. Edit 2: på lag nr 2, bruk bare 5-6 dråper med Aceton, det samme gjør du på de neste lagene. Vil du ha et tynt lag, er det bare å legge på tynt.. Endret 22. februar 2015 av Raymond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Rart at mine silkesurringer blir transperente. Rødsprit har så lite farge i seg at det har null å si med mindre blanksen er hvit, da forstår jeg skepsisen, men tror det har null å si da også. Skal for moro skyld teste det på neste hvite blanks. Aceton og lakken på stangen, nei takk! Det kan gå bra, men det kan også ødelegge finishen på stanga. Har sett hva aceton kan gjøre med lakken til en stang. Surrer du silke for hardt, så har den en tendens til å ha litt melkehvit uklar tone over seg, og blir ikke fullstendig klar. Hvit silke er ikke noe stort problem, men krever litt mer tålmodighet og nøyaktighet, og man må ikke være redd for å ta opp og begynne på nytt. Test noen ganger på blanksen der hvor håndtaket kommer eller noe så får du en god følelse av hva du har med å gjøre før du begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raymond Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Har brukt Aceton i lakken i flere år nå, null problemer så langt, samme erfaring har flere jeg kjenner. Skal ikke dunke stanga med stoffet heller, er kun første strøk som trenger 1:2 blanding, så er 5-6 dråper pr mix nok på de neste lagene. Å tilsette farge er aldri bra, men det får bli en egenvurdering. Jeg ville aldri ha gjort det ihvertfall. Kanskje isopropanol funker bedre? Eller teknisk sprit som er blank? Er bare å prøve Angående å surre hardt, så er det forskjell på å skjære seg i ansiktet og barbere seg som Egon Olsen sa det så fint. Surr med normal motstand, så går det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raymond Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Og ja, selvsagt vil dine surringer med hvit silke bli transperente, du lakker da ikke med sort lakk heller! Men du vil få et rødskjær i lakken åkkesom, for som kjent er rødsprit rød Endret 22. februar 2015 av Raymond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 (endret) Har du sett finishen på mine transperente surringer?? Ville ikke anbefalt noe om jeg ikke har prøvd det, og funnet ut at det fungerer. Resultatet snakker for seg. De blir ikke røde, og det er ingen tegn til rødtone heller. Endret 22. februar 2015 av THJ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raymond Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Nei, har ikke sett dine hvite surringer, aner ikke hvem du er engang. Men slikt må nok studeres live, ikke sees på et par bilder. Sier bare at å tilsette en klar lakk med noe som er rødt, vil få et rødskjær i seg. Om du ikke ser det selv, kan så være, jeg personlig ville aldri ha brukt det ihvertfall. Har ikke sett eller lest om noen som bruker eller anbefaler bruk av rødsprit som fortynning heller, men nok om det. Funker det for deg, så fortsett å bruke det. Vi får bare være enige om å være uenige, ekke ute etter en krangel Har derimot lest og sett noen av de andre byggene dine, du gjør et bra arbeid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Takk for det! Mener ikke å høres kranglete ut, om jeg oppfattes sånn! Enig i at bilder ikke viser nok, men i sollys er det ingen tegn til rødt. Hverken for meg eller andre. Men jeg må presisere at jeg kun bruker fortynnet på første strøk, eller to første strøk. Etter det bruker jeg ufortynnet. Eneste jeg er litt skeptisk til å bruke rødsprit er på hvit blanks. Skal teste det på neste hvite jeg bygger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Testet forøvrig rødsprit første gang når jeg holdt på med et bygg en helg, og ikke hadde noen alternativer. Bestemte meg for å prøve, og etter det har jeg ikke brukt annet da det fungerte såpass godt. Skjønner skepsisen, men resultatet blir bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raymond Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Jepp, er ikke ute etter å krangle som sagt, men kjekt å høre at det funket for deg. Tenker bare som slikt: du har et glass vann og putter 2-3 dråper med bringebærsaft i. Resultatet vil bli ikke like blankt lenger. Mulig det ikke vises i det hele tatt, men jeg vil ikke bruke det for nevnte årsak Nå skal det sies at enkelte hevder at Aceton gir et lite lillaskjær i lakken også, men det har jeg ikke sett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Ser definitivt poenget ditt. Det er bare det at det blir så lite på surringene at det ikke har noe å si på sluttresultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 6. juni 2015 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Har lyst til å legge inn en oppdatering på denne saken da jeg har testet ut dette på en del forskjellige tråder for en tid tilbake. Det er et par tråder hvor dette ikke har noe å si og resultatet blir nært på perfekt, men noen tråder virker å ta til seg det ørlille som er av farge, så her som i det meste annet, prøv deg frem på den aktuelle blanksen før man går løs på selve byggingen. Den på bildet er et eksempel hvor det ikke har noe å si, bildet er tatt etter to fortyngede strøk. Endret 6. juni 2015 av THJ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123oyvind Skrevet 25. november 2015 Rapporter Del Skrevet 25. november 2015 En ting jeg har lurt på: Se her: http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=7286&page=1 I følge denne guiden står det at man skal bruke 1.5cc resin, 1.5cc hardener og 1.5cc tynner (aceton, sprit osv) Men leser andre steder på nett(og i boka til Swift) at først skal blande sammen epoxyen så tynne til halve altså (50/50) "Mix up a batch of epoxy according to the mixing instructions included in your kit. Once thoroughly mixed thin your epoxy with clear denatured alcohol or Acetone. Thin to about the consistency of water - this is normally about 50/50 epoxy to thinner." Bør jeg bare tynne til jeg får vannkonsistens og ikke tenke på tallene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 25. november 2015 Rapporter Del Skrevet 25. november 2015 Ikke tenk for mye på tallene. Og vær forsiktig med aceton, det kan skade finishen på stanga. Bland epoxyen i riktige forhold, og tynn litt etter litt. Trenger ikke være voldsomt tynnet heller. Et par ting som kan hjelpe på resultatet er å ikke surre for hardt. Silke kan med fordel surres nesten så løst som mulig men at det fortsatt holder ringen på plass. Tynn ut epoxyen og begynn ytterst på foten og jobb sakte inn epoxyen mot ringen. Da slipper du å sperre luft inne i tunnelen som blir under surringene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terje Bendiksby Skrevet 25. november 2015 Rapporter Del Skrevet 25. november 2015 Dette kan truls. Her er hva flexcoat sier. I andre avsnitt og helt nederst står det en beskrivelse: http://www.flexcoat.com/learning-center/using-flex-coat-finish/measuring-and-mixing-flex-coat/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123oyvind Skrevet 25. november 2015 Rapporter Del Skrevet 25. november 2015 Takk for svar og link! Har isopropanol så tenkte å tynne med denne. Ufarga kjøpt på apoteket :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ppp Skrevet 29. november 2015 Rapporter Del Skrevet 29. november 2015 (endret) Hei Øyvind. Ta deg tid til å lese Epic brosjyre + NB! Innlegget til Raymond (februar #5). Hvis jeg forstår forklaringen i Epic brosjyre står det ikke noe om at en skal binde løst, men at det ikke skal bli for tett mellom surringen. For tette surringer kan gi dårlig metning av første lag med lakk-aceton 1:1. Bildene viser også godt framgangsmåte, synes jeg. I Epic tråd har jeg også ref. til bruk av color preserver på silke. Vil være dumt hvis du benytter det på 686, hvis det ikke skal benyttes. Endret 2. desember 2015 av ppp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 29. november 2015 Rapporter Del Skrevet 29. november 2015 Jeg har aldri prøvd color preserver på silketråd, men har lest litt om det nå som 'problemet' ble tatt opp, på en del steder jeg leser litt på for info og inspirasjon. håper det kan være til hjelp. http://rodbuilding.org/read.php?2,65591,65767 http://www.rodbuildingforum.com/index.php?showtopic=27663 Vær forsiktig med aceton, det kan skade finishen på stanga! Nå vet jeg ikke hvordan det er på glassfiber, men på karbon så kan det ødelegge. Prøv i hvert fall først på en del av stanga som ikke synes, under håndtaket f.eks er fint område for å teste. Jeg vil anbefale å ikke surre for hardt med silketråd. Det er ikke min ide at det er riktig å gjøre det sånn, det har jeg lest fra flere profesjonelle byggere, og ut fra det så har jeg prøvd. Stramme surringer kan gi en litt gråhvit tone ved bruk av silke for å lage helt gjennomsiktige surringer, mens de som surres løst blir helt gjennomsiktige. Nå ha er det sikkert forskjell på ulike tråder, men det har fungert bra på de jeg har prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123oyvind Skrevet 29. november 2015 Rapporter Del Skrevet 29. november 2015 Hei Øyvind. Ta deg tid til å lese Epic brosjyre + NB! Innlegget til Raymond (februar #5). Hvis jeg forstår forklaringen i Epic brosjyre står det ikke noe om at en skal binde løst, men at det ikke skal bli for tett mellom surringen. For tette surringer kan gi dårlig metning av første lag med lakk-aceton 1:1. Bildene viser også godt framgangsmåte, synes jeg. I Epic tråd har jeg også ref. til bruk av color preserver på silke. Vil være dumt hvis du benytter det på 686, hvis det ikke skal benyttes. Er i samme "båt" som Raymond ang. deltagelse, men ønsker du skal få best mulig og ønsket resultat på din nye 686. Håper de andre stangbyggere har kommentarer ang. color preserver på silketråd. Lykke til! PS! Jeg har begynt på min 686, klarte ikke å vente til påske. Må forte meg, 19.12 kommer yngste sønn hjem på ferie fra studiene i Trondheim. Hilsen Hans Jørgen Hei, Jeg skal ikke bruke CP på 686. Skal ha transparente snurringer. Benytter rød tråd med svart tipping. Det som forvirrer meg er mengden med tynner (jeg skal bruke isopropanol) som skal brukes da det står forskjellige ting over alt på internett. Men en ting som er samme på alle stedene er "bland til konsistensen er som vann". Så da skal jeg heller gjøre det, enn å tenke på blandingsforhold! Jeg testa en blanding etter sist melding i denne tråden og da ble blandingsforholdet litt under 1:1 epoxy - tynner. Som jeg skrev i andre tråden så er jeg ganske sikker på at advarselen står der fordi du ikke skal bruke CP når du skal ha klare / transparente snurringer. Bli med å lag byggetråd når du bygger da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123oyvind Skrevet 29. november 2015 Rapporter Del Skrevet 29. november 2015 Vær forsiktig med aceton, det kan skade finishen på stanga! Nå vet jeg ikke hvordan det er på glassfiber, men på karbon så kan det ødelegge. Prøv i hvert fall først på en del av stanga som ikke synes, under håndtaket f.eks er fint område for å teste. Jeg har heller ikke lyst til å få aceton på fingra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Skrevet 29. november 2015 Rapporter Del Skrevet 29. november 2015 Ikke tenk så mye på blandingsforholdet, men bland ut så den blir tynnere. Poenget er at den skal trenge inn lettere i tråden, og hulrommene. Det er letter når løsningen er tyntflytende. CP brukes ikke når man skal ha transparente/gjennomsiktige surringer. Ellers henger jeg meg lett på oppfordringen! Bli med å lage byggetråder! Det er interresant og inspirerende å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123oyvind Skrevet 14. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2015 Tips til hva man gjør om det ble boble etter første strøk med epoxy og tynning? Går det for eksempel an å stikke hull på den og fylle på med mer epoxy? Det ble en boble nede langs foten på en snake-guide. Den var der ikke da jeg hang stangdelen til tørk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg