Gå til innhold

Rio intouch liner vs standard rio liner


dryhunter

Anbefalte innlegg

Nordisk produserte? Så vidt jeg vet produseres de "nordiske" linene i UK eller i USA... Noen kanskje til og med av Rio...

Men det er mulig det er et eller annet innovativt jeg ikke har fått med meg her også.

Grunde

Den skrivebommerten venta jeg egentlig på at noen ville plukke tak i... ;) Nordisk _utviklede_. Guideline, Eikre, Loop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-D :-D

Og hva denne "utviklingen" da skulle bestå i (siden ingen av dem produserer selv) det er jo da en annen arti diskusjon ;-)

Grunde

Ja, og akkurat det trur jeg ingen av oss egentlig har helt greie på heller ;) Har ihvertfall aldri hatt dårlige erfaringer med nevnte merker, men det har jeg med Rio, både med en trå Gold, to Outbounds som krakkelerte etter EI ukes sjøbruk, og ei flyteline til som jeg ikke husker navnet på... Synes Guideline, Eikre og Loop bla har deiligere coating, enkelt og greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ofte det med spolene ja ;-)

I tillegg produseret vel Monic og Shakespeare (heter vel noe annet nå) også liner.

Barrio, Snowbee, ++ lages hos "Shakespeare"...

 

En annen ting - Guideline High Water har AST coating - Dvs den samme betegnelsen som SA bruker:

http://www.scientificanglers.com/technologies/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel logisk i min verden i og med at det  er 25%  mindre strekk i lina. Av en eller merkelig grunn har jeg aldri vært plaget med krakkelering i Outbond cold water og tropical. En forhandler jeg snakket , sa de hadde sluttet å selge outbond pga av sprekking. Særlig tropical versjonen har fått kjørt seg hardt og de par siste åra har jeg sagt at nå må den lina snart være gåen.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye rart syntes nå jeg. De desidert to største produsentene av fluefiskeliner er Rio og SA. De tilbyr også "setteproduksjon" til en rekke andre leverandører som f.eks Spey og Guideline. Du kan for så vidt også få dine egne liner produsert hos disse bare volumet er stort nok. Vær bare klar over at det langt i fra er sikkert at de vil stille sin siste teknologi på coating tilgjengelig. Det er hovedsakelig coatingen som skiller det endelige resultatet fra disse to produsentene fra alle de andre.

 

Flueliner består hovedsakelig at to komponenter (for de som ikke viste det). En kjerne av f.eks flettet polyester eller monofilament. Denne dekkes av et egnet plastmateriale gjennom ekstrudering. Det er denne prosessen som avgjør taperingen på fluelina og er egentlig ikke rakettvitenskap i det hele tatt. (det er bare så utrolig få som har en slik masking på bakrommet). Blandingen til denne maskinen avgjør hvor vidt lina coiler mye eller er rød eller grønn, Hovedsakelig kan man si at det finnes to blandinger. En for kaldt vann og en for varmt vann, Den siste vil gi deg uanstendig minne ved fiske på hjemmefronten, og virke perfekt i Florida. Hvordan kjernene og plasten "smeltes" i sammen avgjør også hvorvidt linen kan oppleve som "tøyelig" eller "stiv". 

 

Min erfaring er at krakkelering now these days som oftes skyldes brukerfeil og svært sjelden produksjonen. Brukerfeil kan være at du har bestilt en "warmwater line" fra din lokale forhandler i Texas for vinterfiske etter sjøørret Trangen din til å strekke ut coiler påfører liner belastninger den ikke er ment for å tåle. En annen ting er eksponering for utenforliggende faktorer som f.eks hvordan du transporterer, lagrer eller behandler linene dine. Slengende sammen men andre kjemikalier i et bagasjerom eller vask i fettløsende stoffer er sjelden en god kombinasjon. Heller ikke oppbevaring og transport i sollys eller under ekstreme temperaturer er noe sjakktrekk. Heller ikke mekanisk brekkasje påført mellom en sandet vadersko og ruglete svaberg med lina i mellom. Det heller ingen god løsning å klippe/kappe linene for så over tid å la fukt trenge inn og derved svekke kjernen. Salt eller annen forurensning er heller ingen god venn dersom linen din ikke skylles fullstendig mellom hver fiskeøkt.

 

Med andre mange faktorer som påvirker levetiden på et produkt. Brukerfeil er såeldes den mest hyppige årsaken til at produktegenskapene endres og forventningene dine ikke blir imøtekommet.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på brukerfeil når det gjelder krakelering, men glemte det i mitt innlegg. Spesielt tropical lina mi har vært gjennom utrolig mye, så jeg har ingen grunn til å klage på Rio. Sa som sant var da krakelering var nevnt i en  butikk at hos meg har det aldri vært et problem
Og endel av mine liner har virkelig kjørt seg. Men har vært nøye med rens, salt-x remover kjemi og smurning av lina.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg mr. Bean!

Vet du noe om hva som skiller dagens coatinger kontra det som bruktes på eldre liner?

Og hvor lenge kan egentlig ei line ligge før den 'svekkes' om den oppbevares mørkt og kjølig/optimalt?

Bare spør av nysgjerrighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei gjør egentlig ikke det, annet en at Scientific Angeler sin AST coating og Rio sin Agent-X er det som utgjør forskjellen på egenproduserte liner og alt annet. Resten avhenger av for mange andre parametre til at jeg tror noen av produsentene kan redegjøre fult ut for dette. For egen regning registrerer jeg at mine liner (som jeg behandler annerledes en mine fiskekamerater sine liner av samme type og produksjonsdato) varer lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PVC er det i de fleste liner. PVC er et hardt materiale som tilsettes mykgjører for å få det elastisk. Additiver, som nevnt i filmen, benyttes for å gi beskyttelse mot slitasje, UV, oksidasjons, antistat etc. Resepten er som en kakeresept. Kaker kan smake litt forskjellig fra gang til gang siden reseptene ikke veies opp med nøyaktige vekter/måleenheter. En benytter 2 strøkne spiseskjeer etc. Ble mildt sagt forundret da jeg så filmen fra RIO. Her gikk det på "slump"/erfaring. Oppi blandingen kom det "noen sleiver additiv". Her er det dagsform som avgjør sluttproduktet og ikke nøyaktighet. Ikke rart linene blir forskjellig.

Ekstrudering er for øvrig å presse masse gjennom en dyse/åpning. Klemmer du kaviar på skiva, ekstruderer du kaviar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting - Guideline High Water har AST coating - Dvs den samme betegnelsen som SA bruker:

http://www.scientificanglers.com/technologies/

Ok. Og det er ikke å til å nekte for at mange av Guideline-linene opp igjennom har kommet med en typisk Scientific Anglers spole... :) Jeg gidder ikke å grave noe nærmere, men tar heller en fisketur med de linene jeg er fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastisol, dispersjon av et plastpulver (vanligvis polyvinylklorid, PVC) i en mykner tilsatt pigmenter, stabilisator m.m. Brukes til belegging med plast. Etter at plastisolen er påført i en spredemaskin eller ved dypping, passerer materialet eller artikkelen en varmekanal hvor plastpulver og mykner smelter sammen (homogeniseres), og belegget får styrke og elastisitet. Ved fremstilling av kunstlær og plastbelagt blikk brukes bestrykning o.l. med plastisolen, mens arbeidshansker belegges ved dypping i plastisol. Andre produkter, som f.eks. leketøy, fremstilles ved rotasjonsstøping eller skallstøping i oppvarmede former eller ved sprøytestøping, f.eks. av såler direkte på fottøy. Plastisoler er nær beslektet med organosoler og plastigeler. Se også plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...