Gå til innhold

Loop=Time and space to change.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Her er jeg ikke enig.

Jeg for min del er svært opptatt av å ha kontroll på stangtuppen min,ikke minst i akselerasjonsfasen (rett linje),men også i

andre faser av et kast.Kurvekast for eksempel.

For å dra sykkelanalogien litt videre så ville jeg nok som terrengsyklist vært veldig opptatt av

hvordan forhjulet mitt forholder seg til underlaget.Nå er jeg ikke terrengsyklist,men vil anta at hvordan

forhjulet sporer har stor betydning.Lett å tryne ellers. ttongue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "hele kastebevegelsen" som bestemmer formen og størrelsen på snørebukta, og ikke bare hvor du stopper stangtuppen.  Og, en snørebukt består jo av over og undersnøre.

 

Under kasting ser jeg helst på linebukta, den forteller meg om kastet er riktig utført. :)

Johnny,snørebukta forandrer seg jo hele tiden,gutta på SL kaller det Morphing Loop.

Når vil du synes det er naturlig å bestemme form og størrelse på den?

Jeg forholder meg til stangtuppen i det vi skaper bukta i et vanlig kast rett frem.

Det er da stangtuppen har betydning for buktas form.

Helt greit synes jeg at du ser på bukta etter at du har skapt den.Hvis den da er feil etter ditt syn,og du vil

forandre den så må du jo forandre stangtuppens bane i neste kast?

Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke engang hva en "stangtupp" er jeg, Syvertsen... Ikke "bukt" heller. Trur aldri jeg har fått til noen av delene, men det kommer kanskje med åra det?

Å joda,du vet det nok i din underbevisthet.

Du er en sånn type hvor det meste faller seg helt naturlig,og da blir det også slik at

det ikke er noe å gruble noe nevneverdig mere over.

Noen kaller det talent har jeg hørt.

Det er visstnok medfødt,har jeg hørt?

Ikke tenk noe mer over det du.

Skal du ta deg en tur på høstreffet på Holmendammen da?

Det hadde vært hyggelig å ta en kaffe og kaste litt sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landeveissykling kontra terrengsykling er gode bilder på overhodekast kontra snakerolls og andre spesialkast. Jeg er mer enig viktigheten av å ha et bilde av stangtuppens bane på spesialkast, men også her vil det etterhvert være mer naturlig å observere hva som faktisk skjer - og lære av det.

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut Lillevann,hvis man ikke har et forhold til stangtuppen i et fluekast

så har man rett og slett forstått svært lite av et fluekast etter min mening.

Så får dere alle bare heller arrestere meg som vanlig,og si at jeg bare skal kverrulere.

Hvis du vil styre lina di i en hvilken som helst retning så må du da for pokker ha kontroll

på stangtuppen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare meg litt bedre. Akkurat som når du måler AA så måler du vinkelen stanga bøyer seg i.

Det jeg lurer på er om tilsvarende vinkel man oppnår under et kast, om den vinkelen har noe å si i forhold til stangtuppen som har en rett bane.

Vet ikke om det ble mer forståelig jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut Lillevann,hvis man ikke har et forhold til stangtuppen i et fluekast

så har man rett og slett forstått svært lite av et fluekast etter min mening.

Så får dere alle bare heller arrestere meg som vanlig,og si at jeg bare skal kverrulere.

Hvis du vil styre lina di i en hvilken som helst retning så må du da for pokker ha kontroll

på stangtuppen din?

 

 

Alle forstår at stangtuppens bane former linas bane og utvikling, og jeg tror ikke jeg har noen mindre forståelse av et fluekast enn hva du har.  Sannsynligvis har jeg en bedre forståelse. Det er ikke det det dreier seg om.  Spørsmålet er hvorvidt man i en kastebevegelse skal fokusere på å ha "kontroll" på stangtuppen?  Det du faktisk kan kontrollere direkte er buttdelen av stanga - det er den du holder i.  Stangtuppens bevegelse er en konsekvens av hvordan du fører buttdelen.  Så da vil det vel være like riktig å si at man må ha kontroll på hvordan man fører buttdelen?  Fører man den riktig vil jo stangtuppen føres riktig, noe som i neste omgang fører til at lina føres riktig?  Det er ingen som kan si at dette ikke er 100% korrekt, men det er også 100% unyttig - med mindre man er en datamaskin som kunne forhåndsprogrammeres til å utføre en helt korrekt bevegelse.  Det er vi imidlertid ikke. Det er kun ved å observere snøre og bukt du kan si noe om hvorvidt kastebevegelsen var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du sier her er,og blir fullstendig feil i mine øyne.

Å konsentrere  seg om buttdelen i et fluekaste medfører ikke at du kontrollerer tuppdelen.

Langt derifra.

Hvis du stikker så trenger du nødvendigvis ikke påvirke buttdelen av den grunn.

Det er dessverre bare en måte å kunne føre lina i den retningen man vil Lillevann

og det er å kontrollere stangtuppen.

Det hjelper svært lite å se på bukta etter at du har skapt den,hvis du ikke vet hvordan du skal skape den.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare meg litt bedre. Akkurat som når du måler AA så måler du vinkelen stanga bøyer seg i.

Det jeg lurer på er om tilsvarende vinkel man oppnår under et kast, om den vinkelen har noe å si i forhold til stangtuppen som har en rett bane.

Vet ikke om det ble mer forståelig jeg...

 

Det har noe å si.  Du må imidlertid huske på at du normalt ikke starter et fremkast (eller bakkast) med en stang som står horisontalt 90 grader opp.  Du har stangen i en vinkel, og i det du starter bevegelsen vil stanga være ladet av snøretyngden som virker i motsatt retning av kastebevegelsen. Med en akselrerende bevegelse vil stanga få gradvis økt bøyning når du fører den fremover, noe som innebærer en rett linje istedenfor en sirkelbevegelse for stangtuppen (som du ville hatt med en helt stiv stokk).  Når du slår over vil stanga gradvis rette seg ut, slik at stangtuppen fremdeles vil følge den rette linja.

 

Det er derfor jevn aksellerasjon er viktig.  Dersom du ikke har jevn akselerasjon, men trykker til fra start, vil stangtuppen bøyes for mye ned ved starten, og du får en konveks bane for stangtuppen.  Dette er en klassisk feil i siste kastebevegelse - man drar på for å få litt ekstra lengde.  Dette kan imidlertid kompenseres, bla. gjennom armbevegelse og stikking, slik at stangtuppen likevel følger en rett linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du sier her er,og blir fullstendig feil i mine øyne.

Å konsentrere  seg om buttdelen i et fluekaste medfører ikke at du kontrollerer tuppdelen.

Langt derifra.

Hvis du stikker så trenger du nødvendigvis ikke påvirke buttdelen av den grunn.

Det er dessverre bare en måte å kunne føre lina i den retningen man vil Lillevann

og det er å kontrollere stangtuppen.

Det hjelper svært lite å se på bukta etter at du har skapt den,hvis du ikke vet hvordan du skal skape den.

 

Kjære, vakre, vene - du er bare ute etter å kverulere.  Holder du i buttdelen, eller holder du i stangtuppen?

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke buttdelen måtte beveges forskjellig om stangtuppen skal gå rett ut i fra stagnasjon stivhet og bøyningskurve?

(Prøver ikke å kverulere, men jeg er på et helt annet teknisk nivå enn dere, så jeg prøver bare å slenge meg på for å lære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraftbruk og akselerasjon vil variere fra stang til stang, men i utgangspunktet ikke selve grunnbevegelsen.  Når det er sagt vil enkelte stenger som ligger langt fra normalen (veldig myke/dype og veldig stive/raske) kunne kreve spesielle tilpasninger. Førstnevnte vil ikke være så kresne på bevegelse og timing, mens sistnevnte krever bedre timing.  Dersom du tenker deg ekstremsituasjonen - en helt stiv stang som ikke bøyer seg.  Skal du med en slik stang skape en rett linje med tuppen må du senke hånden gjennom kastebevegelsen, og sette tidlige stopper - for deretter å stikke for å vinne ny høyde (alternativt heve hånden igjen i slutten av kastebevegelsen, men det er ikke lett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke buttdelen måtte beveges forskjellig om stangtuppen skal gå rett ut i fra stagnasjon stivhet og bøyningskurve?

(Prøver ikke å kverulere, men jeg er på et helt annet teknisk nivå enn dere, så jeg prøver bare å slenge meg på for å lære)

Det som etter min mening gjør dette mer komplisert enn det trenger å være er at den rette linjen

ikke er så veldig rett alikevel.Den er rett,men den er atskillig kortere enn mange først vil tro.

Enkelt sagt,i allfall etter min forståelse av det,jo mer du undeliner jo tidligere må du stoppe og

desto raskere må du være.(Ekstrem underlining krever et mye bedre trekk enn ellers.)

Jo bløtere stanga er,desto lengre beveger du den.

Og når jeg sier lengre så tenker jeg på stangtuppen.

Stangtuppen er og blir viktig i et fluekast,man kommer ikke utenom det etter min mening.

Tenk på Feelfixern til Hanneman.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å prate.

Jeg synes du kan legge inn et klipp av deg selv jeg som viser oss hva du prater om.

Hvis du vil at vi skal ta deg seriøst i det hele tatt,så gjør det,og hvis det du sier skal ha den minste

troverdig,så burde du absolutt bruke litt tid på det.

Bare ment som et godt råd altså. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å prate.

Jeg synes du kan legge inn et klipp av deg selv jeg som viser oss hva du prater om.

Hvis du vil at vi skal ta deg seriøst i det hele tatt,så gjør det,og hvis det du sier skal ha den minste

troverdig,så burde du absolutt bruke litt tid på det.

Bare ment som et godt råd altså. <<l

 

Du må slutte med å skrive ned det du sier når du står foran speilet.  La det bli mellom dere to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda,du vet det nok i din underbevisthet.

Du er en sånn type hvor det meste faller seg helt naturlig,og da blir det også slik at

det ikke er noe å gruble noe nevneverdig mere over.

Noen kaller det talent har jeg hørt.

Det er visstnok medfødt,har jeg hørt?

Ikke tenk noe mer over det du.

Skal du ta deg en tur på høstreffet på Holmendammen da?

Det hadde vært hyggelig å ta en kaffe og kaste litt sammen med deg.

På høsten, når stankelbein deiser i overflata på stillevann og de bittesmå søte døgnfluene dukker opp igjen i elvene?? Sjansene for at jeg bruker tid i en kunstig dam på den tida er minimale :) Men takk alikavæl altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...