Gå til innhold

Stenger og tilført vekt


Truls

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om alle stenger blir best mulig om man tilfører klingen minst mulig vekt.

Tenker da på ringer, surringer, epoxy og slikt som påvirker klingen?

Blir stanga best når den tilføres minst mulig vekt?

Noen synspunkter på dette?

Mvh Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lært at lettere især i toppen dess bedre. Ryddet litt i gammelt utstyr og har to identiske ( bortsett fra bunndelen på den er bygd som switch) Så er de firedelte stengene like. De ene har etbente Fuji alconite, den andre REC recoil. Skal for morre skyld veie hver del og prøvkaste og så gi tilbakemelding i løpet av helgen .Selvfølgelig skal jeg bruke samme bunndel på testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sikkert en ny bil leveres med det beste dekkene og slik er det vel med stenger også. Noen kroner spart  under produksjonen eller ved innkjøpsavtaler, gir stort utslag på utsalgsprisen. Den jevne forbruker vil som regel ikke merke det, men de som tøyer grenser vil.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull...Geir...det alltid noe som kan optimaliseres og tunes... ;)

Så de som skal optimalisere legger ned ekstremt mye tid og testing med forskjellig utstyr og alternativer for og finne en bedre løsning??

Det vil jo være ekstremt kostbart og tidkrevende. Sikkert mye seriøst når de som jobber med et team rundt dette daglig bruker måneder og år på et ferdig testet resultat....

Veit ikke hvem som tuller jeg...

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om alle stenger blir best mulig om man tilfører klingen minst mulig vekt.

Tenker da på ringer, surringer, epoxy og slikt som påvirker klingen?

Blir stanga best når den tilføres minst mulig vekt?

Noen synspunkter på dette?

Mvh Truls

Skal du kaste,eller bære stanga gjennom skauen? :)

Hvis du tilfører noen ekstra gram i bunnen,så pass på at du ikke drar ut for mye snøre,

for da er du der du startet. ;D

En litt artig greie Truls er å prøve å kaste med stanga uten at snella er montert på.

Putt snella i lomma,eller legg den ved siden av deg bare for å prøve.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten historie: Jeg har en kamerat som er i bransjen i USA,  utvikler stenger  og har kastekunnskaper som de fleste kan misunne . Jeg custom bygde noen av hans stenger med fuji sic titanium ringer. Vi prøvekastet begge. Jeg merket ikke forskjell. Han sa :How different they are. Jeg merket vel egentlig ikke så mye forskjell jeg, men det var en forskjell enten til det bedre eller andre veien. Grunnen til at jeg brukte keramiske ringer var varmeutviklingen når vi fikk noen av de store som raste av gårde flere hundre meter. Uansett ville fuji tlsg ringene ha fordyret stengene og neppe gjort de konkurransedyktig. Men disse ringene har også sine begrensinger og styrke i forhold til snake guides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en uhøytidlig test på vekta forskjellen på ei stang betyr. Stang Dan Craft FT klasse 7 10 fot . Snøre Rio Grand Wf-7. Stanga er firedelt jeg byttet ut de to øverste delene. Rigg 1 hadde fuji alconite enbente ringer og topp, rigg to hadde Recoil enbente inkludert  topp. Vekteforskjellen på toppdelene var 1,04 gram og på den andre seksjonen 0.48 gram. Med keramiske ringer forandret balansepunktet seg ca 2,5 cm mot toppen. Stanga var mer slitsom å bruke med den tyngste kombinasjonen og  mer topptung.  Ble nok også litt tregere stang (marginalt), og timing ble ikke så ømfintelig som med den lette kombinasjonen.  Føler jeg fikk større fart på snøret med den letteste utgaven.  Kastemessig : Kastet på en våt grassplen greit 27 m med de tyngste ringene med keramisk innlegg og 2-3 meter lengere med recoil.  Våt grassplen gjorde at det ikke ble mer 15 minutters prøving, men forskjellen er der. Min konklusjon: Lettere toppdelen blir: kaster lenger, men stiller større krav til timing og feil blir lettere avdekket.  Det er mulig andre stenger vil oppføre seg anderledes, men på min ti foter var det merkbart og kanskje et valg hva en foretrekker.

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ville sette penger på det: Finne en annen stang., eller bruke tyngre snøre kanskje? Fant en link som under underbygger det jeg beskrev. Det bekrefter det jeg også følte at blir stanga tyngere i toppen, øker sving vekta. og den blir  tyngre å jobbe med. Herb er i denne linken importøren av CTS i USA.

http://www.stripersonline.com/surftalk/topic/444021-fuji-guide-or-recoil-snake-guide/

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med deg i det, men i tillegg burde vekten være fordelt på de rette plassene.

Det er i hvert fall min mening.

 

Ikke uenig. Jo lavere i stanga vekta sitter desto bedre. Jo høyere opp, desto mer vil den vel gjøre ut av seg... Må jeg velge, vil jeg heller ha tyngre snellefeste enn tunge stangringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig. Jo lavere i stanga vekta sitter desto bedre. Jo høyere opp, desto mer vil den vel gjøre ut av seg... Må jeg velge, vil jeg heller ha tyngre snellefeste enn tunge stangringer....

Definitivt. Kan man si det sånn at det er om å gjøre å gjøre snellefestet så lett som mulig, for å kunne redusere vekten i toppen mest mulig?

Jeg er opptatt av balanse også, ikke alle er det, men jeg vil gjerne ha balansepunktet litt frem i hånda.

Jeg mener en stang vil føles lettest om balansepunktet sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Kan man si det sånn at det er om å gjøre å gjøre snellefestet så lett som mulig, for å kunne redusere vekten i toppen mest mulig?

Jeg er opptatt av balanse også, ikke alle er det, men jeg vil gjerne ha balansepunktet litt frem i hånda.

Jeg mener en stang vil føles lettest om balansepunktet sitter der.

 

Jeg har ikke noen sterke meninger om hvor balansepuntet i stanga bør være. IMO er vekten på snella mye viktigere, enn om balansepunktet ligger noen cm forran eller bak håndtaket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på stang inkl snelle, jeg velger å tilpasse stang og snelle til hverandre, for på den måten få vekta akkurat der jeg vil ha den.

Det er sikkert mange meninger rundt det, men sånn foretrekker jeg det.

Er mange måter man kan tilpasse en stang på for å endre inntrykket man får.

Nå er jeg litt nerd på det punktet, så det er interessant å høre andres meninger rundt dette med vekt, balanse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å balansere utstyret er og blir en veldig personlig sak.

Egentlig er det ikke noen absolutte sannheter som gjelder for oss alle.

Jeg for min del ville aldri under noen omstendighet finne på å tilføre utstyret mitt mer vekt.

Fra mitt ståsted virker det som alt annet enn fornuftig.

Når vi kaster og fisker så må vi bevege utstyret.

Det er også ofte prat om følsomt utstyr,og følsomhet.

Vil ikke følsomheten også forandres når vekta blir plassert i bunnen?

Hvor stor betydning har det for din egen del at du flytter grepet ditt 1cm eller

2 eller 3?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at flere som bygger stenger legger til vekt i bunnen for å lage balanse.

Selv foretrekker jeg å ha balansen litt frem i håndtaket, men for å balansere ville jeg heller prøve å redusere vekt heller enn å tilføre, men om det ikke er mulig ville jeg faktisk vurdert å få lagt til litt vekt, for jeg opplever at en stang vil oppleves som lettere om den er litt tyngre men i balanse enn om den er ute av balanse.

Men første pri ville være å redusere vekt. Så ville jeg prøvd å forskyve håndtaket. Kanskje kutte litt av bunndelen..?

Et par gram i håndtaket merker man fint lite til, om i det hele tatt, men et par gram i tuppen vil absolutt være merkbart.

Jeg er fan av lette stenger, men en stang kan føles virkelig god selv med litt vekt.

Heldigvis er dette veldig subjektivt, og personlige preferanser er det som gjelder for hver enkelt.

Men det er gøy med en superlett stang. Skal ikke nekte for det... Men jeg vil gjerne ha den i balanse også.

Er mange detaljer på stenger som kan ha en del å si, vet ikke hvor vidt man er bevisst på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...