Gå til innhold

En fluestang....


Jørgen Smith

Anbefalte innlegg

For og nevne et eksempel: Jeg har aldri til dag dato sett en dyktigere fluefiskekaster enn Andrei Byyn.

Ikke streber han langkasting, men hvem er det som med hånda på hjertet kan si

at de kan kaste så delikat og uanstrengt som ham? Og jeg er sikker på en ting.

Han har skjønt dette her med "muskelminne" og "stangminne". Det er noe med det lissom :-)

Javel,hvis du mener det så ville jeg ha kontaktet Andre og bedt ham om kaste sammen med deg.

Kan aldri tenke meg at han sier nei til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likheten mellom et fluekast og golf er vel at man må være litt bevisst på hva man gjør.

Et slag i golf er en aksellerasjon og en riktig bane, og å være bevisst på detaljer i bevegelsene for å gjøre et optimalt slag.

Man må gjøre bevegelsen riktig i golf, og riktig mengde kraft, som man må ha en rett vei i et fluekast, og riktig aksellerasjon, og riktig kraft

Dette er mest synsing fra min side. Jeg er ikke noen dyktig kaster, og golfer ikke, men har veldig mange kollegaer som golfer.

Korriger meg gjerne, men min mening er at det er noen likheter, spesielt det med timing.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltigste for en fluefisker er vel å vite hvor flua lander? Nest viktigst er vel hvor snøret lander og det neste på lista er hvordan snørets drift (i elv) vil påvirke flua? Hvis dette er tilfelle må man vel kjenne både snøre og stang godt nok til blant annet å vite hvordan kastet vil påvirkefortommens utstrekking ved forskjellige kast?

For en fluekaster er det vel viktigst å vite hvordan stanga responderer og påvirker snøret ved utøverens beste kast?

Golfsving og fluekast har svært mange fellesnevnere. En av de viktigste er jevn fartsøkning. ;-)

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker ikke jeg i elv, men hvordan vet vi hvor flua lander.

Vil tro det har noe med hva vi putter inn i stanga å gjøre.

Jevn fartsøkning er en fellesnevner. Enig i det, uten at jeg er noen voldsomt kyndig kaster, og absolutt ingen utøver av homohockey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man får ut av stanga avhenger av kasteren.  Jeg får vesentlig mer ut av en hver stang enn hva som er tilfelle for Tom, av den enkle årsak at jeg er en bedre kaster.  Likevel skal han hele tiden belære meg om hva og hvordan når det gjelder fluekasting.  Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thj, fluas luftmotstand har også en del å si for hvor den lander. Det har sikkert du også opplevd. Og da vil forskjellige kast være et middel for å styre hvor flua lander. Og for å ha kontroll over dette mener jeg man trenger å kjenne både stang og snøre godt nok. I tillegg bør disse to enhetene passe utøverens teknikk. Bare min mening og ikke så mye å dvele ved. Jeg er heller ikke særlig god til hverken å kaste eller å spille golf, men har da puslet litt med begge selv om jeg fortsatt er hetero. :-)

Endret av 1337
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thj, fluas luftmotstand har også en del å si for hvor den lander. Det har sikkert du også opplevd. Og da vil forskjellige kast være et middel for å styre hvor flua lander. Og for å ha kontroll over dette mener jeg man trenger å kjenne både stang og snøre godt nok. I tillegg bør disse to enhetene passe utøverens teknikk. Bare min mening og ikke så mye å dvele ved. Jeg er heller ikke særlig god til hverken å kaste eller å spille golf, men har da puslet litt med begge selv om jeg fortsatt er hetero. :-)

Absolutt ikke uenig med deg i det.

Er jo veldig personlig hva som passer best, men jeg tror man ofte gjør lurt i å lære seg å virkelig kjenne det utstyret man bruker.

Heller bruke en del timer på å øve, enn å kjøpe seg nytt. Man kan ikke kjøpe seg til suksess...

Stiller ikke spørsmål ved legningen din ;-) :-)

Men jeg skulle gjerne vært mye flinkere til å kaste!

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armen setter stanga i bevegelse. Stanga spennes og kaster ut lina. Enkelt og greit. Eller...Tom? Hva skal man med stang hvis det ikke er den som kaster ut lina?

Kanskje vi nå heller skal definere ordet kaste? I så tilfelle, hvorfor? Hva er vitsen? Alle her inne forstår hva et fluekast er. Hvorfor lage så mye tullball ut av det? Pleas tell me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss har noen en del felles meninger om hva kasting er, men så er det andre som interesserer seg, og setter seg langt dypere inn i kastingen enn hva de fleste gjør, og dermed har en langt dypere forståelse for selve fluekastet enn hva de fleste fluefiskere har.

Meg og de fleste andre inkludert.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. hva er en fluekaster ? hva definerer en god fluekaster. Det spm har ingen rette svar ;) 
For å ta langrenn til sammenligning, verdens beste skiløper er ikke nødvendigvis den skiøperen med best skiteknikk eller ski følelse. Samme er det med alt anna, også fluekasting. Den som dænger flua lengst, trenger ikke være den beste til å legge flua i et kurvekast rundt en stein. Men verdens beste skiløper har løst et å anna knep og kan godt lære seg noen skitriks og bedre skifølselse. Denn som finslepent kjører på en ski baklengs har lang vei å gå for å bli verdens beste skiløper. Ergo de som har lenden inne i fluekasting har utgangspunktet for å gjøre samtlige fluekast med litt trening, men den som kan et kurvekast har lang vei å gå for å dænge flua lengst mulig ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...

 

Årsaken til tråden er at jeg tenker mye på fluefiske og dens filosofi. Fluefiske er mye mer

enn natur og fiske. Det er en form for....meditasjon? Jeg føler meg aldri så

vel i hverdagen enn når jeg står der med "kølla" og vifter. Spør en golfspiller, 

han sier nøyaktig det samme. Fluefiske gir meg en sann ro og fordragelighet.

Jeg er svært heldig som person som får oppleve og nyte av dette..

 

Utstyret betyr ingenting lenger. Det er ingen stang som for MEG er bedre enn

den billige drittstanga jeg har hatt i...tjaaa.....10 år er det vel nå?

 

Hadde andre testa den så hadde det vel blitt grining på nesa... :-)

 

Folks: Fluefiske dreier seg ikke om fisken. Vi snakker om en abstrakt og

inkluderende følelse vi egentlig ikke klarer å beskrive. Den er fullkommen.

 

Sånn er det med den saken :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller karer, vi snakket om noe så simpelt og koselig som å fiske med flue. Hvorfor gjør det så komplisert? Fluefiske er som alt annet...bil, sko, klær, hjem, jobb, venner, etc etc. Enten liker du det du har, eller så liker du det ikke. Er en prefereanse gal må man skru på de riktige parameterne til preferansene står i henhold til tilfredstillende behovene man har innfylles. Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluer bindes hver dag i denne heimen også, men det kompliserer ikke min tilnærming til vakende ørret likevel. Det er mange her på ffs som spyr ut av seg bastante meninger om utstyr og kasteteknikker, men de snakker aldri om fluer, tilnærminger, fiskestratategier etc etc. Alt handler om stang og kasteteknikk. Stang og teknikk er jo bare en liten brøkdel av helhetspakka, its not importante!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. For å sette det litt på spissen så trur jeg at stang og teknikk delen er selve essensen ved pakka fluefiske Waffern ;) 

Fluer, tilnærminger, fiskestragier kan du like mye oppnå med en slukstang ;) Men stanga og hvordan det snøret presenteres, ergo kasteteknikk er det som binder så mange til selve fluefiske ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...