Gå til innhold

Atomsilda


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:
En artig sak her som følge av litt tankespinn og hele tiden iver etter å utvide horisonten. Gått å gnagd litt på denne en stund, og det har blitt noen prototyper med forskjellige materialer.
Nå endelig fikk jeg det litt som jeg ønsket. Første tanken her var jo sjø-ørret, men heldig som jeg er har jeg både asp, abbor og egentlig alt i tankene når jeg binder slike fluer.

"Atomsilda" (etter sluken), skal den hete fordi jeg ofte ikke legger vekt på at flua skal pulsere i de flotteste bevegelser. Ved hurtige inntrek så går de aller fleste fluer som en rett strek åkke som. Her var tanken det litt transparange og gjennomsiktige og samtidig beholde formen til en fisk.
Litt vekt i hodet for ilagte pauser, men ikke så tungt at det er kjipper'n å kaste med.

Denne fanget også på første tur, og den hang seg ikke opp før den hadde tatt et par fisk.
Litt pleie og god som ny.

Men mest av alt synes jeg dette er gøy. Og hvis jeg ikke kunne tøyset frem og tilbake på binderommet hadde jeg ikke giddet å sitte her den dag idag.
Det ligger et tonn med fluer i "Grusekruset" mitt og det er ofte de fluene jeg lærer mest av ;) ;) ;)

http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=362

Hilsen
Robban
(laget automatisk av Fluedatabasen)

359.jpg

Endret av Robban
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst borte et bilde , men tørr ikke redigere for det har jeg gjort før og da måtte jeg gjøre alt på nytt. 

Jeg tusjer hvis jeg skal ha farge. 

Fra venstre Letraset fra Stapples.

Warm Grey
Midnight Blue
Ingen tusj
Moss

 

post-925-0-71677500-1424895609_thumb.jpg

Endret av Robban
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fluer! Går djevelst i vannet, og er nødt til å fiske. Det er ingen vei forbi. Bare å gjøre plass i et par rader i boksen, å bunkre opp til kommende jakt på sølvblank lykke  <<l

  PS! Ikke alle trenger helt rundt hode. Gjør man det litt fatere på sidene, vil den gjøre vesentlige utslag til sidene ved tydlige inntrekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer! Men sånn rent bruksmessig ville det ikke være bedre å trekke silikon/epoxy lenger bak, for å unngå at det henger seg opp?

Joda i den ideele verden så får man en flue som henger seg mindre opp, men samtidig mister man litt av den transparente effekten det blir med lite hodet og litt kropp, noe som var litt tanken med denne varianten. Da kan man jo like gjerne binde en Surf Candy. 

Har bundet denne på kortere krok med større krokbøy også, og hodetprinsipppet(hollow) ført helt tilbake mot krokbøyen, men da får man en flue som er mye lenger og mere halenapping. Har mange prototyper vettu ;)

En gyllen middelvei etterstrebes alltid og man får ikke alltid i pose og sekk når det gjelder funksjon / utseende. 

Lever helt greit med at flua må sjekkes av og til. 

Første kaserte flue leverte  5 sjø-ørret og 4 mistet  4-5 timer konstant kasting. Helt grei varighet for meg :)

Må fylle det tomrommet med en ny i kveld he he he he

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...