Gå til innhold

Bra portrett objektiv til Canon kamera


Anbefalte innlegg

Har du aps-c sensor går 50mm til portrett, ved fullformat vil det være litt mye "vidvinkel. 85m  eller 100m er bedre. Nå som iso ikke er det store problemmet kanskje en zoom? Har fotografert i 35 år og har aldri hatt objektiv med større lysstyrke enn 2,8. Fra 16-35, 24-70, 70-200 til 400 alt med 2,8. Det funker til sport, dag jobbing og om natten. 

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt på om du har FF eller aps-c sensor som det nevnes over, og det kommer følgelig også på hva slags utsnitt man ønsker (portrett hel-, halvfigur, ansikt). Jeg synes faktisk at 50mm fungerer utmerket på 5dm3 i mange sammenhenger. Dersom du ønsker 50mm er Sigma Art godt, men jeg synes personlig dette objektivet er litt i største laget (fysisk). Men så er jeg av de som digger det elskede/hatede 50L 1,2. Ellers så er jo 85mm en flott brennvidde på FF. Noen ganger synes jeg det kan gi spennende resultater å gå til en større blenderåpning enn 2,8 (selv om 1,2 ikke akkurat er det mest brukte). Nå går det jo også en del rykter om at vi kan vente oss nye lanseringer av 50mm fra Canon, så kan jo også vente litt...

 

/cato 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et crop kamera så holder det nok med en 50mm. I virkeligheten vil brennvidden på et crop kamera med en 50mm bli 75mm.

Men på et fullformat kamera vil det forbli 50mm. Og det blir nok litt for vidvinkel for portrett. Da ville jeg satset på 85mm eller 135mm.

Jeg har har brukt mye 70-200 til portretter og i studio. Synes det er et veldig anvendelig objektiv. Men desverre så koster den en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel ikke noe særlig å si om det er FF eller Crop/aps-c, karer?

 

På f.eks. en 50mm så forblir jo brennvidden den samme, og dybdeskarpheten den samme. Eneste som forandrer seg mellom FF/Crop-hus er jo utsnittet <<l

 

Således er 50mm godt egnet uansett. Likeledes 85mm eller 105mm.

Canon har vel også en meget god 50mm f/1.8 med enkel linsekonstruksjon, som gjør det objektivet prestasjonsmessig på høyde med langt dyrere objektiver. Et tips er: Har du et godt macro-objektiv rundt 90-105mm så er de også (ofte) gode også som portrettobjektiver, om du synes f/2.8 er selektiv fokus nok.

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Canon har vel også en meget god 50mm f/1.8 med enkel linsekonstruksjon, som gjør det objektivet prestasjonsmessig på høyde med langt dyrere objektiver. Et tips er: Har du et godt macro-objektiv rundt 90-105mm så er de også (ofte) gode også som portrettobjektiver, om du synes f/2.8 er selektiv fokus nok.

 

Den er optisk helt grei, og koster ikke en dritt, men tåler ingen ting heller :) Knekker i to av så og si ingen ting. Så jeg hadde styrt unna den, ryktes at det kommer en forbedret utgave av den ganske snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foto.no og finn er de største bruktmarkede på nett for brukt fotoutstyr. Men vet at Stavanger foto og Interfoto selger brukt utstyr med garanti..

Pluss ar dem tar service på utstyret før dem legger det ut på salg. Så kanskje lurt og ta en titt på dems nettsider også..

85mm er ikke dumt:) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på disse stedene, men jeg kan si etter å drevet i dette yrket i noen ti år at det er utrolig sjelden at kvalitets L-objektiv går i stykker, hvis en ser bort fra støt og fuktskader. Mine objektiver har overlevd atskilligelige topp kamerahus.

 På objektiver kjøpt fra interfoto og stavanger foto har du en garanti på at  f.eks linselementer  ikke er  skjeve. På 17-40 jeg kjøpte til privat gik usm motoren etter noen år på et lite brukt objektiv. Første gang jeg har opplevd dette  og det var på grensen til at det var lønnsomt å repare. Hadde jeg kjøpt det nytt hadde garantitiden vært overskredet uansett.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...