Gå til innhold

Stenger og tilført vekt


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om alle stenger blir best mulig om man tilfører klingen minst mulig vekt.

Tenker da på ringer, surringer, epoxy og slikt som påvirker klingen?

Blir stanga best når den tilføres minst mulig vekt?

Noen synspunkter på dette?

Mvh Truls

Personlig så har jeg en veldig aggresiv kastestil.

Så lette små stenger. Blir bare herk for min del.

Jeg må ha litt vekt ;)

Alt er individuelt. Hva er du vant til? Hvordan er kaste teknikken din mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt gir også stabilitet. Er heller ikke lett å kjenne hva man gjør om verktøyet blir for lett.

Absolutt et poeng.

Og vekt i håndtaket, og rundt 'balansepunktet' spiller relativt liten rolle. Vekt oppover i klingen er langt mer påvirkende for hvordan stanga oppleves.

Jeg har både veldig lette stenger og en del noe tyngre. Jeg liker de allikevel hver for seg, forutsatt at de ikke er for tunge hverken i tuppen eller i bunnen.

En annen ting med å tilføre vekt, er om det er en fornuftig måte å roe ned en klinge på.

Vil det ikke være bedre å velge en annen som har de spesifikasjonene man er på jakt etter, eller spiller det ingen rolle?

Aanes, usikker på om jeg får tak i hvorfor en aggressiv kastestil fordrer en tyngre stang.

Vil ikke aksjonen ha mer å si enn vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi drar dette helt ut av proposjoner og sier at du holder ei bøtte med vann

i samme hånden som du holder stanga i.

Hvor lett er det å føle hva som skjer i toppen da selv om du ikke beveger stanga?

Hehe, regner ikke med at jeg ville fått med meg så mye av det som skjedde i stanga akkurat da.

Og ikke minst, ville det vært veldig slitsomt å sette stanga i bevegelse. Og stoppe den.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får meg til å tenke på Cane Castingstanga til Nielsen.

Selfølgelig ekstremt,og har lite med fisking å gjøre,men dog alikevel,så

sier det en del om det å sette ting i bevegelse og det å stoppe.

Stanga veier 245gram og toppdelen (to-delt) veier 65 gram.

Og selfølgelig i tillegg har vi snøret å dra på.

Nielsen fortalte meg at han hadde latt flere prøve stanga,og det var

nummeret før enkelte ramlet ut i vannet når de stoppet. ;D

Jeg har selv prøvd den.Fy pokker for et slit å stoppe den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt ubalanse da og man følger vel etter.

Tror ikke jeg skal lage så brutale stenger, men det er ikke tvil om at vekt påvirker stenger på en eller annen måte.

Det fascinerer meg hvordan alle små detaljer kan gi forskjeller, og om man er bevisst på det kan gi en stang klare fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...