Gå til innhold

En fluestang....


Jørgen Smith

Anbefalte innlegg

Fluefiske er dop for meg. Det er mental-hygiene som få opplever.

Det gir meg av en eller annen merkelig grunn en HYPER-opplevelse ulikt alt annet.

 

Det er jo derfor jeg driver med dette. Og krangler med hersens snørabacklash.

 

Fluefiske er egentlig et helvete på stang. Likevel elsker vi det. 

 

What the fuck lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Hvordan kan dere sammenligne en sluk med tilnærming av fluefiske? Du går ut av bilen, kjenner lukten av skogen og bemerker deg vindretning umiddelbart i forhold til hvor overflatematen sammes av vinddragene på det vannet du skal til. På vei til vannet obsereveres så mye insekter man kan i luften, men også i lyngen der edderkoppnett holder på verdifull info ift hva som har skjedd tidligere på dagen. Man ankommer vannet, ser ann vind, temperatur i luft og vann, og andre faktorer erfaring lar deg kjenne på i forhold til hvilken flue man bør gå for. Strategi fra man åpner bildøra og helt til man ankommer fiskevannet. Hvordan kan dere sammenligne dette med slukfiske? Fiska med haspel i maaange år, kasta ut en kobbermepps og fanga fisk, lytta og så aldri til naturen på den måten jeg gjør nå. I dag har jeg et unikt forhold til naturen og hvordan jeg leser de tegnene jeg blir servert før flua skal ut. Kan takke fluefiske for at jeg er blitt så observant på natur og endringer i gjennom årstidene. Det har blitt min form for yoga.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ;) fluefisket, snøret og stang er det eneste som skiller det fra "slukfiske ". Ikke slukfiske som med sluk, men som jeg har forstått kan det også fiskes med fluedupp og gjøre det ganske så avansert. Nu har jeg ikke fisket med sluk siden jeg var 12. Men jeg har noen kollegaer som bedriver det å har ansvaret for det jeg vil kalle området "sluk" i butikken :P
 
Men det er mye mere naturlig å presentere en flue du finner i skauen med en fluestang, enn det er å gjøre det med en slukstang. Da du får presentert det på en mye bedre måte. Ergo det er fluelina og stanga som passer ilag med fluelina som er essensen og grunnen til at vi oppdager de små tingene i naturen. Jeg vil bare påpeke at vi tross alt kan presentere fluene, tilnærme oss vannet med å se på insektslivet og krumme ryggen med en slukstang ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å filosofere over nyttige og ikke minst unyttige ting er et privilegium og en stor glede ved denne hobbyen.  Du har tydelig tenkt en del på dette Fredrik3, og slik hyppig posting av innlegg på en dag har vi ikke sett siden Skævvens var her inne. Han var også en ivrig knivsliper så ta en titt på trådene han etterlot seg :D

 

Ellers så er mine fluestenger personlige valg gjort utfra nøye vurdering om bruksområde og jeg kan ha flere stenger i samme klasse som er vidt forskjellige. Det er ingen stenger som passer mer eller mindre til min stil, men med trening og atter trening tilpasser jeg meg etter stang og behov.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å filosofere over nyttige og ikke minst unyttige ting er et privilegium og en stor glede ved denne hobbyen.  Du har tydelig tenkt en del på dette Fredrik3, og slik hyppig posting av innlegg på en dag har vi ikke sett siden Skævvens var her inne. Han var også en ivrig knivsliper så ta en titt på trådene han etterlot seg :D

 

Ellers så er mine fluestenger personlige valg gjort utfra nøye vurdering om bruksområde og jeg kan ha flere stenger i samme klasse som er vidt forskjellige. Det er ingen stenger som passer mer eller mindre til min stil, men med trening og atter trening tilpasser jeg meg etter stang og behov.

 

Kjellemann

Heisann Karlsen, my maan... :-)

 

Så det er flere knivslipere her inne? Det er spennende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...