Gå til innhold

Typer av Whiting tørrfluehackle


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg lurer litt på de ulike variantene av hanenakker til tørrfluer fra Whiting. Jeg har en samling Whiting dry fly hackle i bronsegradering og en nakke Hebert-Miner (Bronsegradering). Bronse grad av tørrfluehackelet er jeg meget fornøyd med. Der finner jeg alle størrelser i meget god og tett kvalitet med tynne fjærstammer. Herbert-Miner-nakken er jeg fortsatt litt usikker på. Synes hacklefiberne er litt mykere og ikke like tette. Jeg har sett at mange velger High & Dry om dagen, men har aldri testa denne selv. Det står heller ikke noe om denne på Whiting sine websider. Ærlig talt så er jeg godt fornøyd med mine Dry Fly nakker i bronsekvalitet, men er litt nysgjerrig :-)

 

Følgende nakker fra Whiting skal være spesielt egnet til tørrfluer:

 

Er det bare snakk om ulike oppkjøp fra Whiting? Ulike haneraser, og dermed litt forskjellige farger og kvalitet som tilbys? Markedsføringstriks? Er det noen som kan forklare bruksområdene til de tre?

 

mvh Jarle

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hebert-Miner fjærene er fra en genpool Whiting kjøpte rettighetene til, og som ble  innarbeidet inn i Whiting brandet. For lenge siden fikk du kjøpt Hebert-Mining fjær uten Whiting varemerket på.

 

Whiting Dry Fly Capes er deres ordinære sortiment.

 

Alle som er gradert innenfor det såkalte "olympic grading system" er gode, og etter min vurdering, de beste fjærene som er å få kjøpt for en normal penge.

 

Graderingene bronze, silver, gold, platinum etc better ikke nødvendigvis at kvaliteten er forskjellig. Jo høyere gradering, jo flere fluer får du ofte per fjær og flere fjær er tilpasset små fluer.

 

Nå er det min erfaring at ProGrade, Bronze og Silver er de som har fjær som er tilpasset det vi binder mest avher i Norge. Fleste fjær i intervallet mellom str 12 og 18. En Bronze er derfor ikke nødendigvis dårligere kvalitet enn en Gold. Bakgrunnenf for dette graderingssystemet tror jeg må ha noe å gjøe med at amerikanerne er gærne etter små fluer.

 

Du bør imidlertid sjekke ut kapper/nakker før du kjøper dem uansett. Det kan være stor variasjon mellom nakkene når det gjelder antall fjær i en spesifikk størrelse. Hvis du feks ønsker at en nakke skal ha flest fjær til krok 14, bør du be om å få se på nakken før du kjøper den.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill Mr.Bean og Kjell! Interessant info :-)

Dette med gradering av nakkene skjønner jeg og for meg så virker bronse å ha en mer enn tilfredsstillende kvalitet.

 

Dersom jeg forstår det rett, så skal det altså ikke være noen kvalitetsmessige forskjeller på Hebert Miner og High & Dry i forhold til de ordinære tørrfluenakkene?

Det er bare genmessige forskjeller i avlshistorikken og derav litt andre farger blant annet?

Noen som har testet High&Dry hacklel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen er at Tom Whiting har basert sitt doktorgradsarbeide på fremstilling av genetisk hackle for fluebinding (eller rettere sagt er dette hva som ble utkommet). De forskjellige hønserasene som er avlet frem har gradvis og gjennom mange år gitt stadig bedre hackle for fluebinding. Tidligere ble samtlige nakker nøye taksert og klassifisert som nevnt ovenfor, men dette gjøres ikke lengre i samme grad som før. Avlen har rett og slett brakt frem kvaliteter som er mye jevnere nå enn de var for bare 10-20 år siden. Hovedtrekket er at fjærstammene har blitt tynnere, mer solide og at lengden på fibrene har blitt jevnere. Nakkene har med andre ord ikke så stort spenn mellom fjær for binding på mange krokstørrelser som før. Og kvaliteten på sadlene har også blitt tilsvarende bedre. Ulempen er at du på en saddel nå kan binde "tusenvis" av små fluer, men knapt finner fjær for krokstørrelse 12.

Kvalitetsmessig er det ikke så stor forskjell på nakkene, men bruksområdet varierer. High & Dry har gjennomgående lengre fjærfibre og noe større mellomrom mellom dem enn f.eks Whiting nakkene. Hebert Miner kanskje et sted i mellom. Fargeutvalget har også endret seg dramatisk over årene. Whiting kunne du få i nesten alle tenkelige farger og nyanser, men jeg antar at ettersom etterspørselen har økt, har de også vært nødt til å redusere bredden og utvalget i farger. Dette i tillegg til at High&Dry og andre produkter har tilkommet som et supplement til grunnproduktene. 

Uansett så er nakker "ferskvare" med individuelle variasjoner. Kjøp hos forhandler som vet hva de driver med og velg dine produker etter hva du skal bruke dem til.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skarve erfaring med Hebert Miner er at de varierer mye mer i kvalitet enn Whiting bronze (som er min favoritt). High and dry har jeg ingen erfaring med. Husker for noen år siden var det en bekjent av meg som kjøpte en dark dun Hebert  Miner nakke som han mente var en av de beste nakkene han noen gang hadde fått. Jeg kjøpte en selv og ble på ingen måte imponert. Den er grei altså, men fjæra er forholdsvis korte og betydelig mer ujevne i fiberstørrelsen enn det jeg er vandt til fra Whiting nakker. Det blir liksom slik av om jeg finner en fjær som passer til en flue str 12 må jeg lage en lik i str. 14 etterpå for å få brukt resten av fjæra om dere skjønner hva jeg mener. Med en Whiting Bronze grade fjær blir det jo lett 4 fluer i samme størrelse ut av den. 

Basert på en veldig begrenset erfaring, men allikevel....   

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter svaret til mr.Bean over her til fulle.

Også vil jeg utfra egen erfaring si at både Whiting (red label), Hebert Minor (green label) og High and Dry har fantastiske fjær.  Men dette er naturmaterialer og hver og en hane er ikke identisk.  Derfor vil det kunne variere innen samme kvalitet på to forskjellige nakker. Derfor er det viktig å kunne bedømme det produktet en skal kjøpe selv. Jeg kjøper nakker kun hos forhandler over disk da dette er de produktene jeg er aller mest kritisk til.  Jeg kjøper de aldri på nett da jeg ikke kan vurdere dem selv.  Jeg har to personer jeg kan kjøpe av å få tilsendt da jeg stoler på dem som ekspeditører og de vet hva jeg skal og vil ha (merkelig nok holder begge disse to til i hver sin butikk på Lillestrøm)

 

Men jeg har faktisk Hebert nakker som har de aller lengste fjærene og som gir meg flest fluer pr fjær, men selvfølgelig er ikke alle nakkene sånn.  Ellers opplever jeg High and Dry nakkene som helt perfekte for typisk nordiske fluer.  Etter mine begreper er fibertettheten perfekt da jeg faktisk av og til kan oppleve Whiting (red label) som i tetteste og stiveste laget.  De har nesten blitt for perfekt.  High and Dry har også fler fjær i str 10-14 slik jeg oppfatter det.

 

Men også fargesammenstninger kan være veldig ulike på forskjellige nakker av samme merke og kvalitet.  Jeg har flere nakker av samme type men som allikevel er veldig ulike i farge.  Blant annet 5 Dark Brassy Dun som alle er veldig forskjellig.  Men også Burnt Orange, Dun, Cree osv har jeg i veldig ulike nyanser.

 

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere skriver en må se nakkene selv. Jeg opplever dette som et problem i dag da de fleste butikker uten unntak har kun de helt vanligste nakkene. I tillegg er prisene økt med temmelig nøyaktig 100 prosent fra 2015 til 2016. Er det bare jeg som opplever at det stadig blir vanskeligere å få tak i spennende nakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere skriver en må se nakkene selv. Jeg opplever dette som et problem i dag da de fleste butikker uten unntak har kun de helt vanligste nakkene. I tillegg er prisene økt med temmelig nøyaktig 100 prosent fra 2015 til 2016. Er det bare jeg som opplever at det stadig blir vanskeligere å få tak i spennende nakker?

 

Den forretningen som har det desidert største utvalget av Whiting Farm sine produkter er Jarle & Bjørnar fluefiske på Lillestrøm. Om du ikke har anledning til å besøke forretningen selv, er jeg sikker på at Bjørnar ikke kommer til å sende deg en "dårlig" nakke om du ringer han for bestilling. Nordisk fiskeutstyr på Lysaker pleier også å ha et anstendig utvalg. Gero som også holder til på Lillestrøm har begynt å satse stadig mer på fluebinding takket være Robert sin entusiasme. -så det er faktisk mulig å få tak i prima vare!

 

Når det gjelder en påstått prisøkning på 100% syntes jeg dette virker rart! Relativt sett så har prisen på Whiting sine produkter vært nokså stabil over mange år. Til tross for en markant prisøkning på for (og da spesielt mais) i det amerikanske markedet for noen år tilbake, har prisveksten vært ubetydelig. Pga svekket kronekurs mot amerikanske dollar regner jeg det som sikkert at prisen for 2016 vil komme til å stige, men sånn er det bare med de aller fleste produkter som varierer med valutakursene i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forretningen som har det desidert største utvalget av Whiting Farm sine produkter er Jarle & Bjørnar fluefiske på Lillestrøm. Om du ikke har anledning til å besøke forretningen selv, er jeg sikker på at Bjørnar ikke kommer til å sende deg en "dårlig" nakke om du ringer han for bestilling. Nordisk fiskeutstyr på Lysaker pleier også å ha et anstendig utvalg. Gero som også holder til på Lillestrøm har begynt å satse stadig mer på fluebinding takket være Robert sin entusiasme. -så det er faktisk mulig å få tak i prima vare!

Når det gjelder en påstått prisøkning på 100% syntes jeg dette virker rart! Relativt sett så har prisen på Whiting sine produkter vært nokså stabil over mange år. Til tross for en markant prisøkning på for (og da spesielt mais) i det amerikanske markedet for noen år tilbake, har prisveksten vært ubetydelig. Pga svekket kronekurs mot amerikanske dollar regner jeg det som sikkert at prisen for 2016 vil komme til å stige, men sånn er det bare med de aller fleste produkter som varierer med valutakursene i markedet.

Takk for tips. Endret av Truls K. Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også sånn at det "spennende" utvalget varierer veldig fra år til år.  Dette er jo levende fugl og noen farger varianter blir noen år borte mens nye kommer til.  Det finnes veldig mange flotte fargede grizzlyvarianter blant annet. Men noen år er det rett og slett ikke like mange grizzlynakker å ta av og da blir utvalget mindre dette året.  Ta for eksempel cree nakker, de var i flere år nesten umulig å få tak i og ikke bare her i landet.  Så plutselig kom det mange på markedet en kort tid og en måtte vite sin besøkelsestid.  Jeg har en Champagne jeg kjøpte i 2014, det var kun nr2 av disse som hadde vært innom butikken til Bjørnar på 23 år, og han tar inn ganske mange nakker hvert år. 

Men når importører/ forhandlere legger inn forhåndsordre for sesong er dette veldig ofte mer en ønskeliste.  Nettopp fordi dem ikke vet hvordan sesongen i hønsegården blir og hvor stor produksjonen blir av de ulike slagene.  Så når en bestiller 200 nakker er det ikke sikkert dem får mer enn 150, og kanskje er flere ønskede varianter helt fraværende.  Mens nye ukjente farger kan komme til.

Derfor er det ofte vanskelig å finne akkurat den du ønsker deg eller den som har det lille spesielle.

Har vel en samling hanefjær litt utover normalen og har nakker jeg har jaktet på i flere år før jeg har funnet, samtidig som jeg har ei ønskeliste jeg nok aldri vil få oppfylt til fulle.

 

Kjellmann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...