Gå til innhold

Farge vadebekledning


dr flyfish

Anbefalte innlegg

Det er nok snakk om et beskyttelsesinstinkt.

Bevegelser, og spesielt skygger er tegn på mulige farer. Spise eller bli spist.

Det er nok en frykt/flukt-reaksjon som skjer.

De fleste naturlige farer, i naturen, for ørreten er vel ganske nøytralt farget, så jeg tror andre ting kan ha vel så mye å si for å avsløre dem enn farge.

Oppfatter fisken f.eks knall orange på samme måte som oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror farger har mer og si når man presenterer fluene under vann enn over. Men det er min mening

Det kan jo godt være,men på den annen siden kan det jo godt være at det slettes ikke er tilfelle?

Bare så det er sagt,jeg har ikke svaret,men jeg tenker som så at bind på 3 forskjellige fluer på

fortommen som du presenterer under vann og bytt plass på fluene.

Hvis den samme flua hele tiden fanger uansett plasering så er det kankje noe vi burde se nærmer på.

Og for å gjøre det ennå verre,hva skjer om du prøver å etterligne den samme flua med bare sorte matrialer?

Fisker den ikke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veldig godt hende det ikke er tilfelle det jeg skriver, det er jo bare synsing fra min side.

Men jeg innbiller meg at siluetten ikke viser farger like godt som når den er under vannfilmen.

Godt mulig at bevegelse og andre ting er viktigere for fiskbarheten. Jeg får veldig sjelden fisk på svarte fluer, selv når det er mørkt (nå snakker jeg om under overflaten) men jeg har opplevd å få fisk på en flue i en fargenyanse mens jeg ikke får noe på samme flue i en annen farge. Kan kanskje ha noe med uv stråling fra flua, eller er det bare fargen..? Ikke vet jeg, men det har jeg prøvd ut såpass mye at jeg tror det er noe i det.

Hadde vært veldig gøy å teste ut det forsøket du foreslår. Er spent på hva resultatet hadde blitt!

Sånne ting er litt artig å diskutere, og det er artig å stadig komme over folk som har en helt annen oppfatning enn jeg har, som absolutt ikke lykkes med det jeg lykkes med.

En annen ting som er litt artig er hvor mye bedre en flue man har troen på fisker, enn en man ikke tror man kan få fisk på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med praksis og fluebinding, er jeg hundre prosent sikker på at fargen på flua kan være utslagsgivende... Både over og under vann.

 

 

Absolutt enig med deg, Olav. Etter at Glomma spesial ble introdusert prøvde jeg ut i alt 21 tofargede fargekombinasjoner, alle med glitrende farger, (brodertråd)i dobbelt kombinasjon ved at jeg byttet om kombinasjonene fra krokbøy til krokstamme og motsatt.

 

Jeg fant ut at de tre fargene som virket best i Glomma var lilla, grønn og rød i disse kombinasjonene, litt avhengig av værforholdene. Rød/grønn ved strålende sol, mens rød/lilla er best ved litt overskyet vær. Er det noen som lurer på oppbygningen har jeg muligens liggende et bilde eller to jeg kan sende.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bekledning så kan man vel anta at det er dønn likegyldig hva du har på deg så

lenge du står stille?

Hvis du beveger deg innefor fisken vindu og synsfelt,så ser den vel deg vel uansett hva du har på?

Hvis det ligger en rosa eller orange eller en eller helt unaturlig farget stein på bunnen av elva eller i

vannet,styrer fisken unna da?

Jeg vet ikke,men vi kan jo sagtens gruble litt over det.

Det viktigste er vel å kaste slik at den ikke ser deg kaste?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare teorier som virrer rundt i skallen på meg, vi har hatt 1år med lakselære på skolen og hatt 3år sammen med NINA, vært på ufattelig mange lakseseminarer som NINA, KLV og andre folk har arrangert.

 

og vi har hatt laksefiske fra 15mai til oktober/november, folka i klassen har a dradd opp godt over 100 laks på skoleturer de siste årene. vi har fått både skremt laks og vi har sett efektiviteten av og faktisk kaste en stein ut i elva. MEN det skal sies at ikke det første han gjør er å lempe en stein ut i elva, men han fisker seg over høla og hvis ikke han ser noe eller merker noe, så har han vist oss dette for at laksen skal komme opp og vise seg.

 

hvis du har noen døgn med laksefiske, så vet du gjerne at når 1 hopper opp og plasker for og vise seg, så begynner gjerne de andre å gjøre det samme, dette er gjerne en liten del av maktkampen som foregår i elva

Jeg betviler ikke din kunnskap om laksefiske. Men å bombardere dem viktige gytehølene med stein sammen med NINA syns jeg ikke er fin etikk i lakseelva. Hverken for laksen eller fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har fått med seg at laksen er fargeblind? :P dokumentert forskning over mange mange år. 

Det her er et tema som i utgangspunktet er veldig interessant men som igjen til syvende og sist den dagen vi får svaret helt sikkert vil ødelegge oss som fluefiskere trur jeg :D 

Men om laksen ser oransje bedre enn brunt? for å svare på det trur jeg man må gå i dybden på hele universet :P 

Still deg spm. Den fargen du ser på, er du sikker på at det er den fargen kameraten din ser ? Hunda ser f.eksempel brunt bedre enn oransje. Så strengt tatt trur jeg vi bare oppnår å lure oss sjøl når vi trur at laksen ser de samme fargene som vi ser, og det har jo pågått så lenge at det er blitt selve fasiten i fluefiske, og sitter så dypt i fluefiske genet at det vil fortsette i mange år til :D 

Men når alt kommer til alt, jeg kommer ikke til å spasere rundt i knall oransje jakke og topplue med rød dusk til sommeren nei. Men kanskje det er det vi burde gjort ? :D 

Vi kan vell som alltid i slike diskusjoner slå fast at vi vet absolutt ingenting. skitt fiske :D

Jeg vil gjerne at du dokumenterer at laksen er farge/kontrastblind. Sier du med andre ord at alle flue og slukvalg i den respektive elv er tilfeldig? Hvilken laks har du intervjuet om dette? ;)

At du har fått en skremt (sannsynligvis brun) laks på kroken er nok derimot ikke tilfeldig. grattis :) Liker dine synspunkter og erfaringer <<l  P.S: sorry jeg er så treig å svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke din kunnskap om laksefiske. Men å bombardere dem viktige gytehølene med stein sammen med NINA syns jeg ikke er fin etikk i lakseelva. Hverken for laksen eller fiskere.

Om du liker det eller ikke er igrunn ikke så nøye. Har du hørt om forsknings og forskningsfiskere? Det er sånt man lærer av og finner ut enda mer om laksens oppførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At laks er farge/kontrastblind tviler jeg sterkt på. At silhuetten til flua har mye å si, ja. Men har i flere tilfeller erfart at fargen til flua også har mye å si. Liten tvil om at grønn/blå ofte fisker bedre i klare elver enn feks oransje, og motsatt når elven har typisk cognacfarge.

 

Ser ut som det er vanskelig å komme fram til om fargen på vadebekledning har betydning eller ei, er vel kanskje bare noe å "skylde" på når man har hatt et dårlig lakseår hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel vært merkelig om fiskeverdenen er så fargerik som den er og så er fisken fargeblind? Fisken bruker farger aktivt selv. Fiskeslag, gytedrakt, lokkemiddel osv.

Selvsagt er bevegelser noe som kan skremme fisk, men ikke alltid. Farger kan skremme, men ikke alltid. Samme med skygge, lukt og bølger.

Man kommer altså best ut med bevegelser der hvor fisken er vant med svaiende busker i vind, ikke kaste skygge, lage så lite unaturlige bølger som mulig og kle seg i farger som passer med naturen rundt. Noe annet er å senke sjansen for å få sær fisk. Men man vil alltid kunne få noe fisk.

Og det å flytte på nymfer med forskjellige farger kan du nok lese om i kortlinetråden Tom. Slikt har også båtfiskende engelskmenn drevet med i minst et halvt århundre. Så at farger i mange tilfeller har mye å si er ikke synsing, men ren fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke fisken er fargeblind.

Men det jeg derimot tror at det ikke er et "must" for å få fisk.

Absolutt ikke i det hele tatt.

Jeg kan gå et helt liv med bare svarte fluer og få fisk.

Det kan alle andre også.

Selv ville jeg ha veddet på at jeg kunne stå midt i elva med den mest skrikende farge

på dressen og vadebuksa uten å skremme fisken det minste så fremt jeg står dønn stille.

Jeg er av den oppfatning av at vi mennesker gjør dette med farger mye vanskeligere enn det trenger å være.

Dette her med fluefiske skal liksom være så så jævla vanskelig liksom.......

Vel,dette er min måte å se det på og jeg liker å ha det enkelt,og jeg trives med det.

Det er klart jeg bruker farger jeg også,men da er vi inne på det med oppfattelse av farger.

Fisken har jo hjerne,men jeg tør ikke gjette på hvordan den fungerer.

Den biter på en siggarettsneip også.Gjør den det på grunn av fargen?

Jeg tror ikke det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tror så gjerne du tror det du tror. Og jeg er overbevist om at du ville lært mye og fått mye mer fisk om du var litt mindre sta bare for å være sta og en og annen gang lyttet til fornuft. En del av oss har fisket mer enn du har kasta og det blåser du bare av. Deg om det. Nå vet jeg i alle fall hvem det er om det står en idiot midt i elva med klær i skrikende farger. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være sta gjelder nok deg også,men uansett da,si bare hei da neste gang du ser en såkalt

idiot,som er dine ord og som jeg ikke ville bruke om en annen person enn meg selv,men dette har jo du greie på

skjønner jeg,så for all del...

Jeg kaller ikke andre folk for idioter,det hever jeg meg over....

Det får stå for din regning,dette er noe jeg ikke vil ta del av og kjennes igjen i.

Jeg respekterer andres mening,gjør du det?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger som ikke er basert på ren og skjær vranghet ja selvfølgelig. Det er faktisk vanlig å kalle en som står midt i elva og gjør alt feil med vilje for idiot. Ikke dermed sagt at han eller hun er det ellers. Akkurat som en som parkerer bilen i veien for andre. Jeg skulle selvsagt ha skrevet "idiot" eller "tulling", men gjort er gjort og jeg står for at det er idioti å kle seg i skrikende farger og stille seg midt i elva. Ingen med litt vett og litt erfaring gjør det. Nybegynnere er unnskyldt.

Hvite vadesko er for øvrig like dumt som røde. ;-)

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig greit å være relativt nøkternt kledd i naturen.

Unntatt under elgjakta da, med fare for å bli skutt dersom du ikke

bærer en selvlysende jakke.....

Det du gjør nå er å sammeligne synet og oppfatningen av farger mellom fisk og mennesker som det samme.

Dette har ikke jeg greie på,så jeg vil egentlig ikke si så mye mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nå mest på hvordan du har tenkt å kaste mens du står midt i elva med skrikende klær jeg da Tom. Det var jo du som mente at bevegelse skremte mest. Og har du sola i ryggen også da så er det fullkomment. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...