Gå til innhold

Kustlinor


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Vad menar ni är den bästa kustlinan?

Jag har bland annat Guideline Costal i FI och Slow I. Slow linan har väldigt fin coating.

Men Fast I linan är mycket grövre i strukturen och glider inte lika fint igenom spöringarna om man inte smörjer den före varje tur. Skall dom vara så?

 

Tycker alla kustlinor jag testat sliter lite med det ena eller andra. 

 

Coating med dårligt glid.

Linor som sjunker ojämt.

Mycket minne. osv

 

Finns det någon perfektlina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer begrenser seg til:

 

1. GL Coastal Fast og slow i #6 og 7; meget velbalansert line med forholdsvis lite minne. Ok skyteegenskaper, men raser ikke avgårde.

 

2. SA streamer express #7/ 8, blå runningline og synkende glassklump. Litt brutal tapering, god til større og tunge fluer. Skyter som faen, men dessverre en god del minne.

 

3. Rio Outbound # 8 gul flytende runningline og glassklump. Lite minne, men coatingen gjør at den ikke suser så lett gjennom stangringen som Streamer express. Ganske brutal i overslaget. Dette er vel egentlig et niersnøre som jeg helst bruker de få gangene jeg fisker gjedde.

 

4. Airflo Ridge Clear slow og fast intermediate # 5/6 og #6/7. Helsynkende. Virket noe seig i coatingen i starten og med endel minne. Etter at den er brukt noen turer blir minnet borte( strekker ALLTID lina før jeg begynner å fiske. Lar den ligge på bakken i store kveiler mens jeg gjør klart annet utstyr. Med bittelitt (fersk)vann i bunnen av linekurven skyter den veldig bra og presenterer fin. Brukbar i vind. Min favoritt hvis det ikke blåser altfor mye. Rimeligere enn de andre alternativene. Bør ikke smøres, men det er kanskje andre som mener noe annet. Smøring gjør at sand og drit legger seg i de langsgående rillene.

 

5. Ved mye vind: Coastal skyteklump i #7 slow int og Rios Slickshooter i 40 eller 45 lbs. Glassklump med hvit dacronkjerne. Veldig lite minne. Noen foretrekker tynnere skyteline, men det er lettere å unngå krøll og knuter ved å velge denne tykkelsen. Nylon er så glatt at det raser avgårde uansett. Denne skytelina blir knall etter noe bruk og strekkes på samme måte som Ridge Clear. Presenterer fakisk ok til klup å være.

 

Nå skal det sies at jeg alltid strekker line og fortom uavhengig om jeg fisker med flyt eller synkesnører. Fortommen jeg bruker er vanlig 9 fots mono der jeg skjøter på en 60-70cm mono i buttdelen. Fortommen har en spiss på 0,30, og her skjøter jeg på en meter men 0,25. Taperer videre ned til 0,18 fluorcarbon ved stille forhold og klart vann, som oftest med ei loppe i enden.

 

Tom Aage

Endret av Tom Aage Aarnes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne: http://www.rioproducts.com/fly-lines/freshwater/lake-sinking/intouch-camolux/

glir bra, ingen mine, lett å kaste med, slår over bedre enn noen line jeg har prøvd, og tro meg når jeg sier det at jeg har prøvd MAAANGE liner, trenger å strekke en sjeldent gang men hvem av linene gjør ikke det.

Denne så spennende ut. Hvor kan man få kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får kjøpt det her i landet, sjekket litt før jeg kjøpte min og fant ikke å kjøpe det her i landet. kjøpte det på stillwateroutfitters.com pga upåklagelig service. ellers så er det å finne på ebay! jeg har en #8 til min #7 stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får kjøpt det her i landet, sjekket litt før jeg kjøpte min og fant ikke å kjøpe det her i landet. kjøpte det på stillwateroutfitters.com pga upåklagelig service. ellers så er det å finne på ebay! jeg har en #8 til min #7 stang

Hmm... Har en lpxe #7 9'6"...

Så spm er jo om man skal ha 7 eller 8er snøre.

Er dette ett snøre som er lett for klassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får kjøpt det her i landet, sjekket litt før jeg kjøpte min og fant ikke å kjøpe det her i landet. kjøpte det på stillwateroutfitters.com pga upåklagelig service. ellers så er det å finne på ebay! jeg har en #8 til min #7 stang

 

Vilken 7a använder du den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har en lpxe #7 9'6"...

Så spm er jo om man skal ha 7 eller 8er snøre.

Er dette ett snøre som er lett for klassen?

Det avhenger av stangens aksjon. tror du skal ha en #7 siden stangen din er 9,6 for denne er ikke for lett heller...

 

Vilken 7a använder du den på?

Method

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både fast og slow int. Coastal.

Har brukt slow int mye tidligere, men fast int et snaut års tid tror jeg, og bare på en stang, og på den så går fast int som en kule.

Nesten brutalt. Jeg kuttet noen meter av skytelina, men det burde jeg ikke gjort, for det drar avgårde.

Jeg foretrekker rundt to stanglengder fortom, og for meg fungerer følgende fint. 150cm 0,60-120cm 0,45-100cm 0,30 og 130cm 0,25

Tar lengdene på øyemål når jeg knyter, så målene er veldig ca, men kortere deler frem til en spiss som er noe lenger.

Noen få ganger må man justere, men dette funker bra til det meste av fluer og forhold til mitt kystfiske.

Noen perfekt line finnes nok ikke, det avhenger av forhold, stang, ønsket fiske osv

Jeg irriterer meg over en del liner som knyttes sammen i linekurven.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill säga att Coastal är på den tyngre sidan av standard. 13gram klump wf5 15gr wf6. Och 10,5m klumplängd. Laddar spöt fint. Sjunker jämt och lite minne. Jag gillar den i wf6 till One 691. Men wf5 är nästan för tung till Radian 906. Coatingen är stark men jag tycker den behöver mycket omtanke med line dressing för att glida bra. Lite för mycket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coatingen är stark men jag tycker den behöver mycket omtanke med line dressing för att glida bra. Lite för mycket?

Vi har veldig forskjellig erfaring her. Coastal er vel den lina jeg smører minst, og den sklir like fint.

Kan det være forskjell på produksjon eller hvordan det slites av øvrig utstyr eller noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig forskjellig erfaring her. Coastal er vel den lina jeg smører minst, og den sklir like fint.

Kan det være forskjell på produksjon eller hvordan det slites av øvrig utstyr eller noe??

Hmm fick hem två nya Coastal slow och fast intermidiet till min One 691 igår. Skall pröva och fiska dom utan linedressing några turer och se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne: http://www.rioproducts.com/fly-lines/freshwater/lake-sinking/intouch-camolux/

glir bra, ingen mine, lett å kaste med, slår over bedre enn noen line jeg har prøvd, og tro meg når jeg sier det at jeg har prøvd MAAANGE liner, trenger å strekke en sjeldent gang men hvem av linene gjør ikke det.

Den taperingen så fin ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg kan anbefale dette snøret på det sterkeste: http://www.ebay.com/itm/Rio-Aqualux-WF7I-Clear-Trans-Green-Fly-Line-250-Yds-20-Backing-Free-Ship-/360585080978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53f48bb092

Bruken snøret selv på min GL RS2 kl6 og det passer helt perfekt. har prøvt en god del liner (GL coastal, airflo ridge clear, 40+ og rio outbound), men denne linen er min favoritt. Ja, den må strekkes før bruk, men that`s it. Coatingen er glatt og skyder veldig bra. Det er også mulig å ha 3-4 meter snøre+ klump utenfor stangringen uten problemer. Må prøves!:)

 

vh Flo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coastal slow int klumpvekt (mine målinger):

WF 5: 13 gr

WF 6: 16 gr

WF 7: 19 gr

Alt om Fiske oppga også 19 gr på WF7 slow int.

Veldig balansert og godt snøre, men opplever at det synker ujevnt.

Er dette et meeeget tungt snøre? Feks barrio slx er ca en halv klasse tyngre enn klassifiseringa. Og klasse 7 er ikke mere enn 15,5g... Mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...