Gå til innhold

Fortell om din første fluestang


Anbefalte innlegg

Som Bård lengre opp her; Berkeley, m/Ryobi snelle . . . En kompis tok over svineriet etter et par år, og han har antakelig ikke tilgitt meg den dag i dag ;D

Før denne ble det å tjuvlåne fattern's Abu et eller annet, når det lot seg gjøre.

Så ble det vel Ron Thompson Steelhead, og er usikker på om det var et steg opp, eller et steg ned.

Men husker godt da jeg kom over ei brukt Fenwick Ironfeather. Det hadde jeg hørt skulle være noe av det feteste som fantes, og at det skulle gå an å kaste uhyre langt med denne vidunderstanga.

Som de fleste andre nybegynnere, så var jeg langt mer interessert i å kunne kaste langt enn hvordan stanga var å fiske med.

Eneste aberet med Fenwick-kjeppen var at den var rundt 10 fot i #8 eller #9, hvilket jeg overhodet ikke hadde bruk for til mitt ørretfiske. For å rettferdiggjøre kjøpet latet jeg som at jeg kanskje ville komme til å fiske laks en gang i fremtiden . . . Husker hvor stolt jeg var, da jeg endelig mottok min første fluestang med aluminiumstube og den fete Fenwick-logoen ;D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Den første fluestanga er også den stanga som gjør at jeg datt innom her i dag, og på fiberglass flyrodders tidligere i uka.

Jeg fikk en Hardy Fibalite Perferction #7 i konfirmasjonspresang i 83, sammen med en heslig grafittsnelle som var top of the line fra sølvkroken det året og en urgammel Shakespear flyteline som sprakk når jeg begynte å bruke den. Grafittsnellen brakk i foten på tur to ogFatter tok turen til Håkon på Torgersen Sport med reklamasjon i blikket, og kom tilbake med ett Hardy futteral med noe oppi og en Cortland 444 dT #7, lang ble maska da Hardyfutteralet viste seg å inneholde en Mitchell 756, men ting fungerte og den ble brukt med jevne mellomrom frem til 93/94, dog uten videre hell og med en viss flauhet over å fiske med glass, som forbruker oppvokst under jappetiden skulle en jo helst forbruke og en gammel glasstang var ikke jo ikke noe gjevt. Etter 93 driftet jeg mer og mer bort fra fiskingen på generelt grunnlag, og har endt opp med at det har blitt en tur eller to i året, hovedsaklig som sluk-knytter og markpåtreder for sønn 1 og 2, noe eget har det liksom ikke blitt tid til.

Fikk ett par karbonstenger, ett rent Hardy sett i linevekt #6 og en Diamondback #4/5 samt en JW Young Condex etter at fattern gikk bort i fjor, og ble litt lysten på å dra igang med fiskingen og særskilt fluefisket igjen etter at fruen tuktet meg til å rydde i kjeller`n i forrige uke.

Har akkumulert store mengder med diverse stasj, fordi jeg har ikke har hatt noen oversikt over hva jeg har så har jeg som god konsument, bidratt til økonomien med innkjøp av forbruksmatriell og en og annen spinnstang som har gått med alt mulig rart.

Det jeg har lyst til å fiske med nå, er omtrent det samme som jeg fisket med når jeg ga meg, den gamle fibaliten, med fluevalg styrt av Mester Roms "Etter ørret med stang og snøre".

Er vel, om ikke 100% nybegynner, så ihvertfall som en svært rusten Neandertaler å regne. :-D

 

Oppfylte en gammel drøm tidligere i dag, gjennom å kjøpe en Hardy Fibalite Smuggler #6 på Ebay. Den stangen har jeg ønsket meg siden 70 tallet, etter at jeg sniffet på lærfutteralet på Sportco, når jeg var innom med gamlingen for å "titte". En ren nostalgitripp mao, kombinert med minner om en som ikke lenger er, der han trivdes best og noe jeg har savnet, ihvertfall innimellom.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fikk en gammel navnløs cane stang uten navn og med vanlig fiskesene samt en gammel snusboks med rusete og rustne våtfluer av min bestefar. Brukte den når jeg var på ferie hos mine besteforeldre i namdalen. Var ikke gamle gutten, så den ble brukt etter prinsippet : "Hvorfor kaste når du kan la strømmen ta flua med seg?" eller rett og slett som markstang. Hadde den i mange år helt til Alf Rønneberg ga ut boka fluefiske i stille vann. Etter å ha lest den ble den byttet i vangen fluesett klassse 6/7 som igjen ble arvet av min eldste sønn når han blei bitt av basillen. (blei forøvrig aldrig stillevannsfisker,men Rønneberg og den gamle cane stanga var vel to avgjørende triggere til å begynne med fluefiske)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...