Gå til innhold

Farge vadebekledning


dr flyfish

Anbefalte innlegg

Hvitt og rosa. Fluo farger er ikke særlig lurt. Men skygge som beveger seg er verst. Bortsett fra om det er trær rundt deg med greiner som gjør det samme slik at du er en del av skyggen disse kaster. Står du med sola i fjeset er farger i klærne enda viktigere å tenke på.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg forklare deg noe? Du har da aldri godtatt hverken erfaringer, forklaringer eller dokumentasjoner fra andre. Prøv sjøl!

Du kan også gjøre som du alltid ber andre om når noen spør deg om å forklare noe: Google!

Endret av 1337
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får faktisk kjøpt rosa vadere.

Det hadde vært konge da å stå i elva med disse og en forkrommet stang.

Flua bundet med fluo farger og svart fluesnøre.

Se på han dusten der da.

Ikke pokker om han får fisk,men alle andre fluefiskere legger i allfall merke til ham.Kult det og.

Det eneste han bryr seg om er å prøve å prentere flua slik det er det eneste fisken ser.

For en dust........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veldig godt hende det ikke er tilfelle det jeg skriver, det er jo bare synsing fra min side.

Men jeg innbiller meg at siluetten ikke viser farger like godt som når den er under vannfilmen.

Godt mulig at bevegelse og andre ting er viktigere for fiskbarheten. Jeg får veldig sjelden fisk på svarte fluer, selv når det er mørkt (nå snakker jeg om under overflaten) men jeg har opplevd å få fisk på en flue i en fargenyanse mens jeg ikke får noe på samme flue i en annen farge. Kan kanskje ha noe med uv stråling fra flua, eller er det bare fargen..? Ikke vet jeg, men det har jeg prøvd ut såpass mye at jeg tror det er noe i det.

Hadde vært veldig gøy å teste ut det forsøket du foreslår. Er spent på hva resultatet hadde blitt!

Sånne ting er litt artig å diskutere, og det er artig å stadig komme over folk som har en helt annen oppfatning enn jeg har, som absolutt ikke lykkes med det jeg lykkes med.

En annen ting som er litt artig er hvor mye bedre en flue man har troen på fisker, enn en man ikke tror man kan få fisk på.

Artig med ulike erfaringer:) Jeg får mye fisk på svarte fluer enten det er SØ, vanlig brunørret, laks eller for den saks skyld abbor. I min elv der det er noe laks (må regne 15turer pr fisk) Har jeg tatt 4 av 5 lakser på en svart liten tube med litt flash i halen samt en på orange Allys og også mistet en på denne. Null kontakt med andre fluer... Svart WB har jeg hatt stort hell med i vinter i skumringa på SØ. Den ene fisken jeg ofte har fått ila en hel dag er nettop på svart WB i skumringen... I et meget spesielt vann i nærheten av der jeg bor der vannet er kystallklart og en ser bunn på ti meter, har jeg også fått mye på svart WB, faktisk det aller meste. Der har jeg kun fått fisk i ruskevær... Kanskje ikke så rart når vannet er så klart? Den største SØ jeg har vært borti, ca. 3.5, mistet jeg på en loppe i svart flashdub på dagen. Jeg perset forøvrig på akkurat samme plassen med en rosa loppe i flash etpar uker senere... NÅ sakal det sies at jeg ofte setter på noe svart hvis det ikke vaker eller jeg ikke lykkes med tørt, reker, fiskeimitasjoner eller mygg avhengig av om jeg fisker søtt elller salt.... Hvis fisken er der og ikke er skremt eller selektiv, så tar den det meste dersom den får flua foran nesa i riktig hastighet eller inntrekk. Variasjon er stikkordet. Den store jeg mista tok ca 10 meter unna mens jeg hadde på en knall orange HH regnjakke....                             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature2

En av grunnene til at blandt annet ørret, som er jeger, jakter mest i skumring er at den klarer å justere for lyset raskere enn byttet. Skumring gir den altså en fordel som den utnytter.

Man må også skille mellom laks og ørret. En stor laks er ikke like truet av fugl som en ørret. Den nordiske harren er ikke redd for fugl og er derfor ikke like lettskremt. Den eneste fuglen jeg kjenner til som også tar harr er skarven. Den tar alt. Neste gang du har fått en ørret og satt den tilbake og den fortsatt står der du slapp den så slå ut med armene for å ligne en fugl. Tipper ørreten får fart på seg.

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant info som kommer frem på forumet om dagen synes jeg! Veldig bra!

Spennende link 1337, takk for den.

Når det kommer til farger og fluer, så har jeg faktisk aldri fått sjøørret på svart.

Nærmeste jeg har vært er mørk mørk grønn flashaktig dubbingloppe.

Ellers går det mer og mer i naturlige farger, med unntak av skikkelig knæsje reker.

Flua jeg tar absolutt mest på er sandfarget, og synes nesten ikke over sandpartiene i sjøen.

Bruker ikke mye kontraster i fluene heller. Med årene har fluene mine i all hovedsak blitt enklere og enklere.

Det er veldig få elementer igjen, men jeg tror de er mer naturtro karikaturer av noe spiselig.

Som du sier, veldig gøy med forskjellige erfaringer!

Mulig vi treffes i løpet av høst eller vinteren. Hadde vært veldig gøy å utveksle erfaringer i praksis.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...